/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Dias i pc'en ???
Fra : gamle61
Vist : 1385 gange
100 point
Dato : 15-02-05 20:25

har en del dias liggende , er det muligt at lægge dem ind i pc'en - grunden er at jeg gerne vil have redigeret , evt. forstørret nogle af dem
har prøvet at vise dem på fremviser og så fotografere dem med digital og lægge ind den vej , men resultatet er ikke noget at skrive hjem om
findes der en anden løsning
m.v.h. gamle 61

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-02-05 20:35

En bekendt af mig har købt denne scanner:

http://www.smart-shopping.dk/shop/default.asp?ProductID=92

han har scannet en del dias og en mængde negativer, jeg synes det blev et rigtig flot resultat, så det er i alt fald en mulighed.
mvh
Benny

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-02-05 21:00

Og her en fyr som prøver sig frem, med gode resultater.
http://home19.inet.tele.dk/poulm/html/negativ_scanning.html

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 15-02-05 22:04

Hej gamle 61

hvis du ikke kender siden www.fotokritik.dk såå er her et par links til dit spg.

http://www.fotokritik.dk/?x=/forumvis.html_id3=7385&fid=1
http://www.fotokritik.dk/?x=/forumvis.html_id3=6592&fid=3

olefahnoe

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 16-02-05 06:58

Du skal nok bruge en scanner, der kan det (Har gennemlysningslys). Jeg scannede alle mine dias ind på den måde (ca. 1000) på en gammel Vuego-scanner i Win 98. Hvis du som jeg gjorde smider dem ud bagefter - så tag en sikkerhedskopi!! )

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-05 09:45

Når du nu eksempelvis har scannet dine dias ind via denne specielscanner, så kan du hvis du har adgang til PhotoShop åbne dine dias i dette program og trykke Ctrl plus et I, så vil du få "fremkaldt" dine negativer så de bliver til alm. billeder.
Du kan også vha. et digikamara tage billeder af dine dias hvor disse er placeret på en baggrundsbelyst hvid glasplade og derefter overføre disse til din PC og bruge samme fremgangsmetode i PS so ovenfor beskrevet. Bare sørg for at du tager billederne med HELT rolig hånd...dvs: brug stativ!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 16-02-05 15:11

Du kan roligt gå i gang, hvis du har - eller køber - en rimelig god scanner.
Du kan også sagtens nøjes med en flat-bed type med tilhørende dias og negativ/adapter.
Du kan få scannere til dette formål fra knap 1000 kr og op til mange "tudser" men med rimelig god mener jeg, at hvis du køber en scanner med 48 bit og 2400 x 2400 dpi, bliver kvaliteten som regel ganske udmærket. Så er der lidt forskel på de enkeltes modellers øvrige udstyr, betjeningskomfort, støjniveau o.s.v.
Jeg har selv en nu snart 3 år gammel HP ScanJet 5470 C, som giver ganske udmærkede scanninger, både af papirfotos, dias og negativer. Og den har nu scannet flere tusinde papirbillder, dias og negativer.
Den er udgået af produktion og kan næppe fåes mere.
Et nogenlunde tilsvarende produkt fra HP nu, er deres ScanJet 4070 Photosmart. Pris ca. 1100 kr.
Epson har en meget rost model: Epson Perfection 3170 Photo. Den er lidt dyrere, ca. 1550 kr, men har også 3200 x 6400 dpi. Test (engelsk) kan læses via EDB-priser.
Endelig kan nævnes Canon, som har CanoScan 8000F, 48 bit farve, 2400 x 4800 dpi. Pris ca. 1300 kr. Den har fået gode brugeromtaler.
Alle de nævnte mærker har masser af andre modeller - både billigere og meget dyrere - men på alle de nævnte kan kan du få rigtig gode resultater. Det er ofte i sidste ende, at det bliver betjeningskomforten eller medfølgende software, som afgør sagen.
Du skal dog være klar over, at uanset hvilken scanner du vil benytte undgår du sjældent en efterfølgende billebedhandling, før resultatet er helt perfekt.
Rigtig god fornøjelse
m.v.h.
kaypia

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 17-03-05 22:44

Tak for svaret pallenoc. og undskyld den lange reaktionstid - min putter har været syg , men nu skulle det efter doktorens mening gå til levesiden - de bedste resultater på diaz siden har jeg opnået vved at fremvise dem og fotografere på lærredet - men ikke helt godt endnu
hav det godt fremover - m.v.h. gamle61