/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
"Rep. under garanti" tidslængde?
Fra : ErnstSamuel
Vist : 302 gange
20 point
Dato : 14-02-05 17:18

jeg har en powerbook 17" til rep og det er mens der stadig er 1 års garanti på den.

Den har været afsted i nu 6 uger, og som nystarted firma hvor jeg bruger den hver dag til lydarbejde er det bare for lang tid, men hvad kan jeg gøre, for jeg kender ikke regelerne for hvor lang tid der må gå før de skal enten give mig pengene tilbage eller noget andet?
Mit spørgsmål er hvorlang tid der må gå og hvis de ikke kan overholde det, og hvad har jeg juridisk ret til?

Mvh Ernst

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-05 17:26

Det må tage rimelig tid og det er sådan cirka hvad der er gået nu.
Det er ikke unormalt at der gå 1½ til 2 måneder med rep. af bærbare, desværre.

Kommentar
Fra : ErnstSamuel

Dato : 14-02-05 18:52

Tak for svaret!
Man skulle tro der var en lovgivning for det, da det jo sætter éen i en yderst vanskelig situation.
Det kunne for eksempel være at efter 2½ md. har man krav på et alternativ. men det er måske for dyrt for producenten. Men jeg venter 14dg mere og så må der komme en løsning.
VH Ernst

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 14-02-05 19:45

Mit svar svæver jo lidt i luften fordi jeg ikke angav et sted hvor du kunne få min information bekræftet så det får du nu.
http://www.klagetjek.dk/fileadmin/klageportal/PDF/ret_og_pligt.pdf
På side 29 står der noget om afhjælpningstid, men det er da nyttig viden det hele.

Kommentar
Fra : litko

Dato : 18-02-05 15:26

Vær lige opmærksom på, at de regler, der er nævnt i ovenstående link til klagetjek.dk omhandler forbrugerkøb.

Da der er tale om indkøb til et firma gælder reglerne ikke! Det er kun ved forbrugerkøb, dvs. mellem en privat forbruger og et firma, at reglerne gælder.

Som firma må du se, hvad der står i de aftaler, du har med sælger. Forbrugerloven skal ikke overholdes ved sådanne køb.

Kommentar
Fra : ErnstSamuel

Dato : 18-02-05 17:16

Tak for svaret!!
VH Ernst

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-05 17:51

Nu er spørgsmålet så om der er indkøbt på firmavilkår til nedsat pris for en ejer af et firma kan så sandelig også være forbruger.
Faktisk kan ting der indkøbes til firmaer være leveret med bedre aftaler end de der sælges til private og linket er jo kun en rettesnor for den praksis der anvendes.

Godkendelse af svar
Fra : ErnstSamuel

Dato : 20-02-05 12:58

Tak for svaret BjarneD.