/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Ovn, der delvis virker
Fra : Palmen
Vist : 2227 gange
200 point
Dato : 18-02-05 09:17

Hej

Jeg har et komfur, hvor ovnen delvis virker.

Alle komfurpladerne virker, men ovnen virker kun når den bliver stillet på varmluft/grill funktionen. Der er ligeledes lys i ovnen.

Stiller man den på alm. varmluft eller "alm.ovn"(uden varmluft) varmer den ikke.

Hvad pokker kan være galt ?

 
 
Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 18-02-05 09:25

Defekt varmelegeme.

Der sidder flere varmelegemer i sådan en ka'l

Muligvis kan det også være omskifteren der er røget.

Hvis du er ferm til el, burde et simpel multimeter eller en søgeskruetrækker kun afsløre dette på et øjeblik!

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 18-02-05 09:26

Hov, check lige sikringer, om du skulle mangle en fase!

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 18-02-05 09:26

Har ovnen virket?

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 18-02-05 09:27

køre blæseren ??

Kommentar
Fra : Palmen


Dato : 18-02-05 09:27

Ja, ovnen har virket tidligere.

Kommentar
Fra : Palmen


Dato : 18-02-05 09:28

Ja, blæseren kører.

Kommentar
Fra : olepost


Dato : 18-02-05 09:57

Har du betalt sidste afdrag?

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 18-02-05 09:58

1 der er ingen sikringer der er gået ??
2 er der andre ting der ikke virker ?? (så kan det være udenfor sikringen er gået elign kontakt elektrikkeren / elforsyningen)
3 alle koge plader virker ??
4 der er lys i ovnen??
5 blæseren køre??
6 ovnnen varmer kun på nogle af programmerne ?? så kan det være varmelegmet
7 grill legmet virker?? så er den næsten sikkert at varmelegnet er gået ( i bunden)

en tjekliste

Kommentar
Fra : Palmen


Dato : 18-02-05 10:34

Nu er jeg ikke den store elektriker, tværtom.

Da det tyder på, at det er varelegmet der er gået, så er mit næste spg. - hvor meget cirka vil det koste at få repareret af en elektriker ?

Her tænker jeg på, om det måske kan betale sig at udskifte mit komfur.

Kommentar
Fra : Palmen


Dato : 18-02-05 10:34

@ rotw - din tjekliste vidner om at det er varmelegmet der må være gået

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 18-02-05 10:38

Svært at sige. Ovnvarmelegemer koster ungefær fra en god 100-mand og opefter i indkøb. Skal vi gætte på ikke under 750 + moms, hvis du afleverer ovnen ved reparatøren. Skal han køre efter det, ryger der væsentlig flere penge på.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 18-02-05 10:40

Fabrikat & type?

Kommentar
Fra : Palmen


Dato : 18-02-05 10:40

Ok, tak for for svarerne.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen


Dato : 18-02-05 10:41

Tak for svaret 3773.
                        

Kommentar
Fra : anmar


Dato : 18-02-05 10:41

Det er ikke nødvendig vis givet der er gået, desvære var jeg selv udsat for nøjaktigt det samme med et helt nyt komfur, vi havde mange fagfolk til at se på det og ingen fandt fejlen.
Komfuret virker nu upåklagekigt, vi brugte kun varmlufts ovnen i en længere periode, nu virker den almindelige ovn igen, så hvad det er , er svart at sige.
Kontakt en fagmand og lad ham undersøge det, det er for svært selv at finde fejlen hvis man ingen forstand har på el.
Anmar

Kommentar
Fra : Palmen


Dato : 18-02-05 10:43

Okay,tak anmar. Så vil jeg lige slå koldt vand i blodet inden jeg køber et nyt komfur.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk


Dato : 18-02-05 13:52


Hej Palmen

Hvis du er intereseret vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med en "gør-det-selv" fejlfinding / reparation !?

Først nogle få spørgsmål:

Hvilket mærke / model er dit komfur ?
Har du et multi/måle-instrument ? - Eller kan du evt. låne et ?

Fremgangsmåde:

1. Afbryd komfuret fra El-nettet
2. Afmonter bagpladen
3. Lokaliser stikben/ledninger til øverste og nederste varmelegeme
( Ikke at forveksle med ringvarmelegeme til varmluft - dette sidder i midten på ovnrummets bagside..
- med en blæser inde i )
4. Afmonter ledninger på henholdsvis det nederste og det øverste varmelegeme, og mål med instrumentet i
Ohm/modstandsmåling, om der er gennemgang i varmelegemerne.
5. Hvis et af varmelegermene er defekte vil det andet typisk heller ikke virke ( serie-forbindelse )
6. Hvis du kan konstatere manglende "gennemgang" i et af varmelegermene, send mig komfurets data - så skal jeg
hjælpe dig med en pris på varmelegemet !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407776
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste