/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
belysning i køkken
Fra : yrsas
Vist : 3850 gange
10 point
Dato : 17-02-05 07:35

kan I hjælpe os igen???
Vi skal have sat lamper (Herstal harlekin pendler) op, som hænger ned fra loftet og skal lyse over køkkenbordet. Når jeg taler om køkkenbord, så er det altså køkkenbordspladen hvor jeg skal tilberede mad mm (en plade der er i vinkel 2,2 m X 3,8 m)! Der forefindes kogeplade emhætte og vask. Der skal alm 40 watt pære i lamperne.
Vores spørgsmål er: er der retningslinier/tommerfingerregel på hvor man hænger lyset -altså hvor langt ud fra væggen, hvor mange lamper pr område og hvor langt ned???? Er det smag og behag hvor lyset falder ned????

På forhånd tak.
Jytte og co.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-02-05 09:04

Den første regel er, at lyset skal falde ind forfra, så personen der arbejder ved bordet, ikke kaster skygge ind over bordet. Loftlamper egner sig derfor ikke hvor der er overskabe, men har du det??
Mvh dabj

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-02-05 10:42

Rigtigt som <dabj> skriver.
Antal lamper er også afhængig af farver på vægge, bordplade og låger.
Hvis du har den "traditionelle" opstilling: 1. vinkel uden overskabe og 2. vinkel med overskabe.
Pendler (2 stk vil jeg tro) i vinkel 1
Underskabsspot i vinkel 2 (Påbygnings halogenspot 10W)
/PG

Kommentar
Fra : yrsas

Dato : 17-02-05 12:25

jeg har ingen overskabe, det eneste lys, der kommer fra væggen er fra emhætten ved kogepladen ved den lille bordvinkel (2,2m). Vores vægge er ganske hvide og bordpladen i Nyatho (øh staves vist ikke sådan?!) Den lange side væg(bordpladelængde) brydes af to vinduer á 1.10 m.
J.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-02-05 12:56

Okay--så kan du godt bruge dine pendlere, de skal bare hænge over bordpladen og i en højde så de ikke generer (skinner i) dine øjne. På 3,8 mtr. ville jeg bruge 3 stk a' 40 W.
Om det er nødvendigt med lys på den korte side, kan jeg ikke vurdere, da du jo har lyset fra emhætten.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-02-05 17:28

"3-4 lamper" sat symetriks

en tommefinger regl skal side i midten af bordpladen (D = 60/2 = 30) højde = lyset må ikke blænde samt den skal side så højt at man ikke banker hoved ind i den ca. 75 cm over bordplade +/- 10-12 cm er "nomalt"

Accepteret svar
Fra : holmp

Modtaget 10 point
Dato : 05-03-05 10:09

En anden regel der bruges ved fordelingen af lamperne: lyset skal fordeles jævnt på fladen. Eks.: Skal der hænge 2 lamper og lyse over en meter, skal de hænge med 0.5 m afstand, og dermed 0.25 m til hver side. Lysfordelingen er herved jævn på hele overfladen, da der jo midt på er overlapning.! `
! 25cm X 50 cm X 25 cm !

Skal der hænge 3 på 1 meter bliver afstanden 1/3=33cm. Afstand til væg 33/2=16.5cm
16.5cm X 33cm X 33cm X 16.5cm

Håber ovenstående regneeksempel er forståeligt.

Mvh Peter Elektriker

Godkendelse af svar
Fra : yrsas

Dato : 06-03-05 08:41

Tak for svaret holmp.

Kommentar
Fra : holmp

Dato : 06-03-05 21:47

Any Time