/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hjælp søges
Fra : Jernladyen
Vist : 1575 gange
100 point
Dato : 22-02-05 01:27

Hej alle sammen.

Nu har jeg i flere måneder gået og tænkt på/talt om at melde mig til vægtkonsulenterne. Her i byen er det ugentlige møde om torsdagen. Men hver gang det bliver torsdag, så er der noget i vejen. Enten er jeg for træt, har ondt i hovedet (positivt tegn, med mindre det er hæmorider), eller også er klokken pludseligt løbet fra mig.

Problemet er, at det er en hel person, jeg skal tabe, så det tager jo noget tid før jeg er nede hvor jeg skal være. Men de måneder, hvor jeg har gået og talt om at tabe mig, har jeg ædt slik, kager og usund mad, så jeg i stedet tager jeg endnu mere på (og sådan går det tit, når jeg skal tabe mig). Min samlever er desværre lige så stort et fjols i den retning, som jeg er. Han lider også af en "alvorlig sød tand" og har et ualmindeligt godt forhold til usund mad. Han kan spise så store mængder, at han er berygtet for det. Heldigvis for ham, hænger det ikke på ham i den grad, som det hænger på mig. (jeg er handicappet, og kan ikke motionere). Samtidig er han så blød, at hvis jeg er sliksyg, så render han gerne byen rundt for at skaffe noget ”guf” til mig. Jeg har sagt til ham mange gange, at han ikke skal hente noget, når jeg beder ham om det, for det er en bjørnetjeneste, han gør mig. Det må han jo indrømme er rigtigt, men når jeg så er sliksyg, så lokker jeg ham til det alligevel. Så kan det sagtens vente til næste uge med at tabe mig. Han ved godt, jeg ikke selv vil hente det. Man kan jo simpelthen se i øjnene på folk, at de står og tænker: ”Der flyver jo ikke bjerge sammen af ingenting”. Normalt tager jeg mig ikke særligt af, hvad fremmede tænker og mener om min person, men i dette tilfælde gør jeg.

Jeg har før tabt mig 26 kg med vægtkonsulenterne. Da var jeg ikke meldt ind, men "fulgte" min bror, som havde meldt sig ind. På under et år tabte han sig 70 kg. Jeg har taget alt det jeg tabte på igen, plus mindst 10 kg mere. Det var ellers meningen, at jeg bare skulle holde ”ferie” fra kostplanen i et par uger, da jeg var ved at blive kvalt i grøntsager, føltes det til.

Men nu SKAL det være. Gider i ”sparke til mig”, så jeg kommer af sted på torsdag?? Og ”heppe” i de første dage efter torsdag? Den første uge er den værste, for da skal maven vænne sig til grøntsagerne igen, og lækkersulten gnaver løs i hjernen. Samme hjerne kan finde på at fortælle mig, at jeg er sulten, en halv time efter, jeg har spist mine grøntsager m.m. Men når jeg først har tabt mig de første 3-4 kg, så kører det derudaf. Så kan jeg godt finde ud af at lukke munden på de rigtige steder (som regel – der ER smuttere), og min hjerne kan ikke overbevise mig om, at jeg virkelig er nødt til at spise. Jeg har nemlig en aftale med mig selv. Jeg skal ”kun” tabe 10 kg. Til gengæld skal jeg tabe 10 kg en hel del gange. Men det er ikke så uoverskueligt at tabe 10 kg 6 gange som det er at tabe 60 kg. 60 kg, det er jo nærmest umuligt. Men 10 kg 6 gange, det kan jeg sagtens, for det SKAL jeg nemlig.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 01:44

(((((((((((((( SPARK))))))))))))))) og held og lykke med foretagenet - det er svært at komme igang - men som du selv siger - når man først er igang så går det.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 01:47

Tak, miritdk. Bliv endelig ved med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 22-02-05 07:48

Hej Jette

Kan du så se at komme af med den selvmedlidenhed og indforståelse om at det hele er umuligt. Dine problemer med at så fejler du lige det ene eller andet, eller der er noget der er vigtigere er kort og godt bare dårlige udflugter.

Det er ikke spor svært at tabe en hel person. Jeg har selv tabt 80 kg. men kan godt huske hvordan det var den gang jeg skulle i gang. Det gamle tyske valgsprog: "Morgen morgen nur nicht heute" ( i morgen, bare ikke i dag ) blev næsten symptomatisk for mig, som det er for mange andre i samme situation.

Du skal vælge dig et valgsprog, som passen kunne være "Hvad er vigtigere - end at få startet på et bedre liv i DAG."

Held og lykke - og har du brug for hjælp og opmuntring, kan du altid kigge ind på mine sider, hvor der er mange der vil hjælpe dig.

Kærlig hilsen

Henning Borchert-Jørgensen
http://www.slankigen.webbyen.dk

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 22-02-05 08:30

Hej Jette...

Nu er der jo ikke så langt til torsdag...Så jeg håber du er mentalt klar dennegang.. Du skal klart melde dig ind og gå til vejning hver torsdag..
Jeg har en veninde som er samme størrelse som dig.. Hun skal også tabe 60 kg.. hun har været igang i 5 uger og har allerede tabt 8,5 kg...Jeg har lige været hjemme hos hende og vi bagte kager og drak milkshake og det var råhygge.. og det var altsammen noget hun godt måtte få, det skal bare laves efter de opskrifter som du får til vejning..

Vægtkonsulenterne har også lavet en masse færdigretter, så det er ok at være doven en gang imellem.. Kan også anbefale deres is...

Så det behøver ikke være så surt det hele, du behøver ikke undvære "guf" for evigt... Jeg ønsker dig alt held og lykke..

Hilsen Kandaikke

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 22-02-05 08:57

uha jette, det lød næsten som min egen historie, og det der med undskyldningerne er vi eksperter i. min egen erfaring er igennem et laangt forløb, at det i regelen går for hurtigt, for næsten uanset, hvad man kalder kuren - livsstilsomlægning, kostomlægning osv. - så er der tale om en kur, når det skal gå så hurtigt. hvem har tabt sig mest på kortest tid.
her er det sportsånden, man efterlyser, men hvis nu man ikke har den i sig, hva' så?
hvis kosten skal lægges om (taler udelukkende om egne erfaringer), kværner tankerne uafladeligt om den sædvanlige mad med alle dens fælder og uhumskheder, og et eneste lille fejltrin, så kører dødsrouletten igen. i med begge ben på en gang. og selvhadet blomstrer op endnu en gang.
jette, det er dælme godt nok flot, at du lægger detteher ud til beskuelse, og det er godt nok flot, at vi andre giver vores dyrekøbte besyv med.
min taktik over de sidste 3 år har været, det skal gå langsomt, ikke noget pineri her hos os. vi har puttet en anelse flere grøntager ind i kosten, mindre fedt, og skriger sjælen på kager og slik, har vi altid lækker frugt i huset. slik er udskiftet med lakridsruller, hvor vi delte en rulle om aftenen, når behovet satte ind.
vores fif er, at al mad bliver øst op i køkkenet - slut med "efterædning" af rester.
vi laver store portioner, som bliver frosset ned i de små alu-bakker inden vi spiser, og hvor små de end ser ud, er her nok til to personer.
mit vægttab er 28 kg bare ved denne langsomme metode og det har ikke været en pine. til fester og andre sammenkomster, har vi deltaget som de andre, blot taget lidt mindre.
jeg er ikke færdig med at tabe mig, mangler en del endnu, men selvhadet og nederlagene omkring vægttab ligger i dvale forhåbentlig for good.
et godt råd til slut: når alle de søde tænder står i kø efter chokolade og kager, så ÆD den frugt, du bedst kan lide, det er i hvert fald bedre end det andet, og du bevarer din selvrespekt.
alle de forsøg, jeg har deltaget i i årenes løb, har resulteret med et slutfacit, der hedder flere kilo taget på efterfølgende.
men det er første gang i mit liv, at jeg har været på den i 3 år og til minussiden.
kærligt puf jette
...aase
som altid har ædt for at udrydde - ikke for at nyde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 10:58

((((((((( sparker lige igen ))))))))))))
når du er kommet så langt at du lægger dig ud på nettet som her - så skal du nok klare den

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-02-05 12:21

-> miritdk : Det må da være bedre at lægge sig ud på nettet, end på sidebenene )

-> jernladyen : Venners erfaringer med Vægtkonsulenterne, har ALLE været positive. MEN den med 'at følge med fra sidelinien' - det virker IKKE, (både venners og egne erfaringer) man skal selv være med, og der tror jeg den mentale del spiller ind.

Held og lykke med dit forehavende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-05 13:30

Du ved jo at du kan.
Det viser dit tidligere vægttab jo tydeligt.
Og så må du prøve at genkalde den tilfredshed du følte dengang du tabte 26 kg.
For alle undskyldningerne bunder i, at du egentlig ikke rigtig har den motivation der skal til, men det tror jeg du er klar over.
Og så må du få manden eller en anden til at tvinge dig afsted hvis du føler trang til at pjække fra møderne.
Eller find på en eller anden "belønning" til dig selv når du har nået målet på de 10 kg (hver gang ) så du har noget at se frem til.
Og selv om du er handicappet, må der være en eller anden ting du kan træne lidt med for at brænde nogen kalorier af.
Bare sådan noget som håndvægte eller et eller andet. Alting tæller.

Men jeg ved godt det er svært, selv om jeg aldrig har prøvet at være på kur selv . Min søn døjer med nogen overflødige kilo, og kan ikke rigtig finde ud af at komme af med dem,hvorimod min datter er tynd som en pind.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 13:52

Tak for alle jeres opmuntrende ord. Vores netforbindelse har lige været nede (igen, igen, igen), så jeg har ikke kunnet svare jer før nu. Hvor er det dejligt med alle de opmuntrende/positive ting i skriver.

Henning, allerførst: et STORT til lykke med det flotte vægttab. Jeg ved ikke, om det lige kan kaldes selvmedlidenhed. Jeg er jo selv skyld i, at der er så meget at tabe. Men jeg skrev jo netop, at når jeg delte det op i 10 kg, så var det ikke umuligt at tabe. Det er skam flere uger siden, jeg gjorde op med "i morgen/i dag". Jeg bestemte mig nølende for, at jeg hellere måtte afskaffe "det starter jeg på i morgen" eller "jeg begynder på mandag" og erstatte det med "NU". Desværre blev også det ved tanken, ligesom alt det andet. Jeg ved skam godt, at hovedpinen, trætheden o.s.v. bare er undskyldninger. Dem er jeg verdensmester i, når det gælder om at begynde at tabe sig. Det var derfor jeg skrev det. Så kan jeg ikke bruge dem igen for at undskylde, at "jeg ikke lige kom af sted". Så der er ingen "kære mor".

kandaikke, jeg ved godt, man kan få en masse forskellige kager, og det er helt fint. Men DDV's færdigkøbte retter nægter jeg at betale for. Min mening om deres produkter hos "Super Best" og andre er, at det er åger. Det er simpelthen svinsk at tage 4-5 gange så meget for et produkt, fordi der står DDV på det. Men det er jo nok også fordi, jeg er en fattigrøv. Kan godt være, jeg ville købe dem, hvis vi havde masser af penge.

Aase, tillykke med det det flotte vægttab. Det lyder faktisk fornuftigt med at guffe frugt, når "den søde tand" gnaver. Det kan godt være, man taber sig et par hundrede gram mindre, men det er væsentligt bedre end at tage et par kg på. På et tidspunkt skal jeg jo også til at spise "normalt" igen, og så vil jeg huske din fremgangsmåde. Den er god. Selv om tre år er lang tid (når man ser fremad), så kan det jo fungere, når man ikke hele tiden skal veje, måle og veje igen. Men for mit vedkommende er jeg så stort et skvat, at jeg er nødt til at have en "pisk over nakken". Derfor er vægtkonsulenterne det bedste for mig, med de ugentlige vejninger. Jeg har i hvert fald tænkt mig at gøre mit for, at det ikke bliver mig, der har tabt mig mindst. Og det gode ved det er, at jo mere jeg taber mig, jo mindre ondt får jeg (forhåbentligt) i ryggen, og så vil jeg kunne begynde at røre mig mere igen. I den tid jeg har taget på, er ryggen blevet meget "ondskabsfuld". Når den er det, kan jeg kun stå et par sek. gå en meter eller to og tit kan jeg slet ikke holde ud at sidde ned, selv om jeg får stærke piller. Som regel er mine ben "døde" = ubrugelige. De sidste 10 kg har faktisk gjort så meget skade, at jeg slet ikke kan mærke forskel i ryggen, når jeg har taget piller, før jeg har taget to gange. Og det bliver man altså temmelig "bims" af. Så der er ingen vej uden om. Jeg SKAL tabe mig NU. Ellers når knoglerne at gnave nerverne helt over, og så er det sket med at kunne komme til at gå igen. Det er også den fordel ved at tabe sig, at når jeg er færdig med at tabe mig, vil Rigshospitalet som de eneste i landet prøve at operere mig i ryggen og se, om de kan få nerverne ud af deres klemme. Alene det burde jo være nok til at tage mig sammen til at få kg til at rasle af mig.
Det ”sjove” er, at går jeg alene, så spiser jeg ikke mere end højst nødvendigt. Men så snart min samlever er hjemme, bliver jeg skrupsulten, og så skal der spises.

Miritdk, det SKAL jeg simpelthen. Godt du sparker.

BNE, du har nok ret. Men da jeg fulgte Vægtkonsulenterne ”på sidelinien”, konkurrerede jeg med min bror. Det var effektivt – indtil han ”rendte fra mig”. Mænd taber sig hurtigere end kvinder, siger DDV. Det er jo nok fordi det er musklerne, der forbrænder energien, og dem har mænd jo flest af - som regel. Men jeg tror du har ret. Man skal være med selv.

Dova, du har fuldstændig ret. Jeg ved godt, jeg kan tabe mig. Et af problemerne er, at det højeste vægttab jeg nogensinde har opnået, var på 36 kg. Og dengang var det næsten nok. Der manglede kun 5-6 stykker, så var jeg, hvor jeg skulle være. Men der er åbenbart en mekanisme i min hjerne, der ikke VIL være slank. For jeg skyndte mig at tage på igen i lyntempo. Desværre er min samlever ikke spor god til at støtte mig i at skrumpe. Tværtimod nogle gange. Men jeg må vist hellere alliere mig med nogle af vores venner her i byen. Så kan de slæbe mig derop, hvis jeg pludselig skulle få en undskyldning, der ”duer”.

Det med håndvægtene var en god idé. Så kan jeg også få flere muskler, som så kan forbrænde flere kalorier. Belønningerne er nok også en god idé. Dem har jeg desværre brugt meget i den tid jeg tog på, når der var noget jeg ikke gad, men fik mig overtalt til alligevel. Det var altid slik. Men det kan da heldigvis laves om, så må jeg lige finde ud af, hvad jeg så skal have i stedet – som ikke koster en bondegård.

Undskyld alle sammen, at det blev så langt. Som i nok kan se, har jeg svært ved at fatte mig i korthed.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-02-05 13:54

Jeg skal også gerne give dig et 'spark' plus en masse held og lykke med projektet

Jeg har som Dova heller aldrig skullet døje med en slankekur, men det er vist mest fordi jeg altid har elsket motion - og altid lige siden mit barndomshjem har spist relativt sundt.

Jeg har siddet og læst Henning Borcherts dagbog - og jeg må sige, at jeg synes det er helt kanon godt gået. Wow det er flot! - hvad med om du sluttede dig til et af hans slankehold?!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-02-05 14:06

Alle slags misbrugere er verdensmestre i undskyldninger!
Også madmisbrugere. Det er en forsvarmekanisme, som er svær at lægge fra sig.

Kan du ikke næste gang du får lyst til at mæske dig med slik og kager, kigge på denne formulering?!

Citat
Ellers når knoglerne at gnave nerverne helt over, og så er det sket med at kunne komme til at gå igen.

Uha! det vil jo være tragisk, hvis det skulle ende sådan

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 14:57

Hej Creamygirl.
Tak for sparket. Jeg er bange for, jeg skal bruge noget mere "fysisk" end Henning kan tilbyde. (og jeg kan ikke få det fordømte skema til at virke)
Min psyke er sådan indrettet, at jeg tager mig væsentligt mere sammen, når jeg skal være et sted personligt. Jeg kan - når det skal være - tabe mig et par kg på et par dage, og den benytter jeg mig af, når jeg ikke skal være et sted fysisk. Jeg "dalrer" derudaf i 3-4 dage, og så får jeg pludseligt travlt med at tabe mig et par kg inden det er vejedag. Men når man gør sådan er det usundt, og det er nærmest kun vand, man taber sig. Men det vil jeg godt nok ikke kunne gøre med Hennings system. Når jeg går op til vægtkonsulenterne, møder jeg folk personligt, og jeg kan risikere at møde dem ude i byen. Og de vil garanteret spørge, hvordan det går med vægttabet. Jeg skal ikke risikere at stå der og sige, øh, øh, øh, det går da vist ikke så godt.

Men den med at kigge på formuleringen, gav mig faktisk en idé. Jeg tager et billede af mig i kørestolen og putter det i lommen. Hver gang jeg bliver fristet, tager jeg det frem og spørger mig selv, om jeg vil tilbringe resten af mine dage i den. Og samtidig vil jeg tænke på knoglerne, der gnaver nerven over. Da jeg har en temmelig livlig fantasi, kan jeg simpelthen SE det for mit indre øje - i tegneseriudgave.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 22-02-05 15:30

Hej jette..

Jeg ved godt at DDV´s produkter er alt for dyre, jeg ville heller ikke købe dem til den pris.. Men hvis det hele falder sammen om ørene på en, er de gode at have i baghånden.. Min veninde er studerende og har 2 små børn og nogle gange er det bare formeget at skulle stå og lave 300g grønsager.. o.s.v..

Alt held og lykker her fra...

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 22-02-05 15:34

Hej Jette. Jeg forstår dig så inderligt,selvom jeg har måttet stoppe op tidligere en du åbenbart, idet jeg er meget spinkelt bygget. Jeg får ondt i ledene.
Jeg har nu gennem 3 år prøvet ikke at tage på og har ialt tabt 4 kg, og ser på det som et ok fremskridt, så længe det går den vej- Jeg har også brugt rådene om at spise frugt og ÆDT 2 kg druer og haft TYNDSKID bagefter og alligevel været tilfreds.
Pussigt jeg har det som dig - æder når familien er hjemme og "går i stå" når jeg er alene.
Jeg køber ind når jeg er meget mæt, så har jeg inggen problemer med at købe fornuftigt, og er for doven til at hente det usunde senere når trangen melder sig. Så leder jeg febrilsk alle skabe og skuffer igennem i håb om at der er noget glemt.

Du kan ikke tillade dig at give din samlever skyld for dine vægtproblemer fordi hangår på slikindkøb på din lokken. Det er dit ansvar hvad du kommer i munden.

Og det er DIT ansvar overfor digselv, at følge op på din beslutning om vægtvogterne på torsdag, det værste man kan gøre er ikke at holde hvad man lover sigselv.
Derfor tror jeg det er en rigtig god ide kun at love sigselv meget lidt af gangen. Du har jo også tidligere vist at du virkeligt kan rigtigt meget bare lit af gangen.
Så fortsæt nu - gå på torsdag du ved at du kan.!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 15:36

Hej kandaikke.
Ja, din veninde må godt nok have nok at se til. Selv vi andre uden børn kan få nok af at veje alting hele tiden, og jeg har da tid nok. Men grunden til at jeg ikke vil købe deres færdigretter m.m. er nok også, fordi det er en principsag for mig. Jeg vil godt støtte gode formål, men når folk så bliver gridske og laver åger på det, så siger jeg stop.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 15:47

Hej AnneLarsen.
Jeg ved skam godt, at jeg ikke kan give min samlever skylden for, at jeg tager på. Det jeg mener er, at det ville være nemmere at lade være med at spise slik, hvis han ikke hentede det - selv om jeg spurgte ham. Det har han lovet flere gange ikke at gøre. Men som før nævnt, så er han for blød. Han synes det er synd, hvis jeg ikke får det, når jeg nu så gerne vil have det. Men i den sidste ende er det mig, og kun mig, der er ansvarlig for, hvad jeg putter i munden, det ved jeg udmærket. Men et af mine problemer er jo netop, at jeg har en rygrad "som en kop kakaomælk", når det gælder god mad, guf og kager, så når den søde tand tager fat for alvor, så prøver jeg at lokke ham af sted alligevel. Og det er en af de ting, jeg skal lære at lade være med. Det hører ind under "at lære at holde munden lukket".

Jeg ved også, at jeg er ansvarlig for at komme af sted på torsdag, men det skader ikke med noget støtte og spark bagi. Så er jeg meget mere sikker på at kunne tage mig sammen. Ellers kan jeg jo "ikke vise mit ansigt" bagefter her på kandu. Det er jo bl.a. det, det går ud på, med at lægge problemet frem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 22-02-05 16:03

det er også ment som et velment spark - også det med ikke at "lokke "samlever til dumme indkøb,
Din holdning til priser støtte til gode sager og færdigretter deler jeg FULDTUD !

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-02-05 16:22

Hej Jette.

Det lyder nu for mig, som at din 'bløde' mand burde tages lidt i skole!
Jeg begriber virkelig ikke, at han ikke har mere rygrad - end at han springer i døgneren fordi du har lyst til slik og beder ham om at hente det.

Nu er det mig, der sidder med en tegneseriefigur for det indre øje. Sig mig Jette: Det skulle vel ikke forholde sig sådan, at du ligner en tævet hundehvalp når du spørger ham, eller måske endda lader dig slæbe ved hans ben i din tryglen?! Ja han synes jo det er synd for dig, hvis ikke du får hvad du befaler - og hvem giver ham den følelse?!

Bare en tanke

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 22-02-05 16:25

Ps jeg har glæde af denne addr -

Mad & Sundhed.dk <info@madogsundhed.dk>

som sender mig mange gode små daglige fif !

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 16:41

Hej Creamygirl.
Jeg tror ikke, jeg ligner en tævet hundhvalp, når jeg spørger ham. Jeg spørger om han gider, eller om det ikke er guftid. Jeg befaler ikke noget. Hvis jeg prøvede at befale ham til noget som helst, ville han enten falde skrigende om af grin eller også sige, at jeg kunne rende og hoppe. Han bliver stikhysterisk, hvis nogen prøver at koste rundt med ham, uanset hvem det er. Hans søde tand er faktisk større end min, det er måske derfor, han er så nem at lokke. Og så fordi han holder meget af mig. Det sker somme tider at han spørger, om jeg nu er helt sikker på at han skal hente noget, og det er jo noget ged, for så er vi jo tilbage ved, at det er mit eget ansvar. Når jeg er nået så langt i tankegangen, kan jeg godt sige, at han ikke skal hente noget, men det sker lige så tit at jeg svarer, at jeg er sikker på, at jeg vil have noget. Og det er der, jeg ville ønske, han ville svare: "fint, hvis du vil have noget, så hent det selv". For jeg er ikke en skid bedre end en narkoman uden dope, hvis jeg er rigtig meget sliksyg. Faktisk så køber han rimeligt tit slik uden jeg har spurgt ham. Nogle gange har han spist det inden han kommer hjem, så har han kun papiret med hjem. Andre gange siger han: "jeg kom lige til at synde", og så hiver han noget frem. Som regel ryger det lige lukt i munden. Kun enkelte gange er det lykkedes mig at slæbe det hen til nogle af vores venners unger.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-02-05 16:47

Så send ham på kursus. Det han foretager sig kaldes for misforstået omsorg - og er absolut ikke noget der gavner dig. Hvis det virkelig er så grelt som du beskriver (at knoglen er på vej til at gnave nerverne over)...så mener jeg godt nok, at din mand burde tænke længere.

Kan måske lyde kynisk, men sådan er det ikke ment

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 17:06

Hej Creamygirl.
Ja, du har ret i, at det ikke er nogen tjeneste at gøre mig og han ved det også godt, for vi har talt om det flere gange. Men når vi så står i situationen, så "kikser" det, og han henter guf alligevel

Jeg kan jo ikke sige med sikkerhed, at nerven er ved at blive gnavet over. Den sidder i klemme et par steder i rygsøjlen og har gjort det i efterhånden mange år. Men jeg mister mere og mere følelse i benene, samtidig med, at jeg voldsomme kramper i dem, så jeg vil tro, det er det der sker. Men ingen læger tør gøre noget ved den - undtagen Rigshospitalet. Min læge har haft indlagt mig tre forskellige steder, med samme resultat.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 22-02-05 18:39

Af med klunset, frem med digital-kameraet, udprint på A4, anbringes inderst i køleskabet, nederst i slikskuffen, og andre lignende steder !
(så er det kun bevidstheden om at billedet ER der, og ikke til offentlig beskuelse - tænk om svigermor fandt billedet.....)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 18:43

UHADa det var en grim tanke Niederhof. Jeg har ikke set mig selv uden tøj på i årevis. Det eneste spejl vi har, er et lille kosmetikspejl, hvor man kun kan se hovedet. Det er rigeligt til mig. Jeg tror helt bestemt, jeg kaster op, hvis jeg ser mig uden tøj på.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 22-02-05 18:57

Så bare et billede af maven (måske i tværformat ) - tro mig : metoden virker !!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 22-02-05 19:14

niederhof, føj for en ulykke (tænker på mig selv......), men go' ide.

jette, vi lever alle mere eller mindre i roller, som er svære at frigøre sig fra - måske også fordi en partner er med til at fastholde en i den rolle, han kender. er han mon usikker på, om du stadig vil elske ham, når du rejser dig i din fulde slanke højde og der bliver flere bejlere til din gunst. din egen rolle? at det er synd for dig?? ja, gu' er det synd, for der er massevis forskellige grunde til, at vi grovæder. men skal det ha' lov til at styre os resten af livet? hvis du kan, så find frem til årsagen, og ta' så det opgør.
hvis ikke, så forestil dig f.eks. i en bilulykke, hvor dit liv kunne reddes, hvis du var normalvægtig, men man måtte opgi' og .......
det billede har jeg ofte brugt for mit indre blik. redderne har ikke en chance.
men her i tråden er mange gode råd, så det skulle nok kunne lykkes for dig at få sammensat noget, du kan få glæde og hjælp fra.
hvad med kæresten og hans stil og vægtvogterne?
fællesskab er noget, der dur.
vi nærmer os torsdag med raske fjed, timen er nær... glæd dig.
...aase

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 22-02-05 19:40

Kære Jernlady

Hvad med at spiser sunde slikke, der findes masser tørrede frugter som er rigtigt søde. Frugter er også søde, af dem kan
mand laver mange dejlige desserter. Hvad med rosiner de er også søde. Du kan laver milkshakes fra frugter, eller bære med letmælk. Der findes bøger om kalorielette desserter og mens du er i gang med at laver sunde desserter med lavt kalorie indhold, har du jo ikke tid til at tænkker på alt det usunde. Min egen favorit af 38 med en spiserskefuld blåbære
marmelade, og den mettær godt. Anden ting er at man skal huske at passer godt på sin krop, og tænkker på hvad man
belaste sin krop med, vi vil jo helst alle være raske og sunde hele levet igennem. Til sidst men ikke mindst der er mange
som bruger mange flere penge på for eksempel: bil, hus, rejser, forsikringer og havd ved jeg, men når det gælder en velvær og den rigtige slags mad eller slankekure så synes man at det er dyrt. Tænk på din krop den skal holder hele livet
igennem og du for ikke en ny.

Kærligst
Paula

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 22-02-05 19:40

Kære Jernlady

Hvad med at spiser sunde slikke, der findes masser tørrede frugter som er rigtigt søde. Frugter er også søde, af dem kan
mand laver mange dejlige desserter. Hvad med rosiner de er også søde. Du kan laver milkshakes fra frugter, eller bære med letmælk. Der findes bøger om kalorielette desserter og mens du er i gang med at laver sunde desserter med lavt kalorie indhold, har du jo ikke tid til at tænkker på alt det usunde. Min egen favorit af 38 med en spiserskefuld blåbære
marmelade, og den mettær godt. Anden ting er at man skal huske at passer godt på sin krop, og tænkker på hvad man
belaste sin krop med, vi vil jo helst alle være raske og sunde hele levet igennem. Til sidst men ikke mindst der er mange
som bruger mange flere penge på for eksempel: bil, hus, rejser, forsikringer og havd ved jeg, men når det gælder en velvær og den rigtige slags mad eller slankekure så synes man at det er dyrt. Tænk på din krop den skal holder hele livet
igennem og du for ikke en ny.

Kærligst
Paula

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 19:55

Ja, jeg vil gerne tro på, at det virker med et billede uden tøj, uanset om det er af hele mig eller maven. Jeg ville få kvalme hver gang jeg åbnede køleskabet. Men måske skulle jeg prøve?

Aasenissum, jeg synes ikke, man kan sige, det er synd for mig. Det er jo min egen skyld, at jeg har taget så meget på. Jeg har været overvægtig siden jeg blev født, og næsten hele min familie er det - med mindre de er på evig skrump - men jeg tror ikke, man kan give generne skylden. Så ville HELE familien være overvægtig, skulle jeg mene. At man er et kvaj og ikke kan passe en skrump/ændring af livsstil kan man jo ikke skylde generne for.

Det vil nok være svært at skifte rolle for min samlever, for han synes ikke, noget er min skyld. Når jeg har været en idiot/kvaj/fjols eller andet i den retning, undskylder han det altid med, at det jo ikke var med vilje, at det kunne ske for enhver o.s.v. Han er simpelthen FOR rar. Han ville ikke du som "bussemand" under nogen omstændigheder. Alt hvad jeg gør, er rigtigt, virker det som regel som om han synes (med mindre vi er uvenner). Jeg tror ikke, han er i tvivl om, at jeg også vil elske ham når jeg er blevet slank.

Der hvor det vil blive vanskeligst at holde skrumpen er på "de dårlige dage", hvor alt er surt. Det er der, jeg nærmest bliver besat af tanken om guf. Jeg kan gå rundt med et billede af flødeboller eller lign. i dagevis, indtil jeg har fået nogle. Alle tanker kredser om det samme emne. Og det er irriterende, især de dage, hvor jeg ikke kan komme nogle steder. Hvis man kommer ud og oplever noget, så tager det tit både "syner" og "tvangstanker". Men de dage, hvor jeg næsten kun kan ligge ned og skælde ud over den forbaskede ryg, så er "tvangstankerne" slemme. Da kan det virkelig føles som om livet ikke er noget værd, når jeg ikke engang kan få en flødebolle. Som om det ville hjælpe noget. Den ville jo kun gøre det hel værre.

Paula, det er en god idé at lave nogle kalorielette desserter og spise tørret frugt, men det må vente, til jeg er færdig med at følge Vægtkonsulenternes plan. Der er ikke plads til de store udsving, men der er faktisk mange lækre ting imellem, både desserter og kager. Og at den er sund, er der vist ingen tvivl om.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-02-05 00:08

det jeg mente med synd var, at vi ofte kan synes, at det er uretfærdigt, at der er så stor forskel på selv familiemedlemmer, nogle tager på, andre ikke.
og det er sågu da synd, at noget inde i os har brug for den trøst det giver, at voldæde kvalmende søde ting. hvorfor opstår den der livsødelæggende trang?
da jeg var barn og min mor fik et af sine forfærdelige hidsighedsanfald, sneg jeg mig ud i hønsehuset med en kopfuld sukker og rørte mig en æggesnaps.
hvorfor trøster sukker? det er videnskabeligt bevist, at der er et eller andet ved sukker, det ved jeg godt, men hvordan opdager et barn det.
uha, jeg er ved at bevæge mig ud i noget.....
det er ikke mad, der har gjort mig fed, men is, kager og slik.
nu kalder dynen - god nat
...aase
generne med min onde discusprolaps, er forsvundet sammen med kiloene.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-02-05 00:16

undskyld jette og alle i andre, at jeg kværner løs om mig selv. men detteher sætter jo tankerne i gang.
så, nu gik hun.

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 23-02-05 12:25

aasenissum: jeg har engang læst at trangen til søde sager ligger dybt begravet i alle mennesker, idet modermælk også er meget sødt. Vi oplever dermed den søde smag med tryghed, hygge og omsorg lige som en baby.Vi viderfører ligeledes denne tendens ved at vi i vores kultur ikke kan hygge uden at der skal proppes noget i munden. Små børn får bryst, lidt større sut og slik, vi ældre mad vin chips mm Det er jo næsten utænkeligt at se en god film, gå i bio eller få besøg uden noget proppes i hovedet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-02-05 16:43

Kværn du bare løs, Aasenissum. Så vidt jeg kan bedømme, kværner du ikke en brøkdel af, hvad jeg gør.

Jeg har i flere år tænkt på, at "ædeflip", alkoholisme og narkomani (og rygning)var flere sider af samme sag. Man SKAL have sit stof, lige meget hvad. Jeg tror, det er derfor, det er så svært at stoppe æderiet.

Med hensyn til de søde sager (og salt, som jeg også spiser ALT for meget af), så har jeg læst, at de frigiver nogle endorfiner i hjernen. Prøv at læse her:

http://home19.inet.tele.dk/vikinger/Kondi/Afhaengig.htm

Hvad er jeres mening???

Anne Larsen er også inde på noget. Man skal have noget i munden næsten hele tiden. Jeg har tit taget mig selv i at tage en smøg og gå rundt med den i munden. Efter et stykke tid opdager jeg, at jeg enten ikke har tændt den, eller at den er gået ud igen. Men så længe jeg ikke opdagede det, så virkede den på smøgtrangern.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 24-02-05 19:09

Kære Jernlady

Jeg har en veninde som plejede at spise chokolde kiks på arbejde Hver dag, hun havde dem liggennede ved siden af mmen hun arbejdede med computer,det var helt almenligt det gjord alle på hendes arbejsplads.
En dag tænkte hun at hun vil gerne tabe sig, hvad gjord hun i stedet for købte hun cherry tomater og spiste dem i stedet for og tabte 10 kilo. Find noget alterntivt og butter i munden som ikke feder.

Kærligst
Paula

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-05 19:15

nu hvor der igen er e-mails fra kandu - så benytter jeg lige lejligheden til at sende en hel kasse med (((((spark)))))))) - tror bestemt ikke de feder

Filans også - nu oplevede jeg det igen- når man snakker om mad - eller smøger osv osv - så går der ikke meget mere end et sekund før man stryrter afsted for at stille trangen - øv

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-05 20:31

Så, nu har jeg været der - og GISPPPPPP - jeg havde taget næsten 5 kg på siden jeg vejede mig sidst. Det er dog heldigvis længe siden. Og da det som reglel er min samlever, der laver mad, slæbte jeg ham med også. Han skal med hver gang også.

Miritdk, det er netop et af problemerne. Jeg kan heller ikke tåle at nogen spiser eller snakker om mad, så bliver jeg også sulten. Min samlever har tit spurgt om jeg var sulten, når han tog et stykke mad. Når jeg så havde sagt nej, kunne man være sikker på, at senest når han var færdig med at spise, så var jeg blevet sulten. Gad vide, hvordan man vender den??

Paula, jeg spiser normalt ikke, når jeg laver noget ved computeren. Det er, når tankerne "får frit løb", jeg bliver lækkersulten. Men nu er billedet af flødebollerne heldivis erstattet af en slank mig, der render rundt på mine egne to ben. Ret lækkert syn, synes jeg.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-05 20:37

Jernladyen - en klog kone - min mor - sagde engang jeg var på direkte kur - at jeg skulle gå ud og børste tænder hvis jeg blev lækkersulten - det hjalp !!!!!!!!!!!
ÆV - datteren ringede lige og fortalte om noget der foregår pt her og skulle til at lave lækker mad - nu er jeg på den

hmmm - prøver med en flaske vand - kan jo være

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-05 21:18

Ja, det kan da i hvert fald ikke skade. Hverken tandbørstningen eller vandet. Jeg fik lige at vide i dag, at jeg skulle drikke mindst to liter vand. Suk, og jeg, som næsten aldrig bliver tørstig.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-05 07:49

først jette, flot, at du kom afsted - første gang af flere.
dernæst hvorfor tror i, at reklamebranchen fylder tv og lækre blade med afsindigt dyre reklamer om noget, man kan putte i munden, helst søde ting. de lokker, de svinepelse, de ved af erfaring, ar der er et kæmpeforum med forbrugere som os.
werthers echte - kom hen til morfar - lokkelokke - med fællesskab om slik.
jette find en flaske eller kande frem, stil den ved køkkenvasken, hvor du ser den, det er en god målestok for, hvor meget du få drukket. det virker! put evt en skive citron i.
at jeg er tørstig, plejer først at gå op for mig, når jeg ser på mine hænder. alle vore organer har brug for vand - hver dag!
tandbørstning, ja hvorfor ikke, alle kneb gælder, husk humøret, læs vittigheder osv.
...aase

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 25-02-05 10:59

Supert Jette : du kom afsted torsdag - det er altid sværrest 1. gang -og det med vand - kender det er heller aldrig tørstig, men prøver at indfører faste rutiner fx skal starte dagen med et glas vand, og drikke hvergang jeg har været på toilettet.
Og endnu engang - jeg har stor glæde af at være tilmeldt det gratis slankekursus der er på dette liink

http://www.madogsundhed.dk/

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 16:21

Ja, jeg kom af sted, heldigvis. Men alle de gamle undskyldninger konkurrerede ellers om førstepladsen. Og der er temmelig mange. Så jeg var lige ved at være for sent på den. Men jeg nåede det da heldigvis.

Ang. reklamer i TV skrev jeg for et godt stykke tid siden til ministeriet (har glemt hvilket et), og brokkede mig over det. Når de forbyder reklamer for tobak, kan de vel også forbyde det for slik og usunde fødevarer (og øl). Der er jo temmelig mange, der er afgængig af disse grupper. Men jeg fik at vide, at det kunne slet ikke lade sig gøre. De kunne jo ikke forbyde at reklamere for en vare, fordi den var usund!!!!!!!!!!!!!!!! Gad vide, hvorfor de så har forbudt tobaksreklamer???????

Med hensyn til vandet, så er jeg nødt til at have det i køleskabet. Jeg kan ikke fordrage vand, hvis det ikke er koldt. Førhen havde jeg et glas, der tog præsis en trediedel liter vand. Så det var bare at drikke tre af dem, så havde jeg den første liter. Men desværre gik det i stykker. Men den med flasken kan man godt bruge alligevel. Man fylder den bare med en fjerdedel vand og sætter den i fryseren om aftenen, og så tager man den om morgenen og fylder op med vand. Den frosne del holder det andet koldt meget længe. Men det er fornuftigt at drikke, hver gang man har været på toilettet. Det gjorde jeg også dengang jeg fulgte vægtkonsulenterne "på sidelinien". D.v.s., jeg gjorde det hver gang jeg vaskede hænder, så det blev noget tiere.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 16:57

jette - kunne ikke komme til at sende dig roser igår for at du kom afsted - så her har du så lidt trods alt
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

hvor er vi alle forskellige - og heldigvis - jeg kan bedst lide at drikke vand der har den temperatur der nu engang er i vandhanen og afskyr de iskolde drikke - og vil desuden helst have det enten i en flaske eller et meget stort glas . alt andet bruger jeg bare almindelige glas til

HAH.. glæder mig at de er andre der undrer sig over reklamerne der kravler ind i vores stuer helt uopfordret - fatter heller ikke lige det hele - selvfølgelig skal vi selv tage ansvar - men reklamerne er jo netop bygget så et eller andet i vores indre vil have og have

Jeg undrer mig også lidt over det men ved jo at sådan er det bare.

(((((((((((((((((små venlige spark så du har noget at tage af frem over ))))))))))))))))))

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 17:05

Hej miritdk. Tak for roserne. De er meget kønne Jeg er vild med roser. Godt, du sparker videre. En ting er jo at møde op, en helt anden er at holde kostplanen. Nu skal vi snart i Bilka i Næstved og købe stort ind (for ikke ret mange penge). Der er ikke så mange frosne grøntsager at vælge mellem her i byen. Og det magre kød (og alt det andet) er også billigere i Bilka. Underligt, når man bor i en lille by, tror de handlende, at de kan tage skyhøje priser for det hele. Temmelig irriterende.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 17:24

pyhhh - bor selv i en lille by og ved lidt om det -

HUSK ikke at handle når du er sulten og træt !!!!!!!!!

gid jeg selv kunne huske det

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 17:29

Ja, det er en god regel. Ellers er der for store "chancer" for at købe alt det forkerte. Men vi blev lige enige om at vente til i morgen med at køre i Bilka. De piller jeg tog for en times tid siden, har slået sig på hjernen i stedet for på ryggen. Og da min samlever ikke har noget kørekort, er det mig, der hænger på kørselen. Og jeg kører altså ikke, når jeg kan mærke pillerne i hovedet. Det gode er så, at min samlever har taget sig sammen til at melde sig til et kørekursus. Så når det bliver forår, så kan han køre. HERLIGT.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 17:42

herlig med piller der forhindrer en i at køre ud og købe slik
@@@ for at du ikke kører når det er sådan
Når din samlever får kørekort så ikke noget med at lokke ham til at købe noget du "absolut føler trang til og ikke må "

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-02-05 19:01

kære jernlady, for det er du, jeg har nu siddet og guflet denne lange tråd igennem, og mener helt bestemt at kunne spore en forandring i dine indlæg. du kan med rette være stolt af dig selv og dit første skridt mod friheden til et bedre liv og det bærer dine seneste indlæg præg af. jeg tror også, at vi andre er stolte og glade på dine vegne.
flere af os ved, at der er mange fælder undervejs, vi stikker os ikke blår i øjnene, men nuet er vigtigt og det er det, der tæller. det giver kræfter og mod.
selv når denne tråd er slut, er vi mange, som vil følge dig i ånden.
hvis ikke du sidder i kørestolen om aftenen, så prøv at skifte til en anden plads - uden indbyggede dårlige vaner.
husk nu på, når panikken melder sig, at du er i fuld gang med det gode livsbekræftende projekt, som vil ændre din hverdag.
mange varme tanker fra
...aase

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 20:11

Hvor er i altså søde og opmuntrende. Jeg har haft første anfald af "skal have". Men det blev sendt tilbage hvor det kom fra, med besked om, at det er lavet om til "VIL IKKE HAVE", så det forsvandt hurtigt igen. Det hjalp nok også lidt, at jeg så tegnefilm. Så bliver opmærksomheden fanget af noget andet. Men jeg regner med, at der kommer flere anfald, og at de bliver stærkere. Men hvis alt andet glipper, kan jeg da gå ud og stikke næsen hen i nærheden af en katte-hømmer. Det kan tage både appetit og sliklyst at snuse til det. Jeg garderer mig som regel med en smøg under næsen, når kattebakkerne skal tømmes. Jeg skal bare holde sliklysten fra livet en lille uge, så kan jeg se resultatet på vægten (forhåbentligt), og så er det meget lettere at holde sig fra det. Men det er jo så måske netop der, man skal passe på, for så føler man sig måske overmodig lige pludselig. Må hellere passe meget på hele tiden, når jeg er ude og handle.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 20:44

ligefrem at bruge kattelort/bakke som afskrækning - det er vist i overkanten
Jeg skal vel ikke til at samle på de små knolde og sende dem til dig ?????

Husk nu lige - det er ikke en kur du er på - det er en kostomlægning !!! Lad tiden gå og und dig selv at have det godt med det du er igang med - du skal se - et eller andet sted kombineres det hele så livet bliver udholdeligt - og meget bedre

ps..... husk ikke at hoppe på vægten for tit - det er næsten et must kun at lade ddv gøre det (har jeg hørt)

Hvorfor laver du ikke en simpel hjemmeside hvor du skriver dagbog ???? Du kan jo vælge om du vil gøre det offentligt eller bare have den for dig selv - men der er sikkert mange der interesseret vil følge med. Opretter du et forum så vil flere og flere melde sig under fanerne og heppe på dig og selv få glæde af det

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 20:57

Hej Miritdk. Ja, jeg ville nu også kun bruge "duften" fra kattebakkerne, når det var rigtig slemt. Jeg tror nok, vi har rigeligt til det brug, vi har 4 katte (og den ene lægger "hømmere" så store, at man skulle tro, han åd altid, selv om han er den der får mindst at spise.

Ja, det er en kostomlægning, men i starten også en kur. Jeg tror ikke, jeg skal tillade mig selv at "synde" de første mdr., for så bliver jeg ved, og til sidst tager det overhånd. Det er i hvert fald min erfaring. Jeg vil hellere tabe mig en masse i starten, og så tage det roligere senere. Jeg ved godt, jeg ikke skal veje mig for tit, men to gange om ugen kan jeg vist godt gøre det. Så gør det heller ikke lige så meget, hvis jeg har "taget vand ind", den dag jeg skal vejes "for alvor". Jeg kan tage op til to kg vand på på et døgn.

En af grundene til, at jeg ikke har lavet en hjemmeside er, at jeg ikke aner, hvordan man man laver en. Jeg har tit tænkt på at finde ud af hvordan, men har aldrig gjort noget ved det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 21:05

ok så får du ingen poser at dufte til
ved ikke hvad det er med nogen katte - enten grovæder de og ligner skeletter med pels - eller også spiser de næsten intet og ligner af og til en bolle - meget menneskeligt - lol.

Godt du er så ærlig overfor digselv - det hjælper meget

Hmmm - det med hjemmeside - hvis du ikke skal det store og avancerede så prøv med webbyen - der kan du ikke undgå at lave det rigtigt Du kan jo starte med deres gratis pakke for at se om det er noget for dig - og senere måske udvide hvis du får lyst - det er ikke dyrt

www.webbyen.dk til din oplysning. Der findes mange andre - men den er rigtig nem at finde ud af og så kan du jo finde hvad du vil senere hvis du får smag for det !

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 23:33

Hej Miritdk. Ja, jeg klarer mig nok med det vi har af kattehømmer. Man skulle næsten tro, du var synsk (eller også er du rimelig god til at "læse mellem linierne". Den der får mindst at spise er ganske rigtigt en rigtig kugle. Når han skal gennem kattelemmen, så moser han sig igennem. Kattelemmen er boltet fast, siden han kom ind i køkkenet med den om maven. Stakkels kat, vi var lige ved at trimle om af grin.

Tak for tippet til webbyen. Jeg vil da prøve ad. Så må vi jo se, hvad det udvikler sig til.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 23:48

jeg er vist ikke mere synsk end - nå lad det ligge - men det er nu slet ikke så unormalt med kattene - dem der rører sig mest de spiser jo også mest Mon ikke det er sådan det hænger sammen ????

sidder her og skraldgriner over visionen af en kat der moser ind med kattelemmen om maven - åhhhhhh . tak for den - det kan jeg ligesom gå og grine af i dage - måske fordi jeg selv har kat ( lille 99% siameser )

Håber du prøver webbyen - tror du kan være inspiration for mange

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 00:36

Det er nu ikke fordi han ikke gerne vil spise mere, i hvert fald nogen gange. Men han blev sat på skrump, da han kom med kattelemmen. Underligt nok, så taber han sig næsten ikke, men det er jo formodentligt fordi han ligger og snorker det meste af tiden her om vinteren. Og det ser stadig sjovt ud, når han skal gennem kattelemme, for han skal virkelig mase for at komme igennem - undtagen hvis der er en fremmed kat derude. Så ryger han igennem den med et brag. Han skal knagme nok få jaget det "bæst" væk.

Sjovt nok, så tror jeg vores de små er "½ siamesere". (en halv kat????) Hunnen ligner meget en siameser men hannen gør ikke, bortset fra, at hans kropsbygning er finere i det end de gamles.

Jeg var lige inde og oprette en side i webbyen, men jeg lavde ikke noget på den. Det er jeg vist lige for sløv til i dag. Så vil jeg håbe du har ret i, at det kan være til inspiration. Der er godt nok blevet mange overvægtige efterhånden. Da jeg var barn/ung, var jeg et særsyn. Nu er jeg det "desværre" ikke mere. Heldigvis har jeg højden med mig (176 cm), men derfor kan man jo altså temmelig tydeligt se, at jeg ikke er "skind og ben"

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 01:07

jaja de kære firbenede pelse - sjove dejlige irriterende og hvad ved jeg - men ikke til at undvære når man først har dem

Min har lagt sig for at demonstrere at nu er det sengetid - hun kan ikke fordrage at jeg ikke kommer i seng "til tiden" - det er aldrig blevet en vane for mig - så hun stresser mig lidt lige nu - men ok- er jo sengetid.

FINT du har oprettet den side - håber du giver et link - hvis du også vil have forum skal jeg nok sende en adresse til dig du kan bruge - desuden giver de også hjælp hvis det er meget nødvendigt.

Hvis du kigger i min profil kan du se hvordan du finder mig forresten

åhh gid jeg havde højden med mig - så ville jeg have noget nær idealvægten idag - haha - men sådan er det bare ikke. Men det skal der bare gøres noget ved og så basta. Lige pt skal der bare overhovedet ikke sparkes til mig - så lad være med det

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 01:43

Jamen Miritdk, vi er sådan set ikke overvægtige - - - vi er bare "underhøje"

Jeg skal nok give dig et link, når den er ved at være nogenlunde. Så kan du komme med idéer og forslag til ændringer, nye ting o.s.v.

Men nu er det også min sengetid. Min bedre halvdel er allerede "hoppet ombord". Men han når sikkert af falde i søvn, før jeg kommer så lang. Jeg skal først nusse mine små labaner, og så den store laban. Hun lægger sig som regel strategisk i vejen, så jeg ikke kan komme i seng uden at skulle flytte på hende. Og det er meget svært at flytte på hende, for når hun kigger på mig med de store mørke hundeøjne, så nænner jeg ikke at sige, han skal flytte sig, så jeg kanter mig udenom hende, hvis jeg kan.

Nu vil jeg hoppe i fjerene. Kan du sove godt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 01:44

Glemte lige at skrive, at hvis jeg havde været mellem 3 og 4 meter høj, så havde vægten nok passet meget godt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 26-02-05 08:07

jette, du er en bisse!
at fyre sådan en kattebemærkning af lige før sengetid. jeg grinede, så jeg fik hikke.
med det skrivegen du har, bør du ikke nøjes med en hjemmeside. find et blad, avis, ud og se med dsb, tandlægebladet, handicapblade eller wha', hvor du kan skrive klummer, noveller eller wha'. skriv en samling.
du kan selvfølgelig altid begynde her på nettet og håbe på, at du bliver "opdaget," men den der kostelige gave skal du ikke holde for dig selv.
OG hvad mere er, mens du sidder der og høvler ord af dig, ryger den evindelige trang til at fylde dig lige så så stille i papirkurven, da hjernen har fået andet at beskæftige sig med.
mht. til katte og deres indgang til huset. vores egen var ved at øve sig i det og have fået det lært, men af en eller anden grund blev den en dag bange midt i lemmen og gik i stå - den sad bare fast, avav. hvis dette var et katteforum, kunne vi udveksle masser af skægge episoder. måske skulle vi lave et?
nå, morgenkaffen duften besnærende samt 1 stk. rundstykke uden smør. er kommet så langt, så jeg synes,at det uundværlige smør er noget forfærdelig fedtet noget.
go morgen
....aase

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 09:58

aasenissum hvad kan jeg sige - bortset fra HØRT !!!!!!!!!!!!!
Jette bliv endelig ved at skrive

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 17:11

Hvad skal jeg sige????? Tusind tak for de pæne ord. Det var noget af en overraskelse. Jeg regnede ellers med, i var dødtrætte af at jeg ikke kunne fatte mig i korthed. Som i nok har gættet, kan jeg også snakke ørerne af folk!

Men du har faktisk ret, Aase. Sliktrangen/trangen til at fylde i sig er her ikke, når jeg sidder og skriver. Det har jeg ikke tænkt på før. Man ryger ikke engang så meget, for så ligger den bare og ryger sig selv.

Det bliver nok ikke til så meget skriveri i dag, for mit hoved "knager" grusomt. Men det er da heldigvis blevet bedre end i formiddags. Da måtte jeg lige tage pandebåndet på øjnene. (de bliver "lyssky") når jeg har mirgræne). Det er det virkelig godt til. Hvis det arrangeres rigtigt, kan det også holde en for ørerne.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 18:42

du kan da også få os til at grine

sorry - grinte ikke af din migræne - men måden du håndterede det på med pandebåndet - har aldrig tænkt på det som støjdæmper

Nu har du vel indset at dit skriveri giver anledning til en hjemmeside - vi er sikkert mange der vil følge den

pc = rygenedsættelse og sliknedsættelse - det burde jo stå som tip

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 18:49

Ja, men det er nu ikke altid, pc'en virker nedsættende på smøgerne. Hvis jeg spiller et spil, hvor jeg kun skal bruge den ene hånd, bruger jeg som regel den anden til at ryge med. Så mine lunger frabeder sig venligst - men bestemt - at jeg ikke spiller for meget. Desværre følger jeg ikke altid lungernes mening, og resultatet er hvæs, sprut og host. Sjovt nok, der stikker den frem igen. Tit, når jeg er alene, ryger jeg meget lidt. Når jeg så er sammen med nogen der ryger, så skal jeg også pulse løs. Sørgeligt, man er sådan et skvat, at man ikke kan følge sin egen rytme.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 18:52

det kunne jeg have skrevet - bortset fra at det er sjældent jeg spiller
Men ryge i selskab er - nå ikke nogen grimme ord nogen kunne jo få dem i hovedet

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 20:32

Nå, så kunne jeg ikke komme på kandu igen et stykke tid. Kunne i heller ikke??

Ja, vi skal jo nødig træde nogen over tæerne, med hensyn til at ryge i selskab.

Det er også forskelligt hvor meget jeg spiller. Nogle gange spiller jeg når jeg kan komme til det, andre gange gider jeg ikke. Men jeg tager tit en kabale før sengetid. (det passer lige til to "go'natsmøger".

Både min samlever og jeg er vilde med det spil, der hedder Diablo, Lord of destruction. Det kan man spille, næsten uanset hvordan man virker psykisk. (sløv/frisk). Det er faktisk et fint spil at spille, hvis man har det skidt psykisk. Det tager tankerne væk fra hverdagen.
Jeg har også fået et spil, der hedder "Gold miner". Der skal man fange et vist antal point i guldklumper eller diamanter for at gå videre til næste bane, og så er der smidt en masse sten imellem dem, som man altså jo ikke lige skal spilde tiden på at fange. De giver nærmest ingenting. Problemet er, at hvis man ikke har et godt "boldøje", fanger man enten stenene, en gris der heller ikke tæller noget særligt eller også ingenting.
Men hunden - og den ældste af kattene, synes ikke, vi skal spilde tiden med at spille. Vi skal meget hellere lege/kæle med dem, synes de. Og det har de jo ret i.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 21:16

spillefugl(e)

kender nu godt det gamle goldminer spil - datteren var ekspert i at slå mig idet - hun har bare øje for det der - haha.

det er ski da også synd for de arme kæledyr - det vil jeg lige tage med mig - synes også der bliver kigget lidt på mig med store blå øjne (har hun altså lol - katten).

ÆV - har fået hovedpine - tror det er pga jeg ikke har fået lavet nye læsebriller - og er igang med en ganske sjov - gammel - bog.

så lige din profil - hvor meget skadet er du i ryggen ??????? Ikke for at snage - men det er jo endnu en grund til at holde igen på de der unævnelige ting og sådan

((((((((((SPARK for idag)))))))))))))))))))))

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 23:55

Tjah, hvor skadet er jeg i ryggen?? Det er et svært spørgsmål, men da jeg endelig gav op og søgte pension, gik der kun et par uger på sygedagpenge, så fik jeg forskud på pensionen. Og inden der var gået 3 mdr., var pensionen gået igennem. Og på det tidspunkt var det ellers ikke nemt at få pension. Indtil for et par år inden jeg skulle have det, satte de alle de langtidsarbejdsløse på pension. Så var det nemlig ikke kommunerne, der skulle betale det meste, men staten. Jeg ved ikke, om det er sådan endnu, men dengang skulle staten betale 75% og kommunerne 25% af en pension. Men så fandt de jo ud af, at det var alt for dyrt at sætte folk på pension, for så var det jo sikkert, de aldrig kom i arbejde igen. Så klappede de pensionskasserne i, og så kunne man nærmes ikke få pension mere, uanset hvordan man så havde det.

Min ryg har været skæv siden ruder konge var knægt (den har et sving for meget og tre af hvirvlerne er flade i den ene side). Det blev opdaget, da jeg var 17, fordi jeg begyndte at få ondt i ryggen. Siden er den lige så stille blevet værre, og da jeg søgte pension, var den skæv, havde temmelig meget slidgigt, og sidst - men ikke mindst, havde den en løs hvirvel, hvor nerverne blev klemt af den. Siden er brusken også forsvundet på "det gale stykke", så hvirvlerne sidder på hinanden og gnaver i nerverne konstant. Det sidste års tid har jeg lige så stille mistet mere og mere af funktionen i benene. De kramper, sover, krabler og bliver følelsesløse på skift, samtidig med, at ryggen bliver værre og værre. De sidste mange år har jeg fået syntetisk morfin og muskelafslappende piller henholdsvis fire og tre gange om dagen plus, gigtpiller og panodiler. Og de sidste mange år har jeg også fået mavesårspiller, da jeg ellers vil få mavesår af alle de piller. Jeg plejer at sige, at når jeg dør, så kan Chemi Nova arve det meste af mig, og vejvæsnet kan arve lungerne. Så kan de bruge både alt det kemiske fra pillerne og tjæren fra smøgerne igen.

Nogle dage kan jeg gå et "rimeligt" stykke (max 30 m.), når jeg bruger krykkerne, andre dage kan jeg kun gå et par skridt. Jeg kan aldrig stå lige op og ned mere end et par sekunder. Nogle dage kan jeg sidde (på min egen "kommunestol") i nogle timer, andre dage kan jeg kun sidde et minut eller to. Så må jeg smide mig ned og ligge igen. (utroligt, at fedtet ikke bliver gnubbet af med at det liggeri) Kattene synes nu bedst om de dage, hvor jeg kun kan ligge. Så kan de komme og kæle når de har lyst, uden at få at vide, at jeg altså ikke har tid lige nu. Hunden kan bedst lide, når jeg kan gå rundt. Så kan hun jo rende ud og ind som en anden yo-yo. Men jeg kan nu også bedst lide det, når jeg kan rende rundt.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 10:35

uha da - det er ikke nemt for dig da - jeg blev da helt forkert da jeg læste dit indlæg og oven i meget stolt af dig over at du oven i købet er gået i gang med sådan et project - flot !!!!
Pyhhh - de rygge kan gøre en hel - næsten - befolkning syge - og bliver normalt aldrig taget alvorligt tidligt nok så der er en chance for at forebygge så meget som muligt synes jeg. Har selv dårlig ryg plus lidt af det løse; men langtfra så slemt som dig ! - øv også - det er noget høns er det !!!!!!!

Hvordan går det med hjemmesiden - er du startet ????? Hvis du vil i kontakt med mig så kan du finde oplysninger i profilen her - og id er ikke svært

Holder du endnu uden snyd planen aller er det begyndt at gå dig på ???? Jeg spørger fordi jeg har kontakt til en nabo nogen lunde i din situation der efter ganske få dage oplevede at weekenden var den sværeste for hende - netop fordi hun følte at så skulle hun hygge og slappe af og opleve osv - og bang - så røg hun ud af det hele. Jeg kan egentlig godt følge hende - men det er synd når hun er så opsat jo. Sikkert også ekstra svært fordi hendes familie ikke støtter hende særlig godt og hun bliver fristet temmelig mege)

(Arghhhh - må vist skifte tastatur i løbet af dagen - det er ved at gå sig en tur og jeg er ved at gå ud af mit gode skind over det men for doven til at gøre noget ved det selvom jeg har både et gammelt og nyt liggende )

Det ER faktisk svært at få pension idag - det er vel også forskelligt fra den ene del af landet til den anden af en eller anden grund - men sådan har det vel altid været.

Nå... solen skinner - herligt - desværre har jeg bare glasfacader hele vejen mod solen så når den står lavt er det ikke til at være her - så enten skal der rulles ned - eller også skal jeg ud. Få se hvor doven jeg nu er idag

Hav en rigtig god søndag

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 27-02-05 11:29

Jette:
uha je det lyder absolut ikke rart.

Når jeg hører om din ryg kommer jeg til at tænke på en gammel arbejdskolega der haf fået indopereret et nyt knæ grundet slidgigt og mange smerter. Der var også tale om hofte og ankel med mange smerter.

Hun læste om naturlægemidlet Glykosamin og begyndte på det ( opbygger beskadiget knoglemarv) og efter ca 3 mdr mærkede hun store forbedringer efter ½ år kunne hun gå uden smerter og er nu stadig smertefri og der er ikke tale om flere operationer foreløbigt.

Min mor som har svære rygproblemer (skævhed + slidgigt) har tilsvarende positive oplevelser.
Glykosamin er endvidere blevet et anerkende lægemiddel, vilket betyder at lægen kan ordinere det og man dermed kan få tilskud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 11:46

AnneLarsen... ja GLUCOSAMIN er ganske glimrende til nogen - og ikke til andre - jeg bruger det selv - har oplevet meget positivt i og med indtagelse af det - men har også fundet ud af at jeg skal holde pauser - for det viser sig at det faktisk mister virkningen efter længere tids forbrug. Det har jeg så taget højde for og holder pause alt efter hvordan jeg lige kan mærke det - tror ikke der er nogen anden måde at gøre det på - men det kan varmt anbefales
et lille ps her - jeg tog faktisk en chance da jeg startede med det - i og med at jeg netop var allergisk overfor nogen af stofferne - men det gjorde mig ikke spor - havde jo sat mig for at hvis det var godt så ville jeg prøve - fik absolut ingen bivirkninger - og det er vel fordi det er forarbejdet så meget vil jeg gå ud fra - dog skal det nok lige tages forbehold for hos visse personer - alle kan jo ikke være lige heldige i den retning

Ved du hvor meget glucosamin din kollega og din mor tager - for det er ikke altid nok med det lægen ordinerer ??????????

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 27-02-05 12:33

det kan jeg først få af vide på onsdag - og jeg har hørt rygter om at nogle få kan få forhøjet blodtryk af Glykosamin. Jeg har ikke selv erfaret uhelige bivirkninger i den retning, men det er jo heldigvis noget det er let at få tjekket for af hver i sær.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 12:39

netop AnneLarsen - men det er jo så også forskelligt fra person til person
(tilmed en fordel for dem der har for lavt af og til - )

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-02-05 15:11

Ja, dårlige rygge er efterhånde "hvermandseje". Underligt nok, for i gamle dage knoklede folk jo meget hårdere, men da var det ikke nær så udbredt. Godt nok døde folk også før, men nu har de forskellige jo allerede dårlige rygge fra unge af. Men det tror jeg faktisk også, der er noget arveligt i. Ikke en af mine fire søskende har sluppet for at få dårlig ryg. Dog ikke værre, end at de kan "holde det i skak". Ingen af dem har værre ryg end de kan passe et arbejde. Kun den bror der er mekaniker og står i skøre stillinger hele dagen, har gået til behandlinger. Men han kan heller ikke få arbejde nok. Han er ved at starte som selvstændig, men tør ikke rigtig tage skridtet fuldt ud, så først tager han på sit normale arbejde, og når han kommmer hjem, arbejder han til mellem 21 og 23 på værkstedet derhjemme. Men penge og fine ting betyder nu også ualmindeligt meget i deres verden.

Jeg holder skam planen, og det har jeg tænkt mig at gøre slavisk et stykke tid. Min samlever har haft svært ved at forstå, at det er alvor, og det er jo altid ham der laver mad. Men når jeg holder på at overholde den fuldstændigt, så kan han godt finde ud af det. Jeg skal bare passe på ikke så meget som "blinke forkert", så ryger det, er jeg bange for. Det er synd for din nabo, at hun ingen støtte får derhjemme. Den betyder utrolig meget.

Jeg er ikke begyndt på hjemmesiden endnu. Faktisk havde jeg helt glemt den igen. Må se om jeg kan komme i gang en af de næste dage. Det bliver nok ikke i dag, for jeg har bjerge af vasketøj, der skal lægges sammen. UFFF, det er ikke lige mit yndlingsarbejde, så jeg har det med at "skubbe det", og så lige pludselig er der nok til flere timer.

Jeg har prøvet Glucosalmin. Det var inden man kunne få det til mennesker her i landet, så jeg fik det fra England. Så hed det bare G-lenk. Problemet var, at smerterne blev meget værre. Knoglerne begyndte jo at vokse ud igen, men så var der slet ikke plads til nerverne, så de blev trykket meget værre end før.

Mititdk, ved du godt, at du kan tage tasterne af dit tastatur og rense det nedenunder dem, og så vaske tasterne. Bare pas på at få sat "fjedrene" rigtigt. Det har jeg gjort flere gange med mit det gamle. Der kommer jo både tobakssnuller og dyrehår i lange baner ned i det, os så hænger tasterne fast.

Jeg tror ikke, det er nemt at få pension nogen steder i landet mere. Alle skal jo spare, så det er med at få pisket folk på arbejde uanset om de kan eller ej. Jeg synes, man har hørt om en hel del horrible sager, hvor folk nærmest hverken kunne krybe eller gå, og ikke fik pension alligevel. Og hvor flere har fået taget sygedagpengene og er røget på bistand i stedet. Det synes jeg godt nok er strengt. Folk der har fået en sygdom af en eller anden art, der gør dem uarbejdsdygtige har nok at tænke på, uden at de skulle behøve bekymre sig om en elendig økonomi. Jeg så noget i fjernsynet for et godt stykke tid siden. Hendes sag lignede min temmelig meget, bortset fra, at hun havde så ondt hele tiden, at hun lå i sin seng. De tog det hele fra hende, fordi hun ikke mente, hun kunne klare en arbejdsprøvning. Hvis konen hverken kan stå, gå eller sidde, er det da klart, hun ikke kan klare en arbejdsprøvning.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 16:27

åh ja - det med at knoglerne får mere brusk ( det er faktisk det der sker) kan jo gøre noge værre - så forstår godt du ikke bruger det.

Joooooooo du kan tro jeg ved jeg kan rense og skille ad og gøre ved - men det smarte er jo at når man har flere liggende - så nupper man lige et af dem imens - tastaturerne altså

ÆV... bare at du lige skrev om vasketøj gav et helt lille gip i mig - jeg har været så inaktiv som overhovedet muligt idag tror jeg - for mange i nabolaget der lige skulle osv osv - og har kun været lidt ude - dejligt vejr men hundekoldt. (cykler)

Ja jeg husker også den udsendelse - du milde kineser hvor kan man koge over - det er jo ikke til at bære bare at tænke på.

Ved du hvad - at så mange har dålrlig ryg tror jeg også er fordi lægerne ikke griber ind i tide - førhen troede lægen jo på hvad man sagde - idag virker mange læger nærmest mistænksommme overfor sygdomme og symptomer der kan tangere noget der kan blive værre - det er i hvertfald min mening blandet med lidt erfaring. Man skal være temmelig rask for at få lægerne til at høre efter

Hvor er det flot du holder fast - gid det var mig - og hvis din samlever ikke forstår det er alvor så send ham lige en omgang ((((((((((( ekstra stærke spark hvor det gør ondt ))))))))) fra mig

ÆV jeg får penicillin - ved ikke hvad der sker - men jeg bliver så glubende sulten af det - og har altid reageret sådan siden barnsben - det er slet ikke til at dæmpe - øv - føler det helt forkert. Selv morgenmaden som jeg normalt har meget svært ved at spise - bliver søreme spist med velbehag. Nå det går jo over - men det er stadig irriterende !!!!!!!!! Og at man så tilmed bliver helt tør i munden - ja så ryger der vand og alt der kan drikkes ned i een køre. Glæder mig til det er overstået !!!!!!

Det med at der skal spares og derfor er det svært at få pension - den dur jo ikke i længden - for så risikerer man meget tunge patienter der skal have endnu højere pensioner fra starten af - så jeg kan ikke rigtig se det hjælper. Tværtimod hvis der kunne fås pension og muligvis noget der enten lignede arbejde - eller har mulighed for et lille arbejde - så tror jeg mange ville se det nyttede langt bedre - godt for systemet og godt for pensionisten der også føler alt lidt bedre med input udefra osv.

Jeg har en næsten_nabo der er på invalidepension der pludselig er sendt ud - ikke i prøvning - men på beskyttet værksted - og han har faktisk fået det langt bedre. Både fysisk og i allerhøjeste grad også psykisk - og det er da til at tage og føle på.

hoooooooooov - har vist glemt at sparke til dig - men ok - ingen vold om søndagen så

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-02-05 18:49

Jeg tror også, det er fordi folk sidder meget mere stille ned, end de har gjort før, at de får dårlig ryg. Før i tiden sad man jo ikke ved en computer og arbejde hele dagen - og måske også, når folk kommer hjem. Jeg ved i hvert fald, at jeg skal tage mig i nakken for ikke at sidde med næsen helt inde i skærmen, så jeg sidder helt krumbøjet. Godt nok er jeg nærsynet, men jeg KAN godt læse alt her på kandu uden at stikke næsen frem. Men tit gør jeg det alligevel. En dag jeg både kan gå og køre bil vil jeg køre op og bestille nogle kontaktlinser. Jeg kan ikke lide at have briller på, for så sveder jeg rundt om øjnene, og jeg er en af de få mennesker, der er allergisk over for min egen sved. Upraktisk, når man sveder, bare man vipper med ørerene.

M.h.t. pension, så skulle der kun findes en nu. Men jeg ved så ikke om alle kommunerne kører efter det. Jeg synes stadig jeg hører om folk, der får den høje. Nogle siger så, at det er den eneste der er. Men det ville undre mig meget. Eller også er det derfor, det er så svært at få pension nu. Men de kan jo så også tage den fra en igen, hvis de skønner, at der er sket en forandring til det bedre. Det er nok derfor, din næsten-nabo er sendt på beskyttet værksted. Og det er helt afgjort, at det også er bedre end at gå og trisse rundt hjemme. Man får jo ikke nogen nye ”input”, når man bare går og glor på dyrene, sin samlever og de samme vægge hele tiden. Det er nok derfor, jeg godt kan lide at komme ud og besøge folk – eller bare en tur i byen eller Bilka. Man får da set noget andet.

Hvad er det for en penicillin du får?? Og hvad får du den for?? Får du ikke diarré af den?? Det får jeg som regel, når jeg får det stads. Og så føles det, som om man bliver sømmet fast til den stol, man sidder på.

Ved du for resten, at den mest effektive måde at aflive et tastatur på er at hælde en kop kaffe med mælk i det?? Det holder omgående op med at virke, og selv om man renser af det bedste man har lært, er mælken smuttet ned, så tasterne hænger fast alligevel. Det har kostet mere end et tastatur her i huset.

Min samlever har fattet, at det er alvor. Han laver mad lige efter bogen. Lige nu er han ved at stege en lækker culottesteg. Herligt. Og så er der nok til flere dage, så vi kan smide noget af det i fryseren. Det er meget godt, den er ved at være noget tom.

Hvor har det dog været et dejligt solskin i dag. Jeg har godt nok ikke vovet mig ud i kulden, men siddet inde i varmen og set ud på solen. Jeg har nydt det hele dagen, så jeg nåede desværre ikke at få lagt tøjet sammen. Men dagen er jo da heldigvis ikke gået endnu.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 22:12

jeps det er helt klart mange - mere end mange sidder mere nu end før i tiden - ærgeligt bare - for det er ski da så indædt kedeligt at skulle kigge på tv for at føle livet osv osv osv - og computere er jo blevet en del af hverdagen uanset hvordan man ser på det.

Jeg får vebikombin - pga tandkødsbetændelse og betændelse i kæberne der har ført lidt videre end det skulle - men er i fuld gang med behandling - men ihhhh man bliver ski træt af det skidt. Ingen diarré - men træt træt træt. Falder ski i søvn bare jeg kigger på en stol der ser komfortabel ud

Godt din samlever har fattet alvoren - så kan det jo næsten ikke være bedre

Jo det har nemlig været skønt vejr men hundekoldt - her til aften var jeg lige med datteren en lille tur ude og lufte hund osv - og vi frøs selvom vi havde masser tøj på - hunden havde det til gengæld fint (hvalp - amerikansk stafford terrier - pige - meget meget sød og meget meget legesyg)

Den med tastaturet og kaffen har jeg dog ikke prøvet - til gengæld hældte jeg en hel cola i for et års tid siden - nogen lunde samme resultat - men kunne ordnes efter en gang tørring og rensning. HAR lært at stille alt flydende langt ud til siden igen

Det med pensionerne har jeg også svært ved helt at finde rede i - men hvad - er vel min egen skyld jeg ikke søger og læser ordenligt om det. Kender da folk med den højeste - men det er som om de mangler endnu mere fordi deres behov jo også er større osv - så det er ikke helt nemt jo. Kan stadig ikke fatte hvordan i alverden man bedømmer folks behov - det virker helt forkert af og til.

Pyyyyhhh sidder her og får en hedetur - tror lige jeg stripper ... og det for åben skærm

Jeg fik da lige vasket lidt - men så gik jeg også i sort - men hvad det render jo ingen vegne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-02-05 22:30

Ja, problemet ved at få den høje pension er bare, at tilskud til alt falder. Medicinkort, varmehjælp, tandlægehjælp o.s.v bliver lige nedsat med over det halve. Tandlægehjælp er umuligt at få, uanset hvor store formuer man skal have lavet for. Jeg skulle have lavet en tand for 5.555,55 kr (åndsvagt beløb, derfor kan jeg huske det). Jeg kunne med hiv og sving får 500 kr til hjælp - hvorpå jeg blev så tosset, at jeg sagde, at dem kunne de stoppe et helt bestemt sted hen.

Det lyder ikke godt med tænderne. Det må da gøre ondt??

Det lyder, som om vi er nogenlunde lige gamle = hedeture. Men hvad, det sparer da på varmen her i den kolde tid!!!!

Jeg fik også lige vasket en maskinfuld, men så er jeg heller ikke nået videre. Det er en rigtig sløvedag i dag. Og alt det vand jeg skal drikke, det løber jo ud igen lige så hurtigt som jeg hælder det ind. UFF.

Vores Nanna er også helt vild med at komme ud i sne og koldt vejr. Og hendes pels bliver ellers drivvåd med det samme, fordi hun ikke har den lanolin i pelsen som andre hunde har. Det hører åbenbart med til hendes allergi. Et par dråber regn eller et par snefnug, så er hun gennemblødt. Det er nok derfor, hun som regel er snottet/næsen løber. Jeg er spændt på, hvad hun siger til den lille tøs, vi får til efteråret. Da får vi en lille Golden hvalp. Så må vi jo se, om Nanna holder så længe. Vi håber, hun kan få et par år til, før hun skal aflives, men det kommer an på hendes allergi.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 22:39

jeps der er nemlig rigtigt med tilskuddene der falder så hvad hjælper det så ????

Jo det bliver en dyr omgang med det tandlæge halløj - men må jo se at klare det (starten til en superslankekur at starte på måske )
Og - ja lidt ondt gør det da men er sådan lige til at klare.

haha hvor gammel - ung - skal man være for at få hedeture ??????

Åhh det er da noget værre noget med jeres hund - stakkels den da - men kan man ikke gøre noget ved pelsen - eller er hun så allergisk at det bliver for meget ??? Får hun noget mod den allergi ???

Lyder jo sjovt med en lille golden - glæder i jer ikke helt vildt ????

haha sidder her og tænker - hvorfor laver vi ikke bare vores eget snikke snakke rum

stadig ingen spark herfra - men skal nok være der

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 00:37

God idè. Hvis du har lyst, kan du sende en mail til: jka1953 <snabel a> tv2mail.dk
Så kan du få min "rigtige" mailadresse derfra.

Så kan vi sludre videre der. Jeg har også Yahoo messenger, men - det er ikke fordi jeg er senil (håber jeg), men jeg kan ikke lige huske, hvad jeg kalder mig der.

Håber snart at høre fra dig.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-05 08:46

hahahahaha hvordan i alverden kan du undgå at huske dit id på yahoo ????
det står der da når du åbner messengeren - hahahaha.

Tastaturrens i aftes fik dette resultat - alt renset - poleret osv - tastaturet flot igen og sat tilside for senere at komme i rodekassen med udstyr - op igen - for fandt tre taster der var gået tur helt ud i entreen.
Da de ikke kan gå selv må jeg gå ud fra det er kattestreger

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 15:04

Ja, det gør der da også. Det havde jeg ikke lige lagt mærke til. Kan man skifte navnet?? Det gør mig sliksyg. Jeg hedder nemlig jkaslikmund.

Nå, så du har også "levende" døde ting. Tjah, alt hvad der kan bruges som fodbold eller andet legetøj skal her i huset lægges uden for katteøjnes rækkevidde. Hvis den lille han kan se det, kan han også stjæle det. I den retning tror jeg han er ret enestående. Han kan næsten bruge sine forpoter som hænder. Det er nærmest uhyggeligt, nogle gange.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 28-02-05 16:01

J

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-05 23:41

ja du kan skifte det id - forklarer nærmere når vi snakkes ved der filans til id også - hahahaha.
katte der har "hænder" der kan få de underligste ting med sig er nu ikke noget særsyn her h eller - lol - er der siam i den ?
nå slutter her - sladreposten er jo gået igennem

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-03-05 12:32

miritdk og jette,

det glæder mig oprigtigt, at I to har fundet hinanden her. der er mange lighedspunkter, som I nok får glæde af at få vendt med hinanden.
er det ok, at jeg hugger jeres mailadr., for måske senere at høre til, hvordan alt står til.
pøjpøj. snart torsdag, sådan da.
mvh.
...aase

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-03-05 12:35

helt ok med mig aasenissum

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-03-05 14:53

Også helt ok med mig aase. Du er velkommen i "foreningen".

Jeg regner med at lukke spørgsmålet på torsdag, når jeg har været hos vægtkonsulenterne. Men jeg regner med, at det bliver et ret godt resultat. Jeg "smugvejede" mig i aftes inden jeg gik i seng. Desværre kan jeg ikke selv se tallene tydeligt, før jeg får nogle kontaktlinser, men jeg tror den viste, at jeg havde smidt 2½ kg siden i torsdag aften. Men det meste er jo så vand. De første 6 kg plejer at vælte af mig, og SÅ begynder den egentlige skrump.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-03-05 07:25

tak for det.

ja, jette, så er det TORSDAG, JUHUUU! er du der?
Jetteeeee, det er torsdag, puf puf.
vi skubber.
....aase

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-03-05 07:28

og et stort til lykke med de første kilo, godt gået uanset at det er væske det meste, det er jo nemlig en begyndelse alligevel.

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 03-03-05 11:33

Hej Jette

Jeg har læst et udpluk af dine indlæg og de svar du har fået .. hold da op - Du får da noget respons *SS*

Jeg er også selv overskueligt overvægtig (vel ca. 15 kg) og har gennem nogen tid skrevet dagbog på Tinas slankeside her på nettet. Måske var det noget for dig. Jeg syntes at man får en masse god opbakning og ballast med fra lidelsesfæller og personer som er kommet igennem vægttabet og som stadig holder ved den sunde linie.
Jeg vil i hvert fald ønske dig det du selv ønsker og pøj pøj

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-03-05 21:50

Hej ujbv. Ja, jeg har da heldigvis fåe en masse respons. Det er dejligt. Og det har virket. Vægttab siden fredag middag: 4,6 kg. Det er jo desværre nok en hel del vand, men min samlever siger da, han kan se jeg er blevet tyndere på maven og lårene. Desværre glemte jeg at man skulle måle sig også, så det har jeg ikke fået gjort. Men jeg kan da mærke vægttabtet på mine bluser og bukser. DEJLIGT.

Jeg tror nok, jeg har været inde på Tinas slankeside og kigget et par gange, men det er vist meget længe siden. Ku' godt være, jeg skulle smutte ind og kigge igen. Jeg har godt nok oprettet en hjemmeside, men ikke lavet det fjernest på den - endnu.

Tusind tak for opbakningen, allesammen. Det har været en sand fornøjelse og glæde. I er simpelthen bare til UG.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 11:42

((((((spark)))))))) - kan du så komme ind og få lavet den hjemmeside færdigt - der er mange der hellere vil udveksle erfaringer osv end at læse om det de kan finde alle andre steder
Wouw for søren - kun en uge og så 4,6 kg - det er super

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 12:42

hej jette,

kan du høre, at jeg sidder her og synger serenader for dig og kæresten (som jo er rævestolt).
SÅ dejligt. ja, roserne strømmer ind her fra det nordlige jylland, håber du kan se og føle dem.
fortsat gode torsdage til dig
...aase

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 12:43

ps. er spændt på hjemmesiden. men vudden finder man den?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 12:46

aasenissum - nup dog adresserne og få besked sådan

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 13:04

hvis du med adresserne mener profilerne, så er jeg lige vidt.
øh - miritdk, så hjælp mig dog for søren, jeg er ikke særlig øvet i detteher - point, måmanditmåmandat, jeg ku' selvfølgelig gi' mig til at læse det hele af kandu's program igennem, men det blæser ud igen lige så rask. forhåbentlig kun pga. 3 X narkose i løbet af kort tid.
...aase

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:48

jeg mener mailadresserne - jernladyen har jo givet sin her - min kan du se i min profil - samme id
Ligemeget hvem du får fat i først skal vi nok sørge for at den anden får besked - og så går det nok - men pas på vi er nogen sladdertanter

Uff for hulen med det narkose - piv - det er noget jeg er såååååååå bange for !!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 15:59

jeg takker og skal nok passe på.
narkosen kan vi drøfte senere, hvis du har lyst.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 16:00

du er så velkommen som nogen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-03-05 16:03

Hej igen. Tak for alle de smukke ord. Men meget/det meste af vægttabet er jo som før nævnt nok kun vand. Det plejer at gå rimeligt nemt med de første 6 kg. og SÅ begynder det at gå langsommere. Hhhmmmm, gad vide, om jeg skulle lade spørgsmålet være åbent lidt endu?? Jeg burde jo passere de 6 kg i løbet af et par dage, hvis det går i samme fart!
Aase, du kan skrive til mig på denne adrs.: jkaslikmund < snabelA > yahoo.dk. Så får du den rigtige mailadrs, når du har skrevet. Den adrs. får jeg besked fra, når der er mail, så det er det nemmeste. De andre kan der gå et godt stykke tid imellem at jeg tjekker. Så kan jeg jo også få at vide, hvorfor du har været opereret 3 gange i træk. Det lyder bestemt ikke godt. Men trøst dig, din hukommelse i øjeblikket er ikke enestående. Sådan har min desværre altid været. Da jeg var barn, påstod min mor altid, at jeg ville glemme mig selv et eller andet sted, og at jeg ikke kunne huske fra næse til mund. Men det gør andre da heller ikke, så vidt jeg ved???

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 16:09

Jette - aase har faktisk fortalt lidt - kig her: http://www.kandu.dk/dk/spg/61898

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 08:33

Kære Jette
Du skal bare springe ud i det. Du er IKKE den eneste der har for mange kilo.
Gå en tur inden det starter og hvis du har mulighed for at gå der hen så fortsæt.
Jeg selv skal også smide KILO, først var jeg tilmeldt de danske vægtkonsulenter, men det var for mange grønsager og for meget man ikke måtte, ved vægtkonsulenterne er det nemmere. Du har tidligere tabt dig og det KAN DU IGEN! Go for it!!!!!!!!!
Knus knus
Helle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-05 13:20

Hej Helle.
Tak for opmuntringen. Jeg er i fuld gang. Og denne gang vil jeg ikke være så dum at jeg finder på at skulle holde ferie fra grøntsagerne. Det var derfor, det røg i vasken sidste gang. Jeg skulle bare holde 14 dages ferie fra dem og VUPS, så var vi tilbage i det gamle, og vendte ikke tilbage til grøntsagerne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-03-05 01:47

Hej igen.
Nå, nu flytter fedtet sig da igen. Har lige vejet mig. Vægttabet er nu på 5,9 kg. Så det går da den rigtige vej, selv om det ikke går så stærkt. Men jeg skal nok have passeret de 6 kg på torsdag. Så er det 3 uger siden, jeg startede. Eller rettere fredag middag.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-03-05 07:24

til lykke, det er flot gået, husk at bruge centimetermålet, når vægten synes at stå stille. den stod jo også stille, da den var på vej op, men det er vi vist tilbøjelige til at glemme.
stort puf og tanker i morgen
...aase

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-03-05 07:46

Hej Aase.
Tak skal du have. Ja, jeg skal huske at bruge det centimetermål. Ellers aner jeg jo heller ikke tilnærmelsesvis, hvad jeg målte i starten. Centimetermål, vægte og spejle er noget, jeg ellers har undgået på det kraftigste.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bne

Dato : 16-03-05 11:34

Godt gået !!
Hvordan var det nu da du skulle op i vægt ??? Da gik du også og ÆRGEDE dig, når du ikke havde taget nok på i løbet af 2-3 uger - ikke ?????
Du er steget langsomt (nogenlunde langsomt) og kan ikke forvente at alt er væk på ingen tid - sådan ER det bare !!
Ligeledes steg din vægt garanteret ikke jævnt, der var 'rastepladser' undervejs - perioder hvor vægten hverken steg eller fladt (disse 'perioder' kaldes faktisk for dine 'naturlige overvægte'...) og dem må du gøre dig klart at det kan være lidt sværere at bryde nedenud af - men du kom da forbi dem på vej op, så kan du også komme igennem dem på vej ned ! SÆT IGANG !! Nååååå - det har du jo gjort........ så fortsæt din flotte indsats.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-03-05 13:38

Hej bne.
Ja, det er jo rigtig nok. Jeg plejer bare at smide de første 6 kg. på højst 2 uger, når jeg ellers er på skrump. Det er nemlig bare vand. Men denne gang virker det ikke, som om jeg har så meget vand som ellers. (mine ankler har ikke "talje" ved sokken). Så jeg må jo gå ud fra, at det er fedt, der ryger. Og det er da også en rarere fornemmelse.

Jeg har godt nok været uhyggelig sliksyg nogle gange. Så sliksyg, at jeg ikke lige umiddelbart kunne "se" mig rende slank rundt på græsplænen. Men med hjælp fra min samlever, så gik det uden at falde i. Det er en god fornemmelse. Det plejer at gå galt, når jeg er rigtig sliksyg, og når det først er gået galt en gang, så har det nemmere ved at gå galt en gang til. Især hvis det ikke har givet "bagslag", så jeg ikke har taget lidt på af det. Jeg regner med/håber, at til jul ser jeg "normal" ud - for første gang i mit liv. Så tror jeg, at jeg køber mig et spejl!! Og måske får taget et billede. Men der er jo heller ingen grund til at overdrive, så det med billedet står hen i det uvisse.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-03-05 20:16

Tak for svaret aasenissum. Jeg er begyndt at slukke for lyden og kigge på noget andet, når der er reklamer. Så er det sjældent jeg får set på reklamer for slik. Selv om jeg fik set på den nye reklame for noget guf, der ser ulideligt lækkert ud. SUK. Jeg kan stadig se det for mig. Selv billedet af mig selv, der render slank rund ude i haven kan ikke jage det væk. Men det kan det til gengæld, hvis jeg forestiller mig selv uden tøj på. HUHA hu skræk, det kan jage sliklysten væk.

Min samlever har bestået "prøven" med højeste udmærkelse. Der var en dag, sliklysten var ved at "tvinge mig i knæ". Min samlever skulle på tanken og hente tobak, så vanen tro røg det ud af mig: "Skal vi ikke have bare en lille bitte smule slik??" Han så smilende på mig og svarede: "Hent det selv". Det blev jeg virkelig glad for. For hvis han var gået med til det, havde jeg formodentligt nok ædt alt han kom med, hvis jeg kender mig selv ret. Nu kan jeg da fortælle mig selv, at når jeg kan lade være med at spise slik i 3 uger, så kan jeg helt lade være. Så hermed begraver vi "sukkerdillen" med den forventning, at den om ikke er død, så "sat på plads", og dermed væk fra mit liv. Og den skal aldrig få lov til at komme igen. Det er jo nok ligesom en alkoholiker. En er for mange og ti er for lidt.

Se, nu er jeg jo på den, for i fortjener alle nogle point for jeres deltagelse. Jeg sætter virkelig pris på det. Mit vægttab til i går var på 6,4 kg. Det er jo ikke så tosset på 3 uger. Men jeg opretter lige nogle "spørgsmål" til de mest aktive.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-05 20:20

hahaha - tænkte ellers lige på at du skulle til at lave version 2 af spørgsmålet

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-03-05 20:30

Tjahh, jeg kan jo lave det til en føljeton - eller hvad det hedder i ugebladende
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-03-05 22:54

det var en glædelig overraskelse at være den heldige til at modtage points. tak for det og held og lykke fremover.
...aase

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-03-05 00:20

Selv tak. Det er bare om at bide tænderne sammen - INDEN de bider i noget, der ikker er "smart". Jeg er i fuld gang med at motionere - ved at ryste på hovedet.
Hilsen Jette