/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
essayskrivning!hvordan gør man?
Fra : jane86
Vist : 4843 gange
60 point
Dato : 27-02-05 16:05

hey...
er dere nogle der er bekendt med de specifikke krav inden for essayskrivning i gymnasiet?
tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 25-03-05 20:33

ja, det er da. Du ved vel hvordan man skriver en alm. analyse af en tekst? det er lidt det samme, man skal bare ikke gå så meget i detaljer, fx man laver et resume, i stedet for et refarat altså man tager det vigtigest og skriver ned uden at man behøver at gå i dybden med det.

Håber det var noget du kunne bruge

Accepteret svar
Fra : debbiedubbie

Modtaget 60 point
Dato : 05-04-05 17:49

Du skal

- præsentere tekst og forfatter.

- præsentere læseren for en række af tekstens hovedpointer.

og/eller de centrale synspunkter forfatteren giver udtryk for.

- fortælle om, hvilke af disse pointer / synspunkter som har

inspireret dig.

I din egen tekst skal du reflektere over det problem/de temaer/synspunkter mv., som du tidligere har trukket frem fra teksten.

du skal ikke slå sandheden fast men søge den gennem refleksion og selvstændige overvejelser.

Du skal i dit essay demonstrere selvstændig tænkning, og du skal sørge for at begrunde dine synspunkter og dokumentere dine iagttagelser.

Din konklusion
Her skal du fokusere på resultatet af din undersøgelse af emnet / temaet, som det kommer til udtryk i dit essay, og du gør dig overvejelser i relation til det tekstforlæg, du startede med.

Har din undersøgelse/refleksion

- bekræftet de hovedtanker/påstande, som lå i tekstforlægget ?

- nuanceret forfatterens synspunkter; føjet nye til ?

- sat spørgsmålstegn ved ét eller flere af af synspunkterne/påstandene ?

- rejst nye spørgsmål som kræver nye undersøgelser og nye svar ?

Godkendelse af svar
Fra : jane86

Dato : 09-04-05 11:09

Tak for svaret debbiedubbie. Tusind tak for hjælpen!!!...det var rart at få det sat i punktform!!!