/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten går i ring
Fra : pme
Vist : 3622 gange
50 point
Dato : 22-02-05 22:49

Er der nogen, der har nogen bud på, hvorfor vores hunkat på 3½ går i ring og hyler/klynker??
Det sker tilsyneladende kun, når vi sidder et bestemt sted (køkkenet) og vi er flere til stede.
Hun går rundt om sig selv, rundt om et bordben eller rundt om vores ben - eller rundt om hvad som helst.

Nogen bud - for det er ved at drive os til vanvid

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-05 23:09

Det mest nærliggende er at tro, katten gør det for at tigge.
En kat der tigger mad, vil typisk "sno" sig omkring benene på en, med halen i vejret mens den mjaver.
Og såfremt den ikke lige kan komme til et ben, overfører den adfærden til bordben og lignende.
Det forudsætter selvfølgelig, at katten på alle andre områder er sund og rask og med normal katteadfærd.

mvh dova

Kommentar
Fra : pme

Dato : 22-02-05 23:20

Hej dova,
Tak for svaret, men nej - det er ikke tiggeri!!
Hun går på en eller anden måde fuldstændig i coma og ser intet overhovedet. Hun drejer bare hurtigere og hurtigere rundt om sig selv (eller andet) og stopper faktisk først, når hun rammer et eller andet.
Tigge kan hun sagtens ved siden af - helt bevidst

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 22-02-05 23:30

Den kan havde noget ørebtændelse, eller et eller andet der genere på balancenerven ?
Alm forkælese, eller så meget andet, Jeg ville nok få den cheket, da der er en del kattesygdom fortiden. (katte Aids og Leukæmi)

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 22-02-05 23:30

Alm forkØlese*

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 22-02-05 23:38

Det synes jeg du skal prøve at spørge en dyrlæge om, for det lyder bestemt ikke normalt.
Underligt, at den kun gør det i køkkenet.
Men er det sådan lidt i retning af f.eks. hvis man kunne forestille sig en hund der løber i ring efter sin egen hale?
Eller hvis den kan se noget der roterer som den render i ring efter?
Jeg har aldrig oplevet en kat gøre sådan. Jo, hvis nogen har leget med den med en ting de drejer hurtigt rundt på gulvet så katten drejer rundt efter det, ellers ikke.
Nogen dyr kan gøre noget lignende såfremt de har fået en hjerneskade af en art, men så skulle man formode, at den ville gøre det hele tiden, og ikke kun på bestemte tidspunkter.

mvh dova

Kommentar
Fra : pme

Dato : 22-02-05 23:46

Trinethk - nu har hun opført sig sådan siden vi "overtog" hende for ca 1½ år siden (med jævne mellemrum) - hun har været til årligt eftersyn én gang og til ekstra tandrensning en gang mere - dyrlægen har intet unormalt set.
Jeg ved godt, at jeg kvæster alle almindelige idéer, men jeg håbede egentlig på en eller anden, der havde set samme opførsel hos sin egen kat.
Vores anden kat opfører sig fuldstændigt normalt (efter kattestandart), så er jeg er faktisk lidt bekymret for den psykiske velfærd hos hende den anden.
Almindelig forkølelse indebærer så vidt jeg ved flere symptomer end bara at rende rundt i en lille cirkel for sig selv - og det pudsige her er at det kun foregår i køkkenet - vi har et stort køkken - vi har aldrig set hende rende rundt i cirkler på den måde andre steder i lejligheden.
Kan du ikke lige komme med flere muligheder?? :.)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-02-05 23:50

Jamen det er da underligt. Der er vist ingen vej uden om dyrlægen, han må finde ud af om det er ørene tænderne eller hovedet det er galt men.
Hvor længe har det stået på?

Kommentar
Fra : pme

Dato : 22-02-05 23:56

dova - du er inde på noget af det, vi også har overvejet - nemlig en hjerneskade af en art. I næsten alle andre tilfælde er hun jo en god kat, der opfører sig (næsten) som en normal kat ville gøre det, men slet ikke i dette tilfælde. Vi har fået hende fra en opdrætter, og da var hendes ene øje halvt lukket (vi regnede med
at det var øjenbetændelse og har behandlet det som sådan). Vi regnede samtidig md at hendes besynderlige opførsel var begrundet at diverse ejerskift (den ene ville have hende som indekat - den næste som udekat) og så sluttelig os, der absolut kun kan have hende som indekat
Hun hr så i mellemtidem "åbnet" sit øje igen og hun opførte sig også i en kort periode helt normalt, men det sidste stykke tid er hun ligesom faldet tilbage til "gamle vaner" - og det er faktisk ikke spor hyggeligt.
At hun spæner rundt her på køkkengulvet i små cirkler minder faktisk lidt om en autist. Men kan katte være autistiske?

KH
Pernille (pme)

Kommentar
Fra : pme

Dato : 23-02-05 00:01

valde - nå ja tænderne!! Dem har hun næsten fået "flået" ud allesammen af dyrlægen. Hun har rigtigt dårlige tæner og har vist kun 4 stk. tilbage (stakkels kat) - men kan det stadig være tandkød og -eller tænder, der generer hende?? Vi er jo ikke meget for at få fjernet de allersidste tænder fra hende. Er detnoget, du har noger erfaringer med??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-02-05 00:04

Er det så et bestemt sted i køkkenet? Hvem der tror på jordstråler ville tænke på sådan noget. Ikke aææe mennesker kan føle jordstråler, nogle er meget følspmme. Mon de også påvirker katte?
Jeg har kendt en der kunne påvise hvor kloaksledninger, elledninger telefonledninger vandrør osv, fandtes, jeg har set det mere end en gang, (Ja det var altså en mand, ikke en kat) Den evne er den samme som nogle havde til at finde vand med en pilekvist,
Men spørg dyrlægen og fortæl om den mærkelige opførsel, inden du slår dig til iåls med mit sludder

Kommentar
Fra : pme

Dato : 23-02-05 00:11

valde fin forklaring ellers, men jeg tror nu (også fordi vi bor på 4. sal), at jeg vil lade dit råd stå - bare et øjeblik.
Måske jeg bare skulle slæbe hende til dyrlægen endnu en gang - om ikke andet så for at få checker tænderne endnu engang.

Tak for alle jeres svar

Godkendelse af svar
Fra : pme

Dato : 23-02-05 00:12

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 00:13

Hvordan reagerer katten hvis du løfter den op mens den er i gang med "pirouetterne".
Virker den fraværende, nervøs, som om noget gør ondt eller stopper den bare og er helt normal??

Jeg tror noget tyder på, at katten er syg, og at den måske er meget ældre end I tror.
Det er ikke normalt, at en kat på den alder har så dårlige tænder, medmindre altså, at den ikke har fået rigtigt foder.

Om en kat kan være autist, det ved jeg ikke helt, men hvis der virkelig er noget der generer den, enten smerter eller eftervirkninger af en sygdom i hjernen, kan få den til, refleksmæssigt at gøre underlige ting.
Med sygdom i hjerne, tænker jeg lidt på f.eks. hjernebetændelse, og noget har der været galt når dens ene øje har været halvt lukket gennem længere tid.

mvh dova
Også problemer med ører og øjne kan være en grund.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-02-05 00:14

Tænderne, jeg har kun en oplevelse med det det lignede ikke helt den her, den sænkede hovedet og gik lansomt rundt, Da vi sagde til dyrlægen at den vist havde tandpine fandt han en meget betændt tand, da den var fjernet var katten i orden, resten af livet,. Tandpine i 1½ ar, ja hvem ved, men den har vel tandpine andre steder end i køkkenet så?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 23-02-05 00:15

Hmmm tjaaaa... som dova nævner tidliger. Kan det havde noget at gøre med kedsomhed ? Jeg mener,,, den er jo inde kat.
Min kat har det med at se spøgelser. Pludselig kan den se noget over i et hjørne der ikke er der, eller også er den pludselig bange for væggen eller en tom plads på gulvet. Han vælger så at gå en stor bued udenom den tomme plads..... Besynderligt !
At han så ikke er en så ret klog kat er en ting. Men derudover tror jeg kan kan finde på at se disse spøgelser for ligesom at få min opmærksomhed. For hvis jeg (i sjov) råber af ham i de siturationer, så bliver han fjollet og styrter rundt i huset, og vil lege.
Andre gange tror jeg simpelthen han spiller dum. Måske er han bange for min dyne ligepludselig, og tør ikke rigti at lægge sig. Men det er bare ind til jeg tager fat i ham, og "smider" ham ned i sengen, så har han pludselig glemt at han var bange for den.

Kommentar
Fra : pme

Dato : 23-02-05 00:50

dova - hvis vi løfter hende midt i pirouetterne, så falder hun helt til ro - dog har hun i den sidste tid nægtet at ligge og nusse med min mand (læg nu ikke noget i det, vel!).
Men du tror hun er ældre end først angivet?? Interessant!
Vores første kat havde også knapt så gode tænder - kom fra samme opdrætter - og jo vi har da opfattelsen af, at tandplejen/hygiejen ikke var/er den heldigste der.
Men nu har vi jo passet og plejet disse to pragteksemplarer af racen med det bedste kattemad (Olivers) og alskens dyrlægebesøg mht. vaccinationer og hvad der ellers følger, så vi forstå stadig ikke helt, hvorfor hun opfører sig sådan.
Jeg slæber hende til dyrlægen - I får at vide hvordan det gik.
Tak for jeres svar - det satte fokus på mange ting!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 01:10

Ja, vi vil i hvert fald gerne høre hvordan det går.

Måske kan de dårlige tænder også skyldes indavl. Sådan noget kan vise sig på de mest mærkelige måder.
Jeg har aldrig prøvet at have en kat med tandproblemer, heller ikke hos gamle katte. Og jeg har haft med katte at gøre siden jeg var helt lille ( er 47 år), og har på visse tidspunkter haft 17-18 stykker på en gang.
Og jeg gør ikke noget specielt ud af tandpleje hos dyrene.
Det eneste er en hankat der fik fjernet en hjørnetand fordi han knækkede den i slåskamp med en fremmed kat.
Og så kan jeg huske min mor havde en kat der i en alder af 15 år, tabte de små fortænder.

Nå, men er da spændt på at høre om dyrlægen kan give en forklaring på den underlige adfærd.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 24-02-05 16:48

Jeps...jeg lytter også gerne med.
Jeg kan da lige indskyde at hvis racen er af Colopoint eller perser, eller i den dur, så har de ofte tandproblemer.
Hvilken race har du ?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-05 22:44

Hej pme.
Med mindre din kat gør det for at få opmærksomhed, er jeg bange for, at det er hovedet, det er galt med. Men skynd dig at tage den til dyrlægen, så det kan blive opklaret. Hvis katten har ondt, er det jo synd, den skal rende sådan rundt.

Jeg tro ikke, en kats psyke kan klare så mange skift, som din har været ude for - med nye hjem, mener jeg. Først indekat, så udekat og så indekat igen. Og det er jo nye menneske hver gang. Når en kat først har prøvet at være udekat, er det svært for den at vænne sig til kun at være inde.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 25-02-05 20:08

Hej pme.

Du er nødt til at tage katten hos dyrlægen og fortæller om dens opførsel. Jeg synes at lydder som om det er en slags
forgiftning. Har du eventuelt nogen planter der kan være giftige for katten som den spiser ? Det kan også være nyrene, for den god bider ved bordet når den er i køkkenet ? hvis ja kan det være at den ikke kan tåle maden på grund af dårlige nyrer. Jeg skriver dette da jeg havde en kat som havde diarre og lægerne kunne ikke finder ud af vad det var.
Katten fik en kur efter den anden med medicin og lige meget hjælp det. Jeg vr nødt til at stoppe midt i en kur fordi
katten begyndte at opføre sig mærkeligt, går baglæns og var ved at fæller ned fra sofaen. Da jeg atter kom hos dyrlægen blev der taget blodprøve som viste at de var nyrene som ikke kunne skilder af, med giftstoffer og giftstofferne var gået i hjernen. Hun var desværre ikke til at redde. Så af sted med dig og for taget en blodprøve.

Kærligst
Paula

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 27-02-05 19:27

Hej Pme

Jeg vil også meget gerne høre hvad dyrlægen siger. Held og lykke med den lille stakkels.

Kærligst
Paula