/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lakere dørtrin
Fra : eln
Vist : 9991 gange
100 point
Dato : 25-02-05 15:22

jeg har slebet mine dørtrin helt ned til det rå træ ,så er spørgsmålet;fås der en lak ,der ikke gør træet mørkere,jeg har prøvet 2 slags lak,en skibslak på terpentinbasis og en lak på vandbasis,begge slags gør træet en del mørkere jeg ville gerne bevare den lyse farve

mvh.eln

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 15:38

Klar lak vil altid "farve" træet mørkere. (Lidt samme nuance som hvis det var vådt)

Men ellers skal du have fat i noget lak med hvide/lyse farvepigmenter i, men som stadig er gennemsigtigt.
Men spørg ved farvehandleren hvad der vil være bedst at bruge af den slags.
mvh dova

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 25-02-05 15:42

Bonatec 2-komponent, det er det man bruger på sportsgulve.
Træet vil altid blive en smule mørkere, men ikke ret meget.
Du kan få en lak med hvide pigmenter i, men det vil jeg fraråde, jeg synes gulvet får en kunstig nuance.

Jes

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 25-02-05 15:45

Den bedste er fra Bonatec er Pacific Strong, glemte jeg lige.

Jes

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 15:53

Da vi havde slebet vores gulv ned, fik det en meget tynd, klar lak. Den farvede overhovedet ikke, men gav gulvet en silkeagtig overflade. Desværre havde vi ikke fået at vide, at det skulle have 5-6 gange, og ikke de normale to, så det blev slidt ned og tudegrimt meget hurtigt. Men jeg kan ikke huske, hvad det hed. Det blev købt hos Sadolin.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-02-05 15:54

Jeg kan anbefale Blitsa gulvlak, og gerne spritbaseret, selvom det stinker ad.h. til, du kan få den blank og halvblank, og den koster, - men det gør kvalitet vel?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-02-05 15:56

Vi har slebet vores gul og tærskler helt ned. Gulvet har fået hvid grunder 2 gange og derefter hvid ludsæbe.
Men tærsklerne har vi kun givet hvid grunder, de står som om de er nyslebne. De bliver ikke hvide af grunderen.
Træet er også så hårdt at de ikke tager imod hvid ludsæbe, men det er jo heller ikke det du skal bruge.
Altså vi brugte hvid grunder.

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-05 21:41

Hej eln , jeg har arbejdet med lak og bejdse samt møbel restaurering i snart 30 år . Hvad er dine dørtrin lavet af ,skidt med det, nu da du har slebet dem ned til råt træ , så skal du bruge , og nu hører du efter og gør som jeg siger, du skal gå til din farvehandler, og spørge om han har produkter fra teknos i Ålborg . Du skal spørge efter et produkt som hedder supermild glans 40 , det tører meget hurtigt ca 20 min ,mellem slib et par gange .Jeg bruger det selv når det skal være som du ønsker ,spørg hvis det bliver nødvendigt.MVH .patrol2.

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 26-02-05 13:57

Tak for svaret patrol2.
jeg troede alle dørtrin var lavet af egetræ .Jeg får en supermild glans 40 i morgen ,og så er jeg spændt på, om den ikke gør træet mørkere!!!!!

mvh.eln

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 27-02-05 21:24

Hej eln .Du skal lige have en brugsanvisning på hvordan du gør, som sagt laken hedder supermild, og er en to komponent lak ,den fås kun i en liter dåse forøvrigt bilig,bland kun det du ca skal bruge, den færdige blanding kan holde sig ca en uges tid udendørs, tåler frost ,fortynd laken ca 1,del fortynder og 3dele lak,du skal være rimelig hurtig, for det tører meget hurtigt ,du fornemmer hurtigt at der ikke er megen tit til at stryge frem og tilbage, du behøv er ikke at bekymre dig om at resultatet ikke er så pænt medens det er vådt,bare vendt til det er tørt.Efter ca to timer kan du mellemslibe og give det anden gang .Jeg vil foreslå 3til4 gange, supermild er er et industri produkt som ikke er beregnet til hvermandsbrug, foreks kan det ikke bruges på store areaer da man ikke kan stryge det pænt sammen på grund af tøretiden, kan kun fortyndes med celulosefortynder husk det, køb en halv liter med.supermild er den type lak som møbelindustrien bruger til lyse bøge møbler, køkenlåger mm som skal fremstå så lyse som mulig. mvh patrol2.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 28-02-05 12:43

hej patrol2. lakken jeg har fået ,er en hygæa supermild syrehærdende lak silkemat glans 40 ,men så blev jeg i tvivl ,der er en hærder 1399 med ,skal jeg bruge den ,eller skal jeg kun bruge cellulose-fortynderen?

mvh.eln

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 02-03-05 12:41

hej,eln det er den helt rigtige du har fået, du skal tage den mængde lak du ca skal bruge tilførste gang lakering, hæld det over i et glas eller lignende, hæld derefter den mængde hærder i som vil passe, så du har hærder nok til resten af lakmængden .Nu rører du det sammen og herefter tilsætter du ca 1del fortynder.Bland ikke mere end du ca skal bruge, da det vlil være ubrugelig efter en uges tid.
skriv igen hvis det kniber.
MVH,patrol2

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 02-03-05 18:56

Hej eln for at være helt sikker er jeg kommet til at tænke på ,og jeg håber, at den mængde hærder du har fået svarer ca til 1 dl,hvis du har fået 0,5 lit, har du fået alt formeget .Læs på blandingsforholdet på dåsen ,og du er på rette spor .Fortynderen er kun for at gøre den mere strygebar med pensel ,det er et produkt, der udelukkende er beregnet til sprøjtebrug ,men da det er et dørtrin vi taler om, kan du godt nå at lakere det med et meget fint resultat, overordentligt fint resultat.
Lad høre fra dig når du er færdig ,andre har måske fulgt vores dialog om emnet
HEJ patrol2.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 02-06-05 17:04

tak til alle der har besvaret mit spørgsmål
jeg prøvede det råd ,patrol2 gav mig , men stadigvæk blev trinene en anelse mørkere og så "lakerede" ud , så talte jeg med en tømrer/snedker , han havde en anden måde som han mente var det jeg søgte , og det var det lige .Den er mere besværlig , men meget nemmere at vedligeholde ,starter selvfølgelig med at slibe helt ned til rå træ , derefter skal trinene smøres ind i oxalsyre , blandingsforholdet står på dåsen ,jeg lod det tørre et døgn , sleb det af med en skumgummisvamp , den grønne hårde side , derefter blev de smurt ind i læsket kalk , tørrer et døgn igen , slib kalken af med svampen ,så er det ellers behandlig med en rigtig kraftig sæbespånerblanding mange gange ,normal rengøring er så en almindelig sæbespånerblanding . Brug støvsugeren når oxalsyren og kalken slibes af , det lugter stærkt

mvh . eln