/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Tegneteknik
Fra : 1975
Vist : 3257 gange
100 point
Dato : 21-02-05 18:11

Jeg bruger tit en trykblyant eller stiftblyant til at tegne med. Men jeg har et problem.

Når jeg tegner bliver det overskydende bly tværet ud og det er træls.

Er der nogle der har en speciel teknik til at tegne på eller holde blyanten på så jeg undgår dette?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 18:24

Det skyldes at dine stifter er for bløde, køb nogle et par numre hårdere

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 21-02-05 18:30

Tror ikke rigtigt det vil hjælpe jeg bruger en ret hård blyant, H8

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 21-02-05 19:04

Jeg vil nu ikke kalde HB for en hård blyant - det er en mellemting. Hvad med at bruge flere forskellige hårdheder undervejs. Start med en hårdere eks. H2, og gå over til de blødere når du skal lave de mørke toner. Ulempen ved en hård blyant er nemlig at det kan være svært at få det mørkt, og at viske ud.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 21-02-05 19:36

ElseR:

Måske har du læst forkert der står H8 og ikke HB. :)

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 21-02-05 19:37

Du har ret!

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 21-02-05 20:15

Jeg tænket mest om der er nogle der har et forslag til en bestemt måde at holde blyanten på.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-02-05 20:24

tag et stykke papir, og læg dt under hånden der hviler på papipet; eller brug en tegnestok, altså en lang pind med en stor kukle i enden, så du har noget at støtte hånden på. Husk at puste overskydende grafit væk. Prøv også at bruge en meget blød blyant, og lad være med at trykkePrøv at købe et helt sortiment af blyanter og se hvad det kan give dig. Selv bruger jeg mest 9B til optegning af motiv på læred, inden jeg maler, men underviser også.

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 22-02-05 17:13

pust på det....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-03-05 10:06

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 09-03-05 22:46

Kære dabj

Jeg kender skam godt til stilen her på siden...

Grunden til at jeg ikke har lukket spørgsmålet og givet rette vedkommne point for svaret er at jeg egentligt stillede spørgsmålet for en ven. Han har endnu ikke fået fat i en tegnestok som er den metode han gerne ville afprøve.

Når han får gjort det og fortæller om det afhjælper hans problem, vil jeg da sandelig gerne lukke spørgsmålet og give rette vedkomne sine point.

Indtil der kommer en løsning der afhjælper hans problem synes jeg ikke jeg kan betragte spørgsmålet for besvaret.

Hilsen 1975

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-06 11:22

Det var dog en ekstrem hård stift!
når jeg skal lave noget meget præcist bruger jeg højst 2H. Når det støver tyder det på at det er store områder der skal farves.
Da jeg skulle lære tegneteknik for flere år siden blev jeg anbefalet en kridtdims der heder en mus. jeg nåede aldrig at få fat på den - udviklede istedet en teknik hvor snavset indgår som patina i tegningen.

den skulle gøre at støvet ikke kan sætte sig fast - dette er den gammeldags måde at gøre det på.

Godkendelse af svar
Fra : 1975

Dato : 23-02-06 13:10

Tak for svaret jomfruane.