/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bios update og S-ATA
Fra : ponti
Vist : 459 gange
50 point
Dato : 19-02-05 12:16

Har et Asus A7N8X-E Deluxe bundkort med to S-ata drev samt et ATA drev tilsluttet. Det hele har virket fint XP kører fra S-ATA hd. Efter Biosupdate via Asus til ver. 1013 har jeg "mistet" mit primær drev (S-ATA drevet C:) og kan ikke boote....;-( Har prøvet alt skifte /afmonterer s-ata drev og tilslutte igen men intet virker. Det kan ikke passe at en simpelt biosupdate via Asus egen biosupdate program kan få mine s-atadrev til at forsvinde....

Hjælp-Hilfe-Help...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-05 12:42

For at boote fra SATA på mit bundkort (Gigabyte) skal boot device stå som SCSI.
Det vil jo være ændret ved en opdatering af BIOS.
Ellers se det ud til at du mangler en SATA-driver.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ponti

Dato : 19-02-05 13:01

Min bootdevice står til scsi, nu siger du driver, til hvad..? det har kørt før, det er blot bundkortet der ikke kan se mit bootdrev (driver ligger derpå idet det har kørt før)Jeg mener ikke jeg skal starte forfra med at boote fra CD og så inst. s-ata drevet det gør man første gang for at formatere osv.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-05 13:21

Ja, det med driveren skrev jeg nok lidt for hurtigt.
Det må jo være noget i din BIOS opsætning, der har ændret sig.
SATA sat til Base eller RAID ?
Gambrinus
Tænker så det knager.

Kommentar
Fra : ponti

Dato : 19-02-05 13:28

I bios kan jeg vælge mell. scsi ell. raid, jeg kan så vælge mell scsi, hdd-0, hdd-1-osv.jeg har prøvet både scsi oså scsi hd, hdd-0,hdd-1 osv men det hjælper ikke. jeg har ikke kørt raid før og det har jo virket, der er ikke så mange muligheder i min bios.....det er også noget skidt jeg ikke fik taget backup af min gamle bios så kunne jeg blot havde flashet den, men ak.....jeg ved det, men hvor svært kan det være, min bios læser jo begge mine sata drev ligen inden den skal starte xp op, men den kan ikke se dem i bios???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-05 13:55

Nej, mine 2 SATA (I RAID 0) kan heller ikke ses i BIOS.
Køre/kørte du RAID med dine 2 SATA diske ?
Så skal du måske ha' sat dit RAID op igen.
Under boot skal du ind i RAID opsætning.
På et tidspunkt skal du taste et eller andet F4, Ctrl+?.
Det burde komme på skærmen.
Der burde du kunne genoprette din RAID.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ponti

Dato : 19-02-05 14:03

Hej Gambrinus, nej jeg har aldrig kørt i raid, jeg er klar over man kan komme ind i menuen under boot.........

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-05 15:12

Tjaaa, så er jeg ved at løbe tør for ideer.
Sorry
Hvad med at koble de andre drev fra, så du kun har SATA boot drevet tilsluttet.
Hvis du kan få det at virke på nden måde, kan du arbejde videre der fra.
Gambrinus

Kommentar
Fra : heltfin

Dato : 23-03-05 09:01

opdatere med nForce Version: 5.10
hvis du har den så prøv at installere den igen (med alle Driver)
det kan være problemet
hej