/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken race?
Fra : sprit73
Vist : 1455 gange
200 point
Dato : 23-02-05 12:57

Min familie og jeg går nu i hundetanker

Vi er en familie på 5 (3 børn under 7år)

Vi bor i et dejligt stor hus med have og har tæt på grønne områder - og vi føler vi har tiden til den

Måske jeg lige skal tilføje, at vi har haft hund før (grand danois)

Vi ønsker os en hund, som kan være kærlig overfor børnene (og os selvfølgelig), men som samtidig kan fungere som "husbeskytter".

Vi har selv tænkt lidt på en schæfer eller en golden retriever. Kan du anbefale disse racer eller måske en helt anden?

Ser frem til spændende svar

/sprit

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 13:01

Ud af de to der, helt klart en Schäfer.
Er det mens I har haft børnene, at I havde den der Grand Danois?
Så de er klar over hvordan de skal omgås en hund.
Og har børnene prøvet at "vokse op" med en hvalp?.

mvh dova

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 23-02-05 13:04

Hej dova,

Vores ældste dreng voksede op med grand danois'en. Men de to yngste har ikke haft hund før

/sprit

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-02-05 13:19

Kig http://www.pedigree.dk/Pedigree/DK/_ConstantLeftMenu/3.0/default.htm igennem og find din hunde type/ønske.
Hvis det skal være en STOR hund med STORT vov og godmodin som dagen er lang, så vælg en Newfoundlænder eller en Berner Sennenhund.
Held og lykke med den nye vaps
Søren

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 23-02-05 13:20

Jeg er mest til retrieveren, men så skal det være en labrador retriever!
Den er kanon til børn, både store og små!

Helle

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 23-02-05 13:21

Med chance for at få et hak over tuden...

Min helt egen personlige teori med hunde:

Uanset hvilken race man vælger,så kan man ikke ´helt "vælge" deres personlighed,selvfølge er jeg klar over at racerne ligesom gir en ledesnor,for hvilken hund man får...

Og nu helt ude på galt is...:

Min holdning til racehunde er at ihvertfald scfäferen er ved at være lidt for langt avlet ud... med hofteledsdysplasi? og andre sygdomme som kan gi en MEGET uheldig oplevelse på en familie med små børn..

Hvorfor ikke finde et "gadekryds" hvor man kender forældrene,og se hva der kommer ud af det??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-02-05 13:23
Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 23-02-05 13:35

Tak for de foreløbige svar,

Til orientering kan jeg oplyse, at jeg allerede har været overalt på nettet (så godt som) og kender alle hundesider og sider med "test dig selv og find din race". Det jeg efterlyser er folks personlige erfaringer og meninger.

/sprit

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 13:38

Jamen, jeg vil stadig anbefale Schäferen, men det er jo selvfølgelig smag og behag hvilken man bedst kan lide.

Men om Schäferen er der det at sige, at det er en af de mest misforståede racer der findes. jeg tænker her på dens ry som bidsk, farlig m.m. Det bunder altsammen ud i forkert opdragelse og håndtering af dyret, og så selvfølgelig de ekstreme tilfælde hvor hunden har taget skade af intensiv indavl. Men det er man vist mere opmærksomme på at undgå nu end bare for nogen få år siden.
En Schäfer er mere intelligent og lærenem, end mange andre racer, og det er faktisk en rigtig god hund til børn.
Den har meget let ved at lære grænser for hvor vild den må være sammen med børnene.
Og hvis I bare er opmærksomme nok til at forklare børnene, hvad man må over for en hund, for desværre findes der hundeejere, med den forkerte opfattelse, at en hund skal være sådan en som "børnene kan gøre alt ved" hvis du forstår.
Jeg plejer, meget groft at sige, at når man anskaffer en hvalp, er det største arbejde ikke at opdrage hunden, men børnene.
Men nu kender I til alt det der når I har haft sådan en kæmpehund før, som jeg ikke ligefrem vil kalde den nemmeste race at håndtere.
Så held og lykke med ligemeget hvilken hund i vælger.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-02-05 14:17

Har selv haft flere "Fjæsere" og vil give dova ret. Den er glad for børn, og husbeskytter??--mon ikke, men når der er sagt, skal man gøre sig klart at en schæfer ikke er en stue/spadserehund der bare skal have et sted at sove, sin mad serveret og en daglig luftetur. En schæfer skal have et "arbejde" ellers trives den ikke rigtigt, og kan i mange tilfælde udvikle sig til en problemhund.
Den er utrolig arbejdsglad og elsker at blive stillet overfor udfordringer, så med mindre du påtænker at gå til træning og konkurrence eller lignende "fast" arbejde, bør du nok se dig om efter en anden race.
Med hensyn til hoftedysplasi er schæferen hverken værre eller bedre end så mange andre racer, det er kun et spørgsmål om at handle med seriøse opdrættere.
Du skriver ikke noget om dine planer for hunden, andet end at du har god tid tid, så det er lidt vanskeligt at råde ud fra disse få oplysninger.
Golden retriveren er måske nok lidt mere en "hjemmehund" end schæferen, men husk at det er og bliver en jagthund med disses hang til at bruge sin næse.
Hvad med den gode gamle "Lassiehund" collien ? som er knap så krævende.
Der findes masser af hunderacer der også passer til jeres behov, men tænk jeg godt om, før i bestemmer jer, det er jo ikke en lænestol med 2 års garanti, der kan byttes.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-02-05 14:35

Lige en sidebemærkningen ang. Schäferen (som også jeg er meget begejstret for)
Ud over det der allerede er skrevet, så er den også en helt fantastisk skuespiller.
Tror næppe der findes en hund der er mere pyldret. De kan om nogen finde på at hyle op for ingenting. Et lille skub eller lign. kan schäferen få til at lyde som værende det rene mord.

Men dejlige er de

Kommentar
Fra : bne

Dato : 23-02-05 14:50

Jeg tror ikke du skal se så meget på RACEN, som på OPDRÆTTEREN.....
Vi fik vores Irske Ulvehund, fra et sted hvor den var i menneskehænder fra den blev født - manden sov og opholdt sig meget i værelset, hvor hunhunden 'boede' i de sidste uger af drægtigheden og de første 5-6 uger med hvalpene - og det var simpelthen den roligste hund jeg har kendt.
Vores schæfer, fik vi fra et mere 'normalt' sted, og den er meget mere kontaktsøgende, mere urolig og i det hele taget meget mere 'arbejds-krævende' fra vores side.
Jeg ER klar over at det også er 2 meget forskellige racer - men alligevel.......
Det skal lige nævnes at vore 2 drenge var henholdsvis 5 og 3 da vi anskaffede Ulvehunden, og vi var derfor meget bevidste om ikke at lege voldsomme lege med hunden - sådan en 'tamp' kommer til at veje 65-85 kg, og så vælter den altså let ungerne, hvis den ikke er vænnet til at tage hensyn til dem.
Fordelene ved en Ulvehund, er at den ikke savler (som NewFoundlændere og Bernhard Sennen kan have en tendens til), størrelsen gør at den er med indbygget tyverisikring af huset (hvis den er hjemme) - ulemperne er at den kun fælder een gang om året : HELE TIDEN, og så bliver store hunde ikke så gamle.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-02-05 15:17

Hvis du vil have en vagthund skal du undgå Golden Retriever, dårligere vagthund findes ikke. Den vil til enhver tid byde alle mennesker velkommen. Agerer den anderledes er den ikke racetypisk.
Det er velkendt den er god til børn. Men husk at børnene skal lære at omgåes hunde.
Ellers kan selv den mest venlige og godmodige hund presses ud hvor den siger fra.

En golden han vil være mest robust til en børnflok, og er oftest mest sociale. Tag rundt til opdrættere uden børn og dan jer et indtryg. Gør det ikke til en søndagsudflugt med børn. Det vil ikke falde i den seriøse opdrætters smag, hvorved i eventuelt kunne afskære jer fra at kunne købe der. Tag først børnene med når i skal hente hvalpen, eller besøge den når depositum er betalt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-05 15:23

Hej, sprit73.

Ved du hvad? jeg synes, det er noget af en mundfuld med 3 børn under 7 år PLUS en hundehvalp. Jeg kunne forestille mig, at det yngste barn var en baby, og at hvalpen skulle anskaffes i forbindelse med barselsorlov??
Det ville i og for sig være en helt fin ide. Men hvis I ønsker en racehund, hvor I har mulighed for at checke forældredyrene for sygdomme og -især- temperament, så er I sent ude, hvis I er gået på barsel...
Hvis I først forventer nedkomst til sommer, så er der måske en lille chance.

Når så det er sagt, så må jeg sige, at både schæferhunden og golden retrieveren er hunde, som kræver meget træning og opmærksomhed, og det kan være svært nok med små børn i huset. Jeg anskaffede selv en schæferhvalp da min søn var 1½ og min datter var 7. Og han bragte godtnok kaos i det lille hjem. -Dels var han længe om at blive renlig, og småbørn og hundelorte er ikke specielt lækkert. Han betragtede også vores søn som sit helt specielle legetøj, -kunne finde på at hive rundt med ham ved at trække ham i tøjet.. --Alle hans hvalpe- og unghundeskarnsstreger var nærmest komiske og udsprang nok nærmest af mit manglende overskud. Men da han blev ældre, blev han mere og mere vagtsom. Han knurrede af legekammerater og snappede ud efter folk, hvis de forsøgte at klappe ham. Vi havde hundepsykolog til ham, men fik ikke rigtig nogen hjælp. En dag snappede han et barn, der kom for nær da han stod udenfor en butik. --Vi så til sidst ikke anden udvej end at få ham aflivet.

Men på træningspladsen havde vi mødt den hunderace, som skulle blive vores skæbne de næste 25 år. Og et halvt år efter at vi havde fået aflivet vores schæferhund, da fik vi endelig lov til at adoptere en helt og aldeles pragtfuld Berner-sennen-hvalp. Min søn må da have været ca. 4 år, og børnene havde mange legekammerater, som kom og gik i vores gårdhavehus. Der var ikke på noget som helst tidspunkt nogen adfærdsproblemer med den hund, hverken som ung eller som voksen. Han fik sin træning som ung, men det virkede ikke som noget stort behov for ham og da han var et par år, så var han helt tilfreds med bare at være familiemedlem. Da han døde, -alt for ung- fik vi en tævehvalp, som var lige så godmodig og børnevenlig.
Hvis du er sikker på, at I kan klare en stor hund, -og at I ønsker en stor hund, så kan jeg kun meget stærkt anbefale en Berner-sennen.
Men uanset hvilken race, I vælger, så se jer godt for. Giv jer tid til at møde både mor og far.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 200 point
Dato : 23-02-05 15:48

Vi har en Golden og jeg vil give qfha fuldstændig ret. Hun kan dog lege vagthund en sjælden gang når det er mørkt, men som reglel er det kun "et spøgelse" hun gør efter. Der er i hvert fald ikke noget. Eller en bildør, der smækker et eller andet sted. Men mere kærlige væsen skal man lede længe efter. Men igen, så er der jo også forskel på Goldens. Vores Golden har en slem allergi.

Schäferen er ganske rigtigt en dejlig hund - hvis den ikke er "fejlavlet". Min ene bror har altid haf schäfere og vil aldrig have andet. MEN alle de hunde han har haft, har/haft allergi og de er døde af kræft inden de var 5 år. Så indenfor den race skal man (også) se sig godt for.

Til en familie som jeres ville jeg nok foreslå en Howawart. Det er en dejlig hund, der også er vagthund. Se: http://www.dansk-hovawart-klub.dk/

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-02-05 15:58

Lige en sidebebærkning til Jernladyen: jeg er normalt ikke særlig begejstret for hunde og er ikke vant til at omgåes dem, men har lige kikket på dit hovawart-link, billedgalleri, -og tror jeg er blevet "omvendt" for det er dog en helt utrolig sød og dejlig hund at se på.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-05 16:47

Ups, blev lige hentet ud og gå med hundene...

Silke, som jeg har nu, er jo en golden retriever. Og selv om hun er god som guld, -og glad for børn, så ville hun ikke have været ideel i en familie med små børn. Hun var alt for aktiv og meget krævende da hun var hvalp og ung.
Hun er da noget vagtsom. F.eks. opdagede hun før mig at der havde været indbrud en dag, da vi havde været ude og gå. Da vi kom ind i entreen brummede hun dybt nede i struben og rejste alle børster. Og hun gøer da også når der er kommet en ny snemand på vores rute..

Men en berner sennen er absolut en god vagthund. Dels er det meget få mennesker, der tør give sig i kast med sådan en hvis de har onde hensigter. Jeg har ikke haft indbrud én eneste gang i de 25 år, jeg har haft berner. Et skilt på døren er nok. Hvis en fremmed går ind til en berner, så får han bare ikke lov til at gå igen. Hunden vil stille sig op og brumme, hvis han så meget som rører en finger.

Forøvrigt laver bernersennen-klubben et rigtig godt medlemsblad, "Berner Bladet". Jeg synes ikke, at "Retrieveren" er nær så godt..

I skal være indstillet på, at der er ventetid på en ordentlig hvalp uanset race. Hvornår havde I tænkt jer, det skulle være?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-02-05 17:52

Citat
Hun er da noget vagtsom. F.eks. opdagede hun før mig at der havde været indbrud en dag, da vi havde været ude og gå. Da vi kom ind i entreen brummede hun dybt nede i struben og rejste alle børster. Og hun gøer da også når der er kommet en ny snemand på vores rute..

Ikke for lige at træde i din hund Birgitta, men det er ikke typisk Golden adfærd. Derfor kan det ikke understreges nok, at man skal besøge nogle opdrættere før man køber hvalp. Se forældredyrene, helst begge, som skal være overstrømmende glade for at se jer og efter et par minutter rolige. Ellers find et andet sted. Accepter ikke en bortforklaring.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-05 18:58

HøHø hvad mener du, qfha?
Silkes forældre var da overstrømmende glade for at se mig, ligesom Silke er ellevild om så bare det er postbudet, der ringer på.
Men den situation, jeg beskriver, -havde vi været ude og gå en dejlig tur, og da vi kom hjem til vores rækkehus, så var hoveddøren ulåst. Jeg troede, at jeg havde glemt at låse den, og da der lå en åben pung på kommoden, så troede jeg, at det var nogle unger, der lige havde stukket hovedet ind og tømt pungen, ærgerligt!... Så var det, at Silke begyndte at brumme, så det snurrede helt op i snoren.
Og da vi kom ind i stuen lå der ting og glasskår fra vinduet over det hele..
Det var måske ikke typisk golden-adfærd, -eller måske var det ikke vagtsomhed. Men hun reagerede på, at noget var helt galt. Og det tror jeg de allerfleste unge hunde ville gøre, uanset race.
Da jeg tog kommandoen og bad hende sitte i entreen -for ikke at skære poterne, så holdt hun op med at knurre.

Men helt klart: til småbørn stemmer jeg på Berner Sennen, som er vagtsom på en rar måde.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 24-02-05 17:09

Hej Sprit

Der er ingen tvivl - i skal have en flatter - flatcoated retriver. Det er en børne / familievenlig hund som også kan være vagtsom når det gælder
Kennel Govan www.govan.dk kan give jer alle de oplysninger der er værd at vide noget om - de har deres eget hvalpeprogram ~ kostplan etc., så det kan jeg kun anbefale

god fornøjelse
mvh
Krakgt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-05 17:27

Og en flatcoat er også en jagthund, og endnu mere hyperaktiv (som ung) end en golden.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-05 21:31

Hej mulberry.
Den ser ikke bare sød og dejlig ud. Den er sød og dejlig. Der var sådan en og en New Foundlænder et sted, hvor jeg arbejdede på en gård engang. Det var en pragtfuld hund. Og så fås den i flere farvevarianter. Den jeg havde med at gøre var sort med rødbrune aftegninger. Men den brune på billedet er faktisk kønnere. Men den minder også lidt om en Golden Retriever.

Birgitta, vore Golden var ikke spor hyperaktiv da hun var hvalp. Hun har altid været utrolig nem at have med at gøre. Faktisk ualmindelig nem. Men hvis hun mødte en indbrudstyv, ville hun højst slikke på ham og mene, at han var kommet for at lege med hende. Sjovt nok, det tror hun om alle, der kommer. Og se, om de fleste ikke giver sig, og leger mere eller mindre med hende.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-05 14:22

Tjah, så har jeg endelig fået mail om at dette spørgsmål er oprettet... Kandu er ikke så kwik p.t.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 16:00

Næh, jeg tror de prøver at få os til at rende vores vej fra kandu. Først sender de ikke nogle i nogle dage, og så sender de det hele på en gang. Jeg sad over 6 timer i går og læste/slettede gamle og nye spørgsmål. Jeg kunne ellers godt have brugt tiden til noget andet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 25-02-05 19:56

Hejsa,

1000 tak for alle de super spændende svar - jeg følger godt med og læser alt med stor interesse. Jeg vil lade spørgsmålet stå lidt åbent endnu - for jeg vil jo gerne have så meget "input" som overhovedet muligt - håber i forstår

Så indtil videre endnu engang 1000 tak

/sprit

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-05 21:16

Selvfølgelig. Jeg hænger på og er spændt på, om du finder den ideelle race for lige netop jer.

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 26-02-05 11:18

Held og lykke i jeres søgen!!
Måske internatet var en mulighed, men ellers kan i rådføre jeg med jeres dyrlæge.
De er også gode til at fortælle hvilke racer der passer til familien.

Helle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-05 16:12

sprit73

Kunne du ikke lige kigge her http://www.kandu.dk/dk/spg/61545

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 28-02-05 09:31

Tak for svaret Jernladyen.
Det fik os til at kigge på hovawarten, og det ser ud til at, det vist er sådan een vi skal kigge nærmere på

Må jeg spørge hvorfor du vil anbefale os sådan en?

/sprit

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 14:56

Hej Sprit.
Tak skal du have.

Jeg anbefalede en Hovawart fordi der var en et sted jeg arbejdede for mange år siden. Det var en dejlig hund, både af temperament og af udseende. Den er ikke så rar og blid som en Golden, men en Golden er næsten også FOR rar og blid - vores er i hvert fald. Men den der var der, hvor jeg arbejdede, var sort med rødbrune aftegninger. Den så noget mere barsk ud end den lyse på billedet. Men han var ikke spor barsk. Der var også to små børn. En helt lille og en på 3 år. De havde det fint med hunden, selv da den lille begyndte at gå og var knap så blid ved hunden (hun faldt tit på ham)

Hilsen Jette