/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
mørkbejdsede møbler
Fra : snusi
Vist : 2390 gange
100 point
Dato : 25-02-05 15:01

Hej

Jeg har møbler i mørkbejdset træ (ved ikke hvad for noget træ). Jeg kunne nu tænke mig at de blev lysere. Kan jeg slibe dem ned og evt nøjes med at give dem lak, så de i det mindste bliver lidt lysere?

Mvh
snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 15:10

Det er nok tvivlsomt om du kan fjerne det, hvis du er sikker på det er bejdset.
Sådan noget trænger temmelig dybt ind i træet i modsætning til f.eks. lak der lægger sig på overfladen.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 15:13

vi har forsøgt i sin tid men nogle - både med held og uheld - vi havde held med bla kommode - bord og et enkelt reolarrangement hvor vi sleb - men måtte give det hele en omgang med let lys bejdse før det blev rigtig pænt. Reolen gav os godt nok ganske mere arbejde end forventet så vil ikke tilråde det medmindre det er kraftigbelægning eller massivt træ
Stort set alt massivt træ kan sagtens slibes uden problemer.
(de er nu solgt videre men vi ved at de står pænt endnu)

Kommentar
Fra : perdude

Dato : 25-02-05 17:41

Du kunne evt. prøve at give det nogle omgange med rensebenzin eller terpentin - jo flere gange du gør det, jo lysere vil det blive.

Terpentinen er en del kraftigere end rensebenzinen, så vil du starte forsigtigt anbefaler jeg rensebenzinen.

Husk at give træet noget lak bagefter behandlingen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 17:46

perdude - hvis der er fineret træ tror du så det lykkes ??????????????

Kommentar
Fra : perdude

Dato : 25-02-05 18:40

miritdk - Har ikke set der står fineret træ nogle steder ?

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-05 18:40

Hej snusi jeg ved ikke om du vil lytte til mit råd ,men det kan betale sig, jeg har restauret møbler af alverdens slags fuld tid , profesinelt i snart 30 år .Jeg ved godt hvad du taler om, uanset om det er bøg eller noget andet, og det er uanset om de er lakeret eler voks behandlet, jeg er blevet stillet spørgsmålet mange gange men lad vær med at forsøge, du kan sagtens slibe lak og bejdse af de store flader, men alle de steder hvor der er ende træ, kan du risikere at skulde slibe fra nu af og til der næsten ikke mere møbel til bage, og så hører du efter hvad jeg siger, sælg dem medens de er lidt værd, og så køb det du vil have.Hvis der er mere du vil vide så stil spørgsmålet til patrol2 , jeg skal nok holde øje med dit spørgsmål.HEJ.SEO .Og så læg lige mærke til, i mit svar på dit spørgsmål er der ingen slinger i valsen .

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 18:43

perdude - det var et spørgsmål jeg stillede dig

Kommentar
Fra : perdude

Dato : 25-02-05 18:51

miritdk - Okay, kunne bare ikke lige se hvad alle de ??? skulle til for...

Angående spørgsmålet, så vil jeg nok kun gøre det jeg skrev hvis det drejer sig om massivt træ.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 25-02-05 18:57

Hej fra patrol2, jeg kan fortælle jer alle ,at hverken terpentin eller rensebenzin har noget med bejdse at gøre, og så er det sagt, alle bejdser er enten på vand, sprit, eller også er det lakbejdse på specielfortynder .

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 25-02-05 21:40

Tak for svaret patrol2.

Ja så er der vel ikke andet at gøre end at ønske nye møbler. Jeg er ikke god til det med træ, og kan derfor ikke se hvad det er lavet af, kun at det er mørkbejdset

snusi

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 25-02-05 22:01

Hej snusi selfølgelig tak for dit valg for svar, fortæl mig hvor møblet er købt, og hvad det er for et møbel, og jeg vil kunde fortælle dig hvad møblet er lavet af .Jeg kan fortælle dig at hvis møblet er et af de antik inspirede møbler fra østen ,så kalder de det mahogny ,og det er bejdset sådan at det kan være vanskeligt at se for menig mand hvad møblet er lavet af. hvis det er et møbel fra danmrk vil bøg være et rimligt valg ,alt kan bejdses til den farve man ønsker, Afh hvad der er mode, foreks da kirsebær var mode var mange møbler lavet af bøg
Mvh Patrol2,