/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Misbrug af CPRNR.?
Fra : questionmaker
Vist : 391 gange
20 point
Dato : 14-02-05 21:01

Er det lovligt at anvende de 4 sidste cifre af cprnr. til intern brug i virksomhed -
til f.eks. password m.m. ?

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 14-02-05 21:05

Det er lovligt - uanset om du selv vælger eller om virksomheden vælger at bruge det - spørgsmålet er mere: Hvor smart det er - Man kan altid finde ens cpr nummer og kan derfor få adgang...

Derfor undlad at bruge de sidste fire i cpr.nr. i hvert fald når de står alene...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-05 21:13

Umiddelbart vil jeg sige ja, men meget afhængigt af situationen.

Hvis du selv vil bruge de sidste 4 cifre som password, er der da ingen, der kan hindre dig i det. Det kan jo for andre være tilfældige tal, men ikke et password, jeg selv ville bruge.

Men i hvilken sammenghæng er det, at du er i tvivl?

Kommentar
Fra : questionmaker

Dato : 14-02-05 21:19

Passwordet bliver genereret af IT systemet - indeholdende medarbejderens navn + de sidste 4 cifre af cprnr.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 14-02-05 21:28

Så længe det kun er medarbejderen og arbejdsgiveren, der har kendskab til og kan se det fulde cpr.nr. er det lovligt.

Hvis andre medarbejdere kan se dit fulde navn og cpr.nr. er det ulovligt.

Godkendelse af svar
Fra : questionmaker

Dato : 14-02-05 21:39

Tak for svaret ans.