/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandrør i væggen
Fra : allandisain
Vist : 14790 gange
100 point
Dato : 22-02-05 21:00

Hej VVS-xperter,
I forbindelse med mit nye køkken overvejer jeg at lægge vandrørene ind i væggen. Jeg går ud fra at det skal laves af en autoriseret VVS-mand. Hvordan er reglerne mht. vandrør i væggen? Jeg har hørt at man ikke må lave samlinger i væggen. Hvor meget plads skal jeg lave til rørene?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-02-05 21:17

Måske du kan finde hvad du søger på disse sider
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X00D91DCF20B3F5F5C1256F810037836B
og på denne side er der et diskussionsforum om netop ombygning, gør det selv mv.
http://www.byggeri.dk/default.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-02-05 21:20
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 21:27

Samlinger må ikke mures eller støbes ind.

Kommentar
Fra : allandisain

Dato : 22-02-05 21:33

hvilke rør skal jeg bruge? (hvad siger loven)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 21:43

I dag bruges normalt det der hedder rør i rør montering i væggen.
Så er inderøret til at skifte ud. Der er forskellige forhold som skal tages hensyn til ved planlægningen af rørføringen. Det vil nok være en god idé at lade VVs montøren (blikkenslageren) komme og for fortælle hvad du selv kan forberede.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-05 23:33

Hej allan.
<emesen> er inde på det rigtige, du skal bruge rør i rør (pex-rør) til vand.
Jeg giver dig lige et link her så kan du se hvorden de ser ud, men typisk vil en rille på 3 cm bredde og 3 cm dybde være rigelig. (Husk: ikke alt for skarpe knæk)
Bløde buer er det bedste. Når du vælger pex-rør, så slipper du for alle spekulationer omkring problemer med det der kaldes Galvanisk Tæring, det er fænomen der typisk opstår omkring kobberrør/galvaniseret rør. Hvis de såkaldte ioner fra kobberrøret kan komme ind i det galvaniserede rør, så opstår der en temmelig kraftig tæring.
Men pex-rør = ingen problemer i den retning.
Du kan selv forberede med riller - eventuelt kan du også trække rørene, så kan du mure til og fortsætte den anden del af arbejdet.
Du skal bare lade rørenderne stikke ca. 20 cm ud af væggen alle steder hvor de enten skal videre til køkkenbatteri eller skal tilsluttes det eksisterende vandanlæg.
Hvis du ved hvilken VVS-mand der sidenhen skal lave tilslutningen, vil det være en god ide, at kontakte ham, han vil sikkert gerne se hvad du har tænkt dig at lave, også fordi han bagefter kan være sikker på, at du ikke har skjulte samlinger.
Det er jo ham der står med autorisationen, og dermed kan "klantres" for eventuelle fejl.
Her kommer linket til rør, til en alm. hane er 12 mm nok, men skal du evt. have andet tilsluttet samtidigt (vaskemaskine - opvaskemaskine o.l.) så vil jeg råde dig til at føre de rør der skal "føde" som 15 mm.
http://vvs-specialisten.dk/listproducts.asp?GID=1757
Held og lykke med projektet
mvh
<\\Benny (Blik & Rør)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-02-05 07:25

Jepsen... det er rigtigt, og et lille trick er at trække en isoleret ledning sammen med røret fordi pex-rør ikke kan "ses" af en ledning/rør-søger... der er ikke noget mere "vidunderligt" end at gennembore et "skjult rør", når svigermor skal op og hænge.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-02-05 09:51

Det er rigtigt, at du skal kontakte din VVS-installatør. Og måske kan han endda fortælle dig, at han har en rillefræser MED STØVSUGER, så du slipper for det forfærdelige svineri, der bliver, hvis du selv går i gang med hammer og mejsel eller vinkelsliber. Spørg ham om, hvad det koster ekstra, hvis han også skal skære/suge, og vurder så, om al rengøringen bagefter ikke er den ekstraudgift værd.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-02-05 20:52

ca 28mm rille i væggen X 2 V+ K

bor du i etage lejelighed???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-05 21:33

Clan..................fedt tip med den ledning.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 23:34

Hvorfor vil du have rørene skjult i et køkken? Der er vel skabe til at skjule dem med.
Gem de adspredelser, til du når badevarelset.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør)

Godkendelse af svar
Fra : allandisain

Dato : 07-06-05 20:54

Tak for svaret bennymanden.