/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Hvor er min lyd.......
Fra : hansen9
Vist : 2591 gange
250 point
Dato : 23-02-05 13:09

Min kammerat har en Amitech MM Lite PC 1790 som er forsynet med et Gigabyte GA-7VM400M MicroATX bundkort med integreret lydkort af typen Realtek ALC650 6-channel (AC'97 Codec). Computeren var pre-installeret med XP home, men den "frøs" jævnligt. Jeg installerede derfor XP Pro, hvilket løste problemet.
Til gengæld forsvandt lyden. Jeg har downloadet drivere både fra Amitech og Realtek - men lige meget hjælper det. Når jeg klikker på driveren siger den: "Programmet er afhænig af mixerenhed. Mixerenhed ikke fundet, programmet lukkes". Når man derefter kommer ind i driveren er alt gråt. Jeg har prøvet at vælge "brug ikke mixerenhed", men det er den ligeglad med.
XP kan godt finde lydkortet og siger at det fungerer korrekt. Ved et tilfælde fik jeg den til at give lyd, så jeg ved driveren virker. Men siden er XP reinstalleret, så nu er det galt igen.
Den foreslår at jeg kan installere en mixerenhed under "kontrolpanel>printere og andet hardware". Men det hedder den ikke hos mig, der hedder den "Printere og faxenheder" - hvilket ligesom er noget andet.
Jeg har en IBM-computer også med AC-97 og det virker fint. Men der er sjovt nok også en mixerenhed.

Nogen der ved hvad det er for en mixer-enhed og hvor jeg får den fra?

/Hansen9

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 260 point
Dato : 23-02-05 13:27

Prøv at gå ind i Kontrolpanel->System->Enhedshåndtering og fjern alle drivere under : Enheder til lyd, video og spil.

Reeboot og geninstaller driveren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-05 13:30
Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 24-02-05 09:21

Jeg har fulgt Molo's anvisning og fjernes samtlige drivere. Genstartet PC'en og installeret ovenstående driver. Hvis jeg går i enhedshåndtering får jeg følgende under mit lydkort AC-97:
Lydenhed: Denne enhed fungerer korrekt
Midienhed: Denne enhed fungerer korrekt
Mixerenhed: Denne driver er aktiveret men ikke startet.

Og netop mixerenheden er jo tilsyneladende kernen til problemet. Men hvorfor er den ikke startet, og ikke mindst - hvordan får jeg den startet?

/Hansen9

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-02-05 16:03

i enhedhåndteringen vælg mixer FJERN genstart

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 10-03-05 15:49

Tak for svaret molokyle.
Desværre gik den ikke, problemet var nok at det var en XP Home som var opdateret til Pro. Da jeg havde spildt mange timer på mit projekt, formaterede jeg maskinen - installerede - lyddriver og puf, så var den der.
Men jeg er enig i dit forslag, det burde have virket