/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny motor til Ford Fiesta?
Fra : 1980
Vist : 2105 gange
180 point
Dato : 17-02-05 20:50

Jeg har en Ford Fiesta, og pludselig gik motoren i stå mens jeg kørte, og så ville den ikke starte igen.

Min mekaniker siger, at motoren er blevet brændt af (selv om olieindikatoren aldrig lyste), og at han kan sætte en ny motor i til ca. 8.000 (for en motor, der har gået 90.000) + 6.000 i løn og yderligere omkostninger.

Kan dette betale sig? Bilen er fra 1994 og kostede 22.000 som ny for ca. et år siden. Eller kan det bedre betale sig at se sig om efter en ny bil og evt. sælge bilen som den er nu?

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 17-02-05 21:27

Det lyder lidt underligt. Den gode gamle Valencia motor er næsten umulig at tage livet af.Der må være en
nærmere forklaring på hvad der er sket. Tror det ville være klogt at få en vurdering fra en anden mek. inden
du beslutter dig.

Hilsen Reiffenstein

Kommentar
Fra : pims

Dato : 17-02-05 22:39

Motoren kan godt stå af, uden at nogen lamper lyser. Måske er tandremmen knækket og det kan lave omfattende skader på motoren. Men jeg syntes at mekanikeren lyder lidt for "kæk". Reiffenstein har ret, du skal høre en andens mening, gerne flere.
Hilsen Pims.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 17-02-05 23:05

Der er ikke tandrem på den model, men ellers ville det være en oplagt mulighed.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-05 01:23

Jeg synes godt nok, at det lyder urimeligt dyrt, at det skulle koste mere end 6000 i arbejdsløn at skifte sådan en motor.

Selve prisen på motoren kender jeg så ikke lige til den model.
Prøv i første omgang at forhøre dig ved en anden mekaniker m.h.t. prisen.
Om det kan betale sig??
Ja, der skal du jo prøve at vurdere nogen ting.
Bilen er jo selvfølgelig ikke meget værd når den står med defekt motor.
Og dernæst skal du så finde ud af, om du kan få en tilsvarende bil, for de penge reparationen vil koste.
Hvis selve bilen er i rimelig stand, og du ellers er glad for den skulle det nok kunne gå med en anden motor.

Nu ved jeg så ikke ud fra det du skriver, hvad der kan være sket med din motor, men normalvis mener man jo kørt tom for olie når man siger brændt af.
Hvis det er noget andet der er sket, ville du sikkert have hørt nogen grimme lyde da den gik i stå.
Men enten kan den ikke repareres, eller det kan ikke betale sig. Der er det rigtigt nok, at det som regel er billigere at finde en anden maskine at lægge i.

mvh dova

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 18-02-05 11:42

Nå, jeg sad ikke lige med tallene, da jeg skrev det, så jeg huskede lidt forkert. Det er knap 6.000 for motoren og lige over 14.000 i alt. Så det koster åbenbart knap 8.500 kr. oven i selve motoren. Men han sagde, at det hastede lidt, hvis han skulle købe den motor til de knap 6.000, som har gået 95.000 km., for ellers så er der nogle andre, der nupper den. Så jeg er lidt i et dilemma: skal jeg skynde mig at "sætte mig" på den motor eller skal jeg få en anden mekanikers mening med risiko for, at en anden løber med denne motor?

Desuden, hvad gør jeg hvis jeg skal have bilen hen til en anden mekaniker? Kan man som Falck-abbonent godt få Falck til at køre den hen til en anden mekaniker?

Jeg kan desuden lige nævne, at det, der skete med bilen, da den stoppede var, at der kom en lyd som kan minde lidt om en dør, der knirker (ikke frygtelig højt), hvorefter motoren gik ud 1-2 min. efter. Der var ikke røg eller noget som helst dramatisk. Falck-manden, der kom, kiggede længe i motoren, men kunne ikke rigtig finde fejlen, men mente, at det måske kunne være starteren, der var problemet.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig, for jeg har, som I nok kan se, ikke så frygtelig meget forstand på mekanik, men jeg vil heller ikke snydes for flere tusinder kroner på den bekostning.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-02-05 13:32

Skynd dig at få en anden mekaniker/andet værksted til at kigge på bilen. Det lyder "UMISKENDELIGT" (med al ære i respekt) som om din mekaniker vil have dig til at tage "overilede" beslutninger omkring din bils fremtid (hans "gode tilbud" om en anden motor taget i betragtning).
Jeg vil ikke påstå at der findes tusindevis af andre brugte motorer til din Fiesta, men det vil ikke være det store problem at finde en anden motor hvis det viser sig at dette skulle være tilfældet?! Det kunne jo blot være en banal ting som har givet dig dette pludselige driftstop.
Jeg kan selvfølgelig ikke sidde her på nettet og stille en diagnose af din bil, men det vil være MEGET usandsynligt hvis den bare er "stået af" sådan lige pludseligt. Måske er det blot dit strømfordeler drev som er gået løs eller defekt?

Prøv i hvert fald at få en diagnose fra en anden mekaniker før du siger ja til noget tilbud om en anden motor!!!

Mvh
palle jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-05 15:29

Ja det med arbejdslønnen bliver da kun værre, altså hvad tager sådan en mekaniker i timen?
Det tager ikke flere dage at skifte sådan en motor, det kan en erfaren mekaniker klare på få timer.
Sidst jeg fik skiftet motor i min Transporter, tog det kun 5 ½ time.

Men m.h.t. din motor?
Er der stadig olie og vand på?
Kan den dreje rundt hvis du prøver at starte den?
Hvis den kan, er der så nogen grimme lyde?

mvh dova

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 18-02-05 16:26

Ja, jeg ved ikke præcist, hvad alle de ekstra omkostninger omfatter, om der skal nogle ekstra dele til motoren eller hvad.

Jeg kan ikke lige tjekke for olie og vand nu, for den står ovre hos mekanikeren, som er et godt stykke væk (og lige nu er jeg afhængig af de off. transportmidler). Men da jeg prøvede at starte den efter den var gået i stå, kørte starteren vist bare rundt uden at tage fat i noget. Men den sagde ikke en grim lyd overhovedet, jeg mener, at Falck-manden på stedet sagde, at det lød som om, at starteren bare ikke tog fat i noget.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 18-02-05 16:36

Der er et eller andet med den mekaniker der ikke passer, F.eks. at du skal skynde dig at sikre dig den motor der
er tale om, det skulle være underligt for der er ingen særlig efterspørgsel da ophuggerne næsten aldrig sælger en
sådan. Hvis han er lidt erfaren ved han også at det forholder sig sådan.Han har den vel ikke stående på sit lager,
og derfor vild med at sælge den til dig, uanset hvad din motor fejler. Det er måske provokerende at skrive sådan,
men man hører jo så meget om værksteder og deres metoder. Det med 95000 km på den brugte motor skal du
ikke lægge vægt på. De motorer ophuggerne sælger har ,underligt nok. altid et lavt km. tal set i forhold til model og
årgang. Hvis man får en maskine af nøjagtig samme model som din fiesta vil jeg tro den kan skiftes på 5 til 6 timer.

Altså 3000,00 plus m.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 20-02-05 13:30

Jeg tror ikke, at han har motoren stående på lager, for han har kun et lille værksted og har egentlig ikke rigtig et lager.

Men hvordan får jeg den hen til en anden mekaniker, når bilen ikke kan starte (den nuværende mekaniker bor et stykke ude på landet)? Han snakkede om, at han kunne skifte et eller andet i den ene side, men så ville den måske kunne køre i en uge, og så ville den bare gå i stykker, og så kunne man skifte den i den anden side, og så ville den også gå i stykker efter kort tid (jeg kan ikke lige huske, hvad han snakkede om der, men måske nogen af jer kan regne ud, hvad han snakkede om).

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 20-02-05 14:58

Er mekanikeren lidt vaks på fingrene, kan han skifte en sådan motor på en formiddag! OG der findes bunkevis af motorer til en Fiesta. Jeg vil ikke gi' mer' end 4000 for sådan een! Så pris max 6000 moms incl. for hele operationen.
Ud fra dín beskrivelser vil jeg tro, at det måske kan være noget i topstykket og ventilerne, såden har mistet kompresionen og derfor snurrer ret frit, når du prøver at starte den. DVS skift motoren, andet kan ikke betale sig.
Hvad en motor har gået i den sammenhæng spiller ingen trille. I øvrigt: de fleste motorer fra ombytningsbiler kommer fra sydtyskland og schweitz, og der kører man ikke så mange kilometer som i dk, derfor de lave kilometertal.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 20-02-05 15:06

Prøv at ringe lidt rundt til andre mekanikere, for at høre på et motorbytte, og når du har bestemt dig, så få falck til at hente den. Gå efter god omtale i venne-og familiekredsen. I øvrigt kan jeg se at dova har det samme overslag som jeg har, og han plejer ikke at være helt ude i skoven mht til det. Hvis den nye mekaniker så mener at det bare er en lille dims, der skal skiftes, så brug ham i fremtiden. Om det kan betale sig, må komme an på om du kan lide og synes om bilen, i forhold til det du skal give for en i samme stand og alder/km. stand

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 15:16

Det lyder meget underligt hvad det skulle være i den ene side der kan skiftes, så motoren kan køre i en uge.

Så kan motoren da ikke være brændt helt af.
Og hvad det lige skulle være han på den måde kunne lave, synes jeg ikke lyder særligt gennemskueligt.
Altså enten er motoren stået af, eller den er det ikke.

Jeg synes også du skulle prøve at få bilen et andet sted hen.

mvh dova

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 20-02-05 15:41

Men hvis jeg skal have vurderet, om der er en anden løsning end at udskifte hele motoren, ville det så ikke være det bedste at få en autoriseret Ford-forhandler til at kigge på den? Jeg vil ikke have dem til at lave den, for de er jo nok for dyre i forhold til en uautoriseret mekaniker, men de må da, om nogen, være i stand til at se, om der er noget andet at gøre end at udskifte hele motoren, og desuden har jeg mere tillid til, at de ville være mere ærlige end en uautoriseret mekaniker. Har jeg ikke ret i det, eller hvad?

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 20-02-05 16:14

NEJ!!!
En kort og klar besked, begrundet i at en Ford Fiesta er en relativt simpel bil, og at enhver baggårdsmekaniker/landsbysmed hurtigt kan sætte sig ind i problemet. Gå efter den gode omtale, og referer til den, når du kontakter en mekaniker. Så ved han, at han ikke bare mister een kunde, men måske flere, hvis han ikke behandler dig ordentligt!!!

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 21-02-05 11:34

Jeg har netop snakket med min mekaniker, som siger, at årsagen til den høje pris er, at det er en motor med kilometergaranti, og fordi det er en speciel motor, en 1,3i med katalysator, og der skal derfor skiftes en masse forskellige ting, så det er ikke sådan lige til. Derfor mener han, at det kommer til at tage et par dage at skifte det hele.

Såfremt det ER motoren, der skal skiftes helt, tror I så, at jeg kan nøjes med en motor uden kilometergaranti, når det nu ikke er en helt ny bil? For så kan det vel gøres til en del mindre.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 21-02-05 16:15

På en bil i den alder er km. garanti uden betydning for værdien. Drop den store ombygning den mekanikermotor vil medføre. Find een der passer lige over. Bare lav en aftale, der går ud på en vis reklamation. Det plejer huggerne at give, så det kan jo bare gå videre til din mekaniker. Det er mine råd.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 21-02-05 16:58

Har lige søgt i ophuggernes datalager der er 78 hits på motorer der passer, alle Fiestaer af din model er med
indsprøjtning og kat, så der er ikke noget særligt der skal flyttes, og derfor lyder det alt for dyrt. Hvis din model er
en 1,1 er det ikke sikkert du må montere en 1.3 det er noget med det øgede antal hk.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-02-05 13:16

Så har jeg sørme fået et tilbud på 5-6.000 inkl. moms for en motor fra 1995, der har gået 100.000 - og han siger, at det med kilometergaranti. Så det har jeg sagt ja tak til! :)

Kommentar
Fra : pims

Dato : 26-02-05 15:02

Men er du sikker på at motoren er brændt af??

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-02-05 16:13

Den nye mekaniker havde en idé om, at det måske kunne være tandremmen, da jeg forklarede, hvad der var sket, men han har nu kigget på den og siger, at den er løbet tør for olie, og motoren nu må udskiftes.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 26-02-05 18:42

Hvis ikke bilen er gennemrusten, og ellers forholdsvis nemt kan gå gennem syn, ville jeg slå til. Med en motor der kun har gåetv 100.000, burde der være være mange kilometer endnu, hvis ellers resten af bilen er før nævnt.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 26-02-05 19:01

1980, reiffenstein hat sagt at der ikke er tandrem på den model. Hvordan kan mekanikeren så sige at det måske er tandremmen. Jeg syntes du skulle kontakte et fordværksted, og høre hvad de har at sige. De må ha' noget erfaring med den bil.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-02-05 19:16

egoland: Bilen er langt fra gennemrusten, den er tværtimod stort set uden rust. Ang. syn, så har den været til syn her i august.

pims: Mener bare, at det er tandremmen, han sagde. En anden sagde klart entydigt, at det IKKE ville være nødvendigt at kontakte et Ford-værksted, da det er en relativt simpel bil. Desuden er det jo lidt svært at flytte en bil frem og tilbage til forskellige værksteder, når den ikke kan køre.

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 180 point
Dato : 26-02-05 22:32

Det er helt rigtigt, enhver mekaniker med et normalt udstyret værksted vil kunne klare at udskifte din
motor, især hvis der vælges en fra nogenlunde samme årgang. det lyder jo fint med den fra 95. Det er stadig lidt
af en gåde hvad der egentlig er sket med din motor, men det kan vi måske få nærmere at vide senere, især undrer
det at olielampen ikke lyste da det skete. Jeg mener at du skal tage imod det tilbud du har fået da bilen jo kan
køre de næste 1½ år uden at skulle til syn. du får jo ikke meget for den som den er nu.

Du kan måske få et skrifteligt bindende tilbud fra værkstedet, Husk også lige at få dem til at efterse koblingsdelene
når den alligevel er adskilt,

Reiffenstein

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 27-02-05 13:25

Ja, jeg har jo bare fået at vide, at den er løbet tør for olie. Mener den første mekaniker sagde, at stemplerne var brændt fast eller sådan noget. Mht. olieindikatoren, ja så må den jo bare være defekt, siden den ikke lyste.

Jeg har ikke fået et skriftligt tilbud, men han sagde til mig, at det maksimalt ville blive 6.000 kr. Så det har han ligesom lovet mig. Han sagde selv, at han ville tjekke koblingen, efter den nye motor var sat i, så det skulle også gerne være / blive i orden.

Godkendelse af svar
Fra : 1980

Dato : 17-05-05 14:59

TUSIND tak for svaret reiffenstein. Det sparede mig mange penge!