/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
symp. på utæt toppakning
Fra : mr1985
Vist : 2810 gange
100 point
Dato : 26-02-05 14:31

Har en vw transporter 1,9 benz fra 1987, som er begyndt at bruge lige rigeligt med kølervæske. Derudover har den svært ved at gå i tomgang, når den er kold, og jeg har også konstatere små bobler i kølervæske beholderen. Der er to beholdere til kølervæske, så det er meningen, at den selv skal tage kølervæske fra opfyldningsbeholderen, når der bliver brugt af den anden, men det gør den heller ikke. Tyder dette ikke på en utæt toppakning, eller hvad kan det i givet fald skyldtes.

Kommentar
Fra : jb3112

Dato : 26-02-05 14:36

kunne det godt gøre
så blir kølerslangerne sikkert også stenhårde når den har kørt lidt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-02-05 14:37

Jeg mener at en utæt toppakning vil vise sig ved olie i kølevædsken. Det var ihvertfald sådan jeg fandt ud af det med min Bimmer for et par år siden.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-02-05 14:45

Olie i kølervæsken - damp og/eller blå røg ud af udstødningen - stort forbrug af kølervæske....

Hvis der ikke er hul i en kølerslange, er jeg overbevist om, at din toppakning er gået.

Vaxen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 26-02-05 14:49

Ja, det med den ujævne tomgang og bobler i væsken er helt klare tegn på enten en defekt toppakning eller et revnet topstykke. Der behøver ikke komme olie i vandet eller vand i olien, det kommer an på hvor det er utæt/revnet.

Den ekstra væskebeholder, er beregnet til at når kølevæsken udvider sig når det bliver varmt, så sendes det overskydende over i den ekstra beholder, og trækker sig så tilbage i anlægget når væsken køles af.

Og det er sådan set slet ikke den bageste beholder der er påfyldningsbeholderen, det er den derimod der sidder inde ved siden af batteriet.,
Den bageste er kun ekspansionsbeholder, og den kan du fylde lige så tosset du vil, det hjælper ikke hvis anlægget mangler vand fordi trykket får det til at forsvinde.
Så det er bare af med dækslet ned til motoren og påfylde den inderste beholder.
Og husk, at hvergang skal køleren luftes ud fordi det er et lukket anlæg hvor køleren sidder højere end motoren.
Det foregår ved, at der skal være to personer.
Den ene sørger for at der ikke mangler væske i den inderste beholder, mens vedkommende giver bilen gas til et par tusinde omdrejninger, mens den anden løsner udluftningsskruen omme på toppen af køleren, men kun en kvart omgang, og holder den åben til der ikke er bobler i væsken der kommer ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-02-05 14:54

Tju-bang Dova... Sådan skal det bare forklares

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 15:01

Tja, men måske sidder påfyldningsbeholderen i mr1985's model så alligevel ikke lige ved siden af batteriet, men øverst til venstre i motorrummet, det er jo en benzinmodel hvor min er en diesel, men ellers er systemet det samme.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-02-05 15:59

tag og tjek oliedækslet er der meget "snot" i kan det være en god indikation af toppakningen er gået
(kan også skyldes rigtig mange gange koldstarter)

Godkendelse af svar
Fra : mr1985

Dato : 26-02-05 18:26

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : mr1985

Dato : 26-02-05 18:34

ja, beholderen sidder i venstre sidde og ikke ved batteriet.. men i følge instruktionsbogen er den bageste beholder den man fylder på, og den inderste skal man næsten aldrig rode med. Men det kølervæske bilen bruger, tager den fra den inderste beholder uden væske standen i den bageste beholder flytter sig, så man bliver derfor nød til at fylde i den inderste, selvom det fremgår, at man ikke skal.. kan manglende udluftning skyldes, at der er små bobler i kølervæsken????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 19:15

Nej, de små luftbobler skyldes, at hvis/når pakningen eller topstykket er utæt, så sender kompressionen fra motoren lufttryk ud i køleanlægget, og der ved opstår boblerne.
men hvis anlægget mangler væske eller trænger til udluftning, så vil du typisk døje med, at når den mangler en vis mængde væske, vil varmeapparatet begynde at blæse kold luft, eller skiftevis varm og kold.

Og ja, det er møgirriterende når man behøver at skulle have det upraktiske motordæksel af hver gang man skal i motorrummet.
mvh dova