/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Kan man blive fyret hvis...??
Fra : annettemor
Vist : 856 gange
200 point
Dato : 20-02-05 17:26

Hej

Kan en virksomhed fyre en når de ved man er i behandling for barnløshed?? Nu står jeg ikke i den situration at jeg er fyret - men vi skal skære ned og mine chefer ved jeg er i behandling... Nogen der ved hvordan mine chancer er?? det skal måske lige siges at jeg er kommunal ansat og medlem af FOA. Håber nogen kan hjælpe

Hej fra Annette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 17:29

Hvis du har fraværsdage i forbindelse med, kan du fyres efter samme regler som alle andre der er sygemeldt, ellers ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 20-02-05 17:55

Tag en snak med FOA.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 20-02-05 18:23

Du kan altid fyres jf. din overenskomst, hvilket normalt betyder at du også kan fyres under sygdom, du kan endda fyres under barsel og graviditet - ikke på grund af graviditet og barsel, hvilket arbejdsgiver skal bevise at det ikke er - så du kan normalt altid fyres, men hvis din arbejdsgiver fyrer dig på grund af dine behandlinger, er der nok en anden grund til at han fyrer dig og hvis der ikke er ville jeg nok aligevel ikke være i virksomheden - hvis du forstår hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-05 19:02

jeps spørg Fag Og Arbejde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-02-05 20:52

Du siger der skal skæres ned! Så kan ingen være sikre. Men de kan da ikke fyre dig på grund af at du ønsker at blive gravid, og heller ikke fordi du går til behandling for barnløshed.
Man må finde en anden grund - nedskæring f. eks.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 21-02-05 00:04

De fleste der er ansat i kommuner har en garanti for at have arbejde, og det vil sige at kommunen vil prøve at skaffe andet tilsvarende arbejde, der måske ikke er på samme arbejdsplads. Det vil i praksis sige at de ikke fyrer dig den ene dag, og siger at de ikke har andet, for så næste dag at antage en med samme funktioner et andet sted, for så får de nogle alvorlige problemer med FOA.
Spørg din tillidsmand.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 09-03-05 18:18

Tak for svaret pallebhansen.