/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
godt råd om farve til døre søges!
Fra : RKHansen
Vist : 1989 gange
100 point
Dato : 22-02-05 11:31

Hej med jer.

Vi skal have malet samtlige døre på overetagen i vores nye hus. Væggene er hvide, og gulvet er blevet høvlet og har fået olie med mørkt pigment, så det nu er rødbrunt. Mit spørgsmål er, hvilken farve der ville spille godt sammen med dette. - Og de skal helst ikke være helt hvide, da vi har hund! Og er der nogen, der har erfaringer med at tapetsere døre?

Forslag modtages med tak!

MVH Rasmus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 11:41

Prøv om du kan fange gulvfarven ved at bruge farverne i paint og sæt det mod hvidt - så kan du se muligheder

Tapetsere døre ???? Jeg har haft døre der var "tapetseret" med læder i sin tid - men kender ikke noget til det ellers !

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 22-02-05 11:41

Hejsa.

Ville vælge at male dørene i en lys farve, så du får noget i stil af en farve der svare til lys eg/ahorn.
Vil nok hvis det var mig selv være forsigtig med mørke farver, da rummene nemt kommer til at virke for mørke.

Held og lykke med det

Mvh joeson

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 22-02-05 12:00

Rådfør dig ved din farvehandler, det er gratis,-og måske har de et program i 3D, så du kan se dine og deres ideer.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 22-02-05 12:06

Det kommer an på hvad det er for en slags døre.
Hvis det er sådan nogen finer-døre, kan man godt tapetsere f-eks. med glasvæv eller alm. papirtapet.
Men hvis dørene har fået noget behandling af en slags, olie ell. lign. skal de matslibes og have noget grunder, da det ellers vil trække igennem tapetet, med skjolder til resultat.
Det gælder for øvrigt også hvis du vil male dørene, at de skal slibes og grundes, da malingen ellers vil skalle af.

Med hensyn til farven på dørene, er det lidt en smagssag.
Enten skal I vælge en lysere tone end den på gulvet, bare med samme nuancer, eller den helt modsatte vej, med en eller anden "Pangfarve" der måske matcher noget ag møbler, puder el. lign.

Jeg har prøvet, at male dørene i et hus i en kraftig turkisgrøn, og det blev faktisk flot selv om jeg var meget skeptisk da jeg så farven.

mvh dova

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-02-05 13:13

Jeg har erfaringer med at lave malerier på finerdøre. det kan give en hel ny dimension til rummet. Du kan give karmen en farve, og døren en anden. Sæt dig ned og spekuler over hvad du vil have dit hjem til at udstråle; og derpå hvilket bidrag gangen kan bidrage til at fremme det udtryk. Brug evt synsbedrag til at få rummet til at blive mere interessant. Lys er også et vigtigt aspekt.

Hvor stort er rummet(l*b*H), og er der vinduer, og hvor er de?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-02-05 20:42

Sandfarvede, evt. med hvid karm

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : RKHansen

Dato : 22-02-05 21:25

Hej alle´-

Mange tak for jeres forslag - jeg skal love for, det går hurtigt herinde!

Alle dørene sidder i en fordelings-entré, der går ind til stue, køkken osv. Det er en smal og lidt mørk gang uden vinduer, så det er nok rigtigt, at jeg skal passe på ikke at vælge en for mørk farve. Der er faktisk fem døre (jeps, halvtredser-hus), så de kunne let blive for dominerende. Jeg er helt klar over, at der skal slibes, grundes osv. - jeg efterlyser bare lidt inspiration til selve farven.

Rosmon: Det lyder interessant med malerier på dørene, men også tidskrævende! Vi har et helt hus, der skal sættes i stand, så det kan jeg ikke lige overskue

Kom endelig med flere forslag, jeg skal nok dele nogle point ud snart!

MVH Rasmus

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-02-05 22:24

I en mørk gang, skal kontrasterne være lidt kraftigere for at kunne ses. send en mailadresse, så skal jeg finde et par gamle billeder frem. ellers kan du se her nogle af de ting jeg har lavet. www.rosmon.dk, www.kunstner.net, www.denblaapalet.dk. bor du i Thy, så udstiller jeg i Vigsø på Dansk Folkeferie, og i Thusted i herretøjsforetningen Wagner nede på havnen: og fra næste uge ved Hanstholm Kommune, og senere andre dteder. Bl.a i Gjern til april.

A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-02-05 22:25
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-02-05 10:30

Hver dør kan få sin pastelfarve.

Det giver lidt liv, men ikke for meget.

Jeg kender en, der har gjort det. Det simpelthen flot!

Og så farer man heller ikke vild med alle de døre oD

MVH
Hane

Godkendelse af svar
Fra : RKHansen

Dato : 25-02-05 09:52

Jeg siger tak for svarene, alle sammen!