/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Drop down - undermenuen forsvinder?
Fra : mploug
Vist : 675 gange
50 point
Dato : 22-02-05 23:43

Hej

Prøv lige at kigge her: http://www.detour.dk/nav.html

Når jeg fører musen hen over et hovedmenu-punkt, dukker
der en undermenu op, som der skal. Men når jeg prøver at
gå ned i undermenuen, forsvinder den - hvorfor gør den det?

Jeg har kæmpet en del med det, og jeg er klar over, at det hænger sammen
med onmouseout kommandoen. Men hvordan løser jeg problemet?
Skal scriptet ståe t andet sted, skal der tilføjes noget eller hvad
pokker skal der til?

Et tillægspørgsmål:

Jeg kan se, at der må blive et problem, når jeg vil sætte en celle
under hovedmenuen. Tabellen, som indeholder hovedmenuen bliver jo
højere eller lavere alt efter om en undermenu er åben eller lukket.
Er det til at løse?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-02-05 00:37

Prøv måske med en "default"
/PG

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-05 09:24

Jeg er ikke 100% sikker i min sag, men efter de sidste opdateringer til IE 6 er der sket et eller andet med tolkningen af enten CSS2 eller Javascript.

Denne side, hvor eksempelmenuen øverst altid før har virket, udviser nu lige pludselig de samme 'problemer' som din menu. Hvis man fører musen langsomt ned i undemenuen, forsvinder dropdown'en, når musen passerer mellemrummet mellem menupunkterne. Hvis man flytter musen hurtigt holder menuen stadig, men det er bestemt ikke hensigten at menuerne skal virke på denne måde. Her taler vil ellers kode lavet af en HTML/Javascript/CSS ekspert jeg ofte har konsulteret.

http://www.webdesign101.dk/navigation/dhtml/dropdownmenu4.php

Har du testet koden i Morzilla ??? (Jeg har næsten ingen plads på min maskine, så jeg kan ikke installere den !)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-02-05 10:37

Hejsa
Tjahh! Bill Havelåge har ikke været heldig med version 6, men de har da garderet sig lidt, ved at skrive dette
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/vm/default.asp
Igen et FU fra MS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-05 10:53

CLAN -> MS og JVM er en gammel historie. Den 'nye' er opstået ved opdateringen d. 09-02-05 !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-05 23:59

Jeg tror der ligger en alternativ løsning hér : http://www.stunicholls.myby.co.uk/menus/dropdownfun.html

..og så er det UDEN Javascript. Det er dælme smart !!! ..og dét vi er mange der har ventet på

Verden venter kun på XHTML : http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 05-03-05 01:05

>Jeg tror der ligger en alternativ løsning hér : http://www.stunicholls.myby.co.uk/menus/dropdownfun.html

>..og så er det UDEN Javascript. Det er dælme smart !!! ..og dét vi er mange der har ventet på

Ja, det er fedt, at det er med ren css. Siden er nu gemt som favorit - tak for det.

Måske jeg skal til at lukke spr.?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 05-03-05 02:03

mploug -> Du lukker; når du synes du har hået et brugbart svar

..ellers må du spørge ind til kommentarerne, for at nærme dig en løsning.

Jeg har afprøvet sidste URL's kode i HTML og åbnet i IE 6.0 Det er ikke klippefast positioneret, men det virker sgu

Kode
<html>
<head>
<title> Drop Down Menu </title>
<style type="text/css">
body {font-size:1%; color:#fff;} /*get rid of the IE bug that prints the the end of the !doctype */
.menu {display:none;}
.holder {color:#000; width:90px; height:18px; display:block; background:#dca; border:1px solid #000; margin-right:1px; text-align:center; float:left; text-decoration:none; font-family:tahoma, vardana, arial, sans-serif; font-size:10px; line-height:18px; overflow:hidden;}
.holder:hover {height:auto; cursor:pointer;color:#fff; background:#000;}
a.inner, a.inner:visited {display:block; width:89px; height:18px; border-bottom:1px solid #000; text-decoration:none; color:#000; background:#eee;}
a.inner:hover {background:#add;}
p { color:#000; font-size:16px;}
</style>
<!--[if IE]>
<style type="text/css">
/*<![CDATA[*/
.holder {display:none;}
.menu {display:block;}
a.outer, a.outer:visited {color:#000; width:90px; height:18px; display:block; background:#dca; border:1px solid #000; margin-right:1px; text-align:center; float:left; text-decoration:none; font-family:tahoma, vardana, arial, sans-serif; font-size:10px; line-height:18px; overflow:hidden;}
a.outer:hover {color:#fff; background:#000; overflow:visible;}
a.outer:hover table {display:block; background:#eee; border-collapse:collapse;}
a.inner, a.inner:visited {display:block; width:88px; height:18px; border-bottom:1px solid #000; text-decoration:none; color:#000;font-family:tahoma, vardana, arial, sans-serif; font-size:10px; text-align:center;}
a.inner:hover {background:#add;}
/*]]>*/
</style>
<![endif]-->
</head>
<body>
<div class="menu">
<a class="outer" href="page1.html">MENU 1
<table><tr><td>
<a class="inner" href="page1a.html">Page 1a</a>
<a class="inner" href="page1b.html">Page 1b</a>
<a class="inner" href="page1c.html">Page 1c</a>
<a class="inner" href="page1d.html">Page 1d</a>
<a class="inner" href="page1e.html">Page 1e</a>
</td></tr></table>
</a>

<a class="outer" href="page1.html">MENU 2
<table><tr><td>
<a class="inner" href="page2a.html">Page 2a</a>
<a class="inner" href="page2b.html">Page 2b</a>
<a class="inner" href="page2c.html">Page 2c</a>
<a class="inner" href="page2d.html">Page 2d</a>
</td></tr></table>
</a>
</div>

<div class="holder">
MENU 1<br />
<a class="inner" href="page1a.html">Page 1a</a>
<a class="inner" href="page1b.html">Page 1b</a>
<a class="inner" href="page1c.html">Page 1c</a>
<a class="inner" href="page1d.html">Page 1d</a>
<a class="inner" href="page1e.html">Page 1e</a>
</div>
<div class="holder">
MENU 2<br />
<a class="inner" href="page2a.html">Page 2a</a>
<a class="inner" href="page2b.html">Page 2b</a>
<a class="inner" href="page2c.html">Page 2c</a>
<a class="inner" href="page2d.html">Page 2d</a>
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : mploug

Dato : 05-03-05 15:12

Tak for svaret molokyle.

Der er også nogle gode eksempler på www.webdesign101.dk

Tak for jeres bud.

Hilsen Martin