/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Outlook skifter afsender, når en mail be~
Fra : NKSDK
Vist : 977 gange
300 point
Dato : 17-02-05 18:25

Hej alle

Jeg har et problem med afsender på besvarelses-mails.

Både gemalinden og jeg har konto hos TDC - min er "grundkontoen", som er oprettet i forbindelse med ADSL-forbindelsen, og konens er så en underkonto.

Jeg kører Outlook 2003, men problemet opstod allerede, da jeg kørte Outlook Express:

Når jeg modtager en mail på min konto og ønsker at besvare, sætter Outlook min kones adresse ind som afsender, og det er jo temmelig irriterende. Jeg har prøvet lidt af alting, men intet hjælper.

Min konto er angivet som standard, så hvad kan der være galt?

Kan lige indskyde, at jeg underviser i IT og derfor ikke er helt uerfaren i disse ting, men denne kan jeg ikke knække - det er der sikkert en af jer, der kan...

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 17-02-05 18:58

Hej NKSDK
Inde i outlook, klik funktioner, konti, og se hvad dine kontoer hedder. din kones og din skulle stå her. disse er listet i alfabetisk rækkefølge, under egenskaber kan du ændre navnet på din konto til noget andet, således den kommer til at stå øverst og derfor bliver valgt som første prioritet i besvarelsen. Herefter vil din kone bare få det samme problem når hun skal besvare mails. Men hvis du anvender det mest, så må hun jo bruge et par klik med musen, når hun skal sende. det gør man i den mail man skriver, lige ovenover bjælken, hvor man skriver modtagers mail. Er dette til at forstå..ellers spørger du bare igen.
Tokeren

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 17-02-05 19:02

hej igen,

der hvor du skal ændre navnet, er under fanen generelt, der hvor der står noget lignende; "skriv det navn du vil bruge til at henvise til denne server, f.eks Arbejde..."

pøj pøj.
Tokeren

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 17-02-05 19:17

Tak for svaret, Tokeren, men kan det virkelig passe, at der vælges afsender alfabetisk, uanset hvilken der er standard. Det lyder helt galt og absolut som noget, Microsoft skal rette.

Kan der ikke ligge andet til grund, tror du? Det må da være muligt, at den, der modtager en mail, også kan besvare i eget navn.

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-02-05 19:19

separer jeres konti via meddelelses regler

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 17-02-05 19:23

Hej igen

Der er ny info:

Min kone har samme problem som jeg - hun må vælge sig selv som afsender, hvis hun vil besvare en af sine mails, ellers bliver den sendt fra min konto. Og det samme må jeg jo altså med mine, så besvarelser her ikke sendes fra hendes.

Jeg har hele tiden brugt en regel, der siger, at når min kones navn eller mailadresse optræder i til-feltet på en indkommende mail, skal den lægges i hendes postmappe. Jeg kan bare ikke finde en mulighed for definere regler for afsender-konti

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-05 19:24

Hej NKSDK !

Jeg tror du skal være opmærksom på hvilken konto der er i brug, når du besvarer dine (eller konens) mail. Jeg bruger selv Outlook Express, med 4 forskellige E-mailadresser.
Men det er jo sådan, at uanset hvilken adresse der er logget på, så kommer al indgående mail ind på siden.
Hvis du så er logget på en anden adresse end den som modtager posten, så skal du endre til den inden du svarer, ellers kommer svaret fra den adresse, der er logget på.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 17-02-05 19:52

Javist, Benny - men begge konti er online hele tiden og begge checkes automatisk for indkommende mail hvert minut.

Det er et mystisk problem - både Outlook og OE "krydser" vore konti, når vi ønsker at besvare en mail, så det har ikke noget med standard-konto at gøre.

Jeg summerer lige en gang:

Min konto er standardkonto.

Min kone får mails lagt i sin egen mappe, når adresselinien rummer hendes navn/mailadresse; dette er defineret som en almindelig meddelelsesregel. Når hun vil besvare en mail, hun har modtaget på sin konto, bliver min konto sat på som afsender af besvarelsen.

Mails sendt til min adresse/konto ryger blot i indbakken. Når jeg vil besvare en mail sendt til min adresse/min konto, bliver min kones adresse sat på som afsender af besvarelsen.

Dette blot for lige at ridse tegningen op igen

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-02-05 19:56

benny....."Men det er jo sådan, at uanset hvilken adresse der er logget på, så kommer al indgående mail ind på siden." - nej det gør de ikke hvis du bruger meddelelses reglerne altså konti A modtager ikke til konto B osv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-02-05 19:58

NKSDK - opret to forskellige mailadresser og brug så meddelelseregler - så er i det problem kvit

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 17-02-05 19:59

Har lige set i hjælpen til Outlook, at man kan oprette send/modtag-grupper, hver indeholdende en eller flere konti. På disse grupper skulle det være muligt at sætte parametre op for afsendelse, modtagelse mm.

Hvem ved - måske render jeg selv med de 300 point

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 17-02-05 20:01

Joh, miritdk, men jeg har jo netop to forskellige adresser og bruger allerede meddelelsesregler

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-05 20:03

OK - jeg forstår godt hvad i mener begge to, jeg bruger ikke disse meddelelsesregler, men jeg har bemærket, at hvis jeg f.eks. er logget på som >bennymanden@privat.dk< så bliver denne adresse afsenderen uanset hvad der står i adresselinien. Dvs. hvis den adresse som er valgt når jeg åbner Outlook Express den bliver også afsenderadressen på evt. svarmails.
Nu er mine indstillinger sådan, at al indkommende post kan ses i indbakken uanset hvem der er logget på, men hvis en mail er til en anden adresse, så er jeg nødsaget til at ændre den påloggede til denne adresse for at kunne svare fra den -
hvis i forstår
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-05 20:08

Jeg har ikke gået så meget op i disse meddelelsesregler, jeg fortæller blot om mine erfaringer, og hvordan jeg gør når jeg skal besvare mails
.... pointene er uden betydning for mig, så hvis du på nogen måde kan give dem til dig selv, så vil jeg bare sige
hav´en god aften allesammen
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 18-02-05 00:07

Normal benytter outlook den adresse, du har modtaget emailen via, som afsender. Hvis du har kuk i opsætning af dine email konti i outlook, virker denne automatik sikkert ikke. Kontroller at der IKKE står noget i feltet "svar email" for alle email konti, så vil outlook selv regne email adressen ud.

Håber det virker - det gør det ihvertfald for os... ;)

/Sprit

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 18-02-05 08:24

Hej sprit - tak for rådet, men alt det har jeg checket. Tror jeg skal have fat i TDC, hvor vore konti er defineret - måske er det deres måde at strikke super- og subkonti til en ADSL sammen, der laver problemer.

Men foreløbigt tak til jer alle

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 18-02-05 08:53

Jep. Det kræver nok to HELT forskellige email konti (evt. email udbydere) - i princippet henter du vel posten fra samme "konto" hos TDC.

/sprit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-05 11:24

det kræver ikke to forskellige udbydere - men to forskellige e-mail adresser og at der så bliver brugt meddelelsesregler således at den ene ikke modtager den anden - og at huske at skrive "ikke hentes fra server" når A ikke vil have B ind.

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 18-02-05 22:47

Hej alle interesserede hjælpere

Har haft kontakt til TDC - derfra lyder, at den måde, deres konti er strikket sammen på, ikke kan være årsag til fejlen.

Har desuden i dag haft fat i Microsoft DK - en særdeles hjælpsom ung mand, som noterede fejlen og fik såvel min mailadresse som telefonnummer, da det kunne tyde på en sw-fejl.

Hvis ingen af jer har noget imod det, lader jeg spørgsmålet stå åbent for eventuelt yderligere bud.

Mvh og god weekend
NKSDK

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 300 point
Dato : 02-03-05 08:44

fik du nogen sinde løst problemet ?????????
Skriver lige kort fordi i går havde en bekendt samme problem - tdc kunne tilsyneladende ikke hjælpe og tilsidst gik vi sammen om det og brugte samme metode som i outlook express - altså meddelelsesregler både på pc´en og via webmail der blev tilknyttet mailprogrammet - og vupti - ingen problemer mere. Men det var først da vi oprettede tilknytningen til webmail det virkede i outlook.
Det virker helt sikkert i outlook express og er langt nemmere at oprette - men det er jo en helt anden historie

Godkendelse af svar
Fra : NKSDK

Dato : 03-03-05 17:17

Tak for svaret miritdk.

Nej, jeg fik det aldrig rigtigt løst - det kan ikke lade sig gøre, når TDC har valgt at super- og subkonti skal virke, som de gør. Skal det for alvor køre ordentligt, kræver det, at hver mailadresse har egen mailbox, og det kan man så oprette på webmail.

Jeg oprettede i stedet 2 profiler, og lavede nogle kryptiske meddelelsesregler og indstillinger i Outlook, så nu kører det, som det skal.

Du får de udlovede points for din udholdenhed
Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:28

øhhh - jamen tak for det da - havde nu håbet du havde fået en løsning