/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Tuning?
Fra : Elfredo
Vist : 730 gange
50 point
Dato : 27-02-05 13:19

HeY..
Har bemærket at mange af de sange jeg fidner på nettet, der skal guitaren tunes ned eller op..
Ved ikke helt hvordan man gør.. sidst jeg prøvede det prang jeg en streng.. og det vil jeg helst ikke hver gang den skal tunes, så ville høre om der var nogen der kunne forklare nøje, hvad det er man gør..?

På forhånd tak..
frederik//

Kommentar
Fra : jeko80

Dato : 27-02-05 14:47

Prøv at gå ind og kigge på www.guitaren.dk

Her biver en masse guitar-teori gennemgået, f.eks stemning af guitar, stemning ½ tone ned, gennemgang af tonerne på gribebrættet og en masse andet

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-02-05 15:42

Man kan købe et bestemt spænde (kan ikke lige huske navnet) Som du spænder om gribebrættet. Fås hos enhver musikinstrument handler!

Accepteret svar
Fra : Squarna

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-05 16:44

Tedd : Det hedder en Cabo...
Hvis det fx er E strengen(den øverste) der skal stemmes ned i D(nr. 3 fra oven) skal du sammenligne dem og dreje på E's stemmeskrue ind til den lyder præcis ligesom D strengen... Ellers kan du købe en guitar tuner i alle musik butikker...
Håber du forstår mig, det er lidt svært at forklare...
-Squarna

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 27-02-05 17:27

Squarna : dets fulde navn er kapodastro, blir kaldt capo..
Men man kan jo ikk bruge en capo, hvis man i standard tilstand f.eks. skal stemme den en halv tone nedad..
Det er jo umuligt med en capo.. og dermed betyder det den SKAL tunes.. og ja, det er rigtigt det du siger.. men skal lige vide... Er den øverste streng den tykkeste? :P Kan ikke huske det.. men ja, jeg skulle engang stemme den om til en D.. og der tog jeg jo bare den 3. øverste streng og slog an, og prøvede at få den øverste til at lyde ligesådan.. jeg dreje ligeså stille på stemmeskruen og den var der næsten men den sprang til sidst.. hvad skal man gøre så?

Kommentar
Fra : Squarna

Dato : 27-02-05 17:45

Jeg sagde heller man skulle bruge en Capo... Ja, den øverste streng er den tykkeste...
Hvor gamle er de strenge ?... Hvis de er meget gamle er det måske derfor..
Er det en akustisk guitar eller el guitar ?

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 27-02-05 17:48

De er ikke specielt gamle..
Og det er en akustisk, men stål strenge..

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 27-02-05 17:48

De er ikke specielt gamle..
Og det er en akustisk, med stål strenge..

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 27-02-05 17:48

De er ikke specielt gamle..
Og det er en akustisk, med stål strenge..

Kommentar
Fra : Squarna

Dato : 27-02-05 20:55

Hnmm.. Okay... Så kan jeg ikke hjælpe

-Squarna

Kommentar
Fra : torbenvinter

Dato : 27-02-05 23:34

Tror du var uheldig.. du kan ikke sprænge en streng ved at stemme den ned, brug en tuner til det, på tuneren er der en knap der hedder b.bb tryk EN gang på den, og stem så normalt... Har ALDRIG været ude for man skal stemme en guitar OP!?! kun hvis den er ude af stemning :D
hvis den skal op, skal du bruge en CAPO som tidligere nævnt!

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 28-02-05 16:44

Hmm... forstår godt hvad du mener torben, men der kunne ikke bruges en capo, for det var kun to strenge der skulle skulle tunes op, E skulle laves til en D, og B, skulle laves om til h.. eller omvendt :P Men ihvertfald kunne man ikke bruge capo..
Og ja.. ku være jeg skulle anskaffe mig sådan en tuner... Har ikke en.. så..
men tak for jeres svar!

Frederik//

Kommentar
Fra : torbenvinter

Dato : 28-02-05 17:14

Ja, det vil du ikke fortryde... bruger min næsten dagligt... du må godt lige give en af os point ;)

Godkendelse af svar
Fra : Elfredo

Dato : 28-02-05 17:17

Tak for svaret Squarna.

Kommentar
Fra : vendhalm

Dato : 23-03-08 09:29

Lige til orintering, så er B og H det samme, ihvertfald hvis dine sange er fndet på en engelsk/amerikansk side !