/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Kønsbestemmelse af Rødhovedet Dvørgpapeg~
Fra : Mike87
Vist : 984 gange
200 point
Dato : 23-02-05 21:38

Hejsa!!

Jeg har fået, efter sigende en han og en hun, af de Rødhovedet Dværgpapegøjer (agapornis fischeri), men kan ingen steder finde hvor man kan se eller mærke forskel på dem, er der nogen herinde der kan hjælpe? Kan det evt. være noget med deres adfærd, altså at det f.eks. ikke kan være 2 hanner jeg har, da de eller ville gå på hinanden?

Mike Petersen!

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 23-02-05 21:45

Hej Mike..

Fandt lige et link om rosenhovede dværgpapegøjer:
http://www.lars-bodin.dk/Fugle/Agapornis/agapornis_roseicollis.html

hvor der står:
Citat
Kønnene er ens; videnskabelig kønsbestemmelse er nødvendig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-05 21:47
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-05 21:49

Kønsbestemmelse ved hjælp af DNA i england (bare en lille fjer)
Men snak med dem her: http://www.vestfuglen.dk/

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 24-02-05 02:25

Jeg ved det ikke, men tror !
Prøv at se efter om huden der ved næbbet er ens ?
Hvis den ene har farvet næsebors hud, så er det en han, hvis de har samme farve begge to, så er de samme køn.
Og hvis bare det er hudfarvet, så er det en hun.

Men jeg ved det ikke,,,,men er temlig sikker

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-05 08:34

Ænder er de eneste hanfugle der rent faktisk har en penis. Andre fuglearter hvor der ikke er synlig forskel på dragten imellem hanner og hunner, kan adskilles ved at kigge på kloakken (den fælles udgang for urin, fæces og sæd/æg). Man lægger fuglen i den ene hånd (på ryggen), men to fingre åbner man kloakken en smule. Hunnernes kloak er en smule mere åben eller større om du vil end hannernes. På kyllingeopdrætsfarme er det vigtigt at kunne sortere hanner og hunner. Her bruger man fortrinsvis Kinesiske kvinder til denne sortering. De har en helt speciel evne til lynhurtigt at se forskellen. Spørg ikke hvilken eller hvorfor, men sådan er det. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : Mike87

Dato : 27-02-05 11:18

Tak for svaret arne.jakobsen.