/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
S.M.A.R.T.
Fra : libverda
Vist : 417 gange
120 point
Dato : 26-02-05 14:58

Jeg får ved opstart af PC (WinXp Home) flg. melding på skærmen:
Second Master Hard Disk: S.M.A.R.T. status BAD, Backup and Replace
Resume: F1 - og det gør jeg, hvorefter PC starter normalt..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 26-02-05 15:11

Kan ikke finde noget på dansk. Men fandt det her:
http://www.computerhope.com/issues/ch000184.htm

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 26-02-05 16:09

S.M.A.R.T. teknologien er jo en indbygget funktion i harddiske der kan give advarsler før harddisken bryder ned.
Så du skal nok regne med din extra harddisk er ved at bryde ned.
Derfor skal du hente et program fra harddiskfabrikanten der udelukkende er beregnet til at tjekke for harddisknedbrud.
Det eneste positive er at det ikke er den harddisk du har dit styresystem på.
Så hvad fabrikat og størrelse er din disk, hvis den er under 30GB så tøm den og smid den over højre skulder, da diske efterhånden er blevet billige.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 26-02-05 20:38

Det er ikke din WinXp der kommer med den melding men din bios.
Gå ind i bios og sæt S.M.A.R.T disk til disable.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 21:14

Læs evt. : http://www.kandu.dk/dk/spg/59311 ...for 20 stærke

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : libverda

Dato : 26-02-05 21:15

computersmeden: hvis jeg disabler - så ved/ kender jeg vel ikke følgerne?
og
pallebhansen: jeg overvejer dit radikale svar -

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 21:17

</RADIKAL>

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 26-02-05 22:02

Jeg tro ikke du vil mærke forskel om du har SMART sat til eller ikke
Du vi undgå at trykke på F1 under opstart

Godkendelse af svar
Fra : libverda

Dato : 27-02-05 10:53

Tak for svaret pallebhansen. Jeg har snart fødselsdag!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-02-05 23:16

Tillykke, det har jeg også.
Du skrev aldrig hvad det var for disk, og hvor stor, men du har måske bestemt dig for udskiftning.
Men i alle tilfælde så fortæller smartteknologien at din extra disk snart ånder ud, så at slå funktionen fra, er jo ligesom at springe ud uden faldskærm, og så at tro at alt ånder fred og idyl.
En ting man altid skal tænke på, er ikke om ens harddisk går i stykker, men hvornår.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : libverda

Dato : 28-02-05 10:58

pallebhansen: Iflg. AIDA32 er det en QUATUM FIREBALLIct10 (10 GB 5400 RPM,Ultra-ATA/66) - som har tjent troligt i >4 år...jeg har mest brugt den, når jeg har slagtet den primære HD - så det..... mvh John

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-05 12:20

Quantum, er Maxtor, og de forlanger at man bruger deres testprogram Maxblast 3 for at teste den.
Filen hentes, og startes, så laves en diskette, som skal sidde i når komputeren startes.
Man får så mulighed for at køre en del test, der laver en log, der fortæller om harddisken, MEN der er 2 af testene der advarer dig om at de vil slette disken, så dem skal du nok ikke køre.
Men i alle tilfælde, en 10 GB smider man væk, sorry.
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=57

Men har man en størrer disk, som stadig er under garanti, så er programmet alletiders, da det er et krav at man har kørt det for at få ombytningsdisk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : libverda

Dato : 28-02-05 23:30

Pallebhansen: jeg har hentet programmet og lagt det på diskette...bootet op m. den i floppyen og får til gengæld 'resume F1' meldingen - jeg prøver i morgen igen, når maskinen er faldet til ro...et lille hint: jeg har et nyt spørgsmål på bedingen vedr. programmer..vh John (og tak for din venlige omsorg!)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-05 00:10

Det må være fordi din bios skal stilles til at læse på A drevet før harddisken (C) Bootsekvens kan stilles til feks: A/D/C
VH Palle Hansen