/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rødvin?
Fra : sprit73
Vist : 3605 gange
150 point
Dato : 12-02-05 12:15

Hvem kan anbefale en rigtig god rødvin til mig som ikke rigtig bryder mig om den bedske smag som de fleste rødvine har.
Jeg ønsker helst en rødvin som smager sødt (ala saftevand)
Hvad kan du anbefale?

Hvad hedder den?
Hvor kan den købes?
Pris?

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 12-02-05 12:17

Hvad med at købe saftevand
Hvorfor drikke rødvin, hvis du i bund og grund ikke kan lide det?

Memuel

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-02-05 12:33

Kan du lide hvidvin?
Så ptrøv en rose, en slags mellemting mellem rødvin og hvidvin. Hvad for en du foretrækker ved jeg da ikke du må prøve dig frem, det kan da også være spændende

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 160 point
Dato : 12-02-05 13:04

Hej, sprit.
Du har det nok ligesom mig.
Jeg kan også bedst lide en sød, lunken rødvin uden modhager.
Og jeg synes gennemgående, at rødvinene smagte bedre "i gamle dage". Men det kan skyldes, at der er kommet så mange nye vinlande til, og folk er blevet vænnet til, at rødvin også kan være kold og fuld af garvesyre.

Den billige løsning er, at tage den tørre udrikkelige rødvin og iblande et glas sød vin (kirsebærvin, portvin el.lign..)

Den dyre løsning er at studere beskrivelserne af Bourgogne-vinene og så vælge én, som lyder tiltalende, men ikke til under 150 kr..

http://www.cepages.dk/LesCepages/todel2.htm

Sidste gang, jeg fik en superrødvin, var det en bourgogne.. --Men det var en gave, jeg ved ikke, hvad den kostede.. Og det er en del år siden.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 12-02-05 14:12

Jeg kender en rødvin som jeg selv nød meget og jeg kan også bedst lide en mild rødvin. Jeg har ikke set den i mange år og ved ikke hvor den kan købes men den hedder "Duc de Rachelle". Jeg har selv ledt forgæves men måske i en velass. vinbutik. Den var ikke dyr ca. 40 kroner pr. flaske (for 6-7 år siden).

Ikke stor hjælp men lidt på vej.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 12-02-05 14:13

ps dengang kunne den fås hos Vinlageret i Otterup men som kun handler med andre firmaer. De kunne måske oplyse en forhandler.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-05 14:25

Mmmmm, rødvine er jo "levende væsener", så det, der var godt for 5-10 år siden er ikke nødvendigvis godt i dag...
Du kan heller ikke regne med, at fordi du nu finder en flaske rødvin, som du bare er vild med, så kan du bare købe den resten af livet. --Vine forandrer sig efter hvor længe de bliver gemt, ---og to årgange er aldrig ens..

Der var nu engang, at Irma havde en glimrende "slave-rødvin" -jeg tror, den hed "Okseblod" --men jeg ved ikke, om de har den mere, eller om den har ændret karakter.. Det var vistnok en blanding af forskellige rødvine, og dermed var den ret ens fra gang til gang..

Men de bedste rødvine er enkeltstående oplevelser...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-02-05 14:40

Okseblod fås i Irma på en 3 liters pap, men den er ikke så udrikkelig som i gamle dage, dvs. ikke noget for sprit73. Det der søges er åbenbart en "Pierre Meddard" (muligvis forkert stavning) som Brugsen havde engang eller mange af de Tyske rødvine, der har en syntetisk sødelig smag og var meget populære i 70érne, da rødvin kun blev drukket til fester, hvor folk ikke brød sig om rødvin.

Kommentar
Fra : emmofinn

Dato : 12-02-05 15:13

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=279857,der er en kanon artikel i ekstra bladet idag med masser af links, prøv at gå på også kan du måske danne dig et indtryk af hvad der passer til din smag

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-02-05 16:22

Prøv at blande din rødvin med en danskvand med citrus..det gør den ret mild i smagen..og meget mere frisk.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 12-02-05 17:07

Birgitta:

Det er jeg klar over, men nu var det jo også over en årrække jeg var bekendt med vinen så mon ikke det er nøjagtig med den som med alle de chateu neuf´er og andre vine der findes.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 12-02-05 17:09

Hvordan kan en blandingsvin iøvrige blive "ret ens fra gang til gang" hvis blandingsvinene ændrer sig.

Det er rart med de vinkyndige de har så gode svar til os andre der ikke ved så meget

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-02-05 17:34

Tyske vine er mest kendt for at være halvsøde og søde, selvom de også har tørre og så videre.
For eksempel piesporter, den fås stort i set alle supermarkeder, du kan kende den på at den er tysk og at flasken er "slank" i forhold til vinflasker almindeligvis, jeg kender dem kun i hvidvin og de er ret søde. Prisen kan svinge fra 30kr - 80kr.

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 14-02-05 14:00

Jeg forøger lige - og håber på flere gode svar

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-02-05 14:20

Jeg har forstået, at chilenske og australske vine er rigtig gode. Men om de er søde, hmm.

Men de har ihvertfald ikke så meget garvesyre i sig.

Unge vine skulle være mere frugtagtige.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 14-02-05 14:44

Prøv at købe en Chile rødvin der hedder SANTA VETA. Den skal drikkes kold. Hvis du vil have saftevandssmagen frem, blander du den med CREME DE CASSIS. Det hedder en RØD CARDINAL, hvis du får den serveret i Chile. Hvis du justere den med portvin, bliver den MEGET sød, men hvis det er det du godt kan lide, så er det da ok. Prøv

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 20-02-05 16:23

Var det et reelt ønske, eller har du ikke været på linien siden?

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 21-02-05 08:58

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-05 14:27

Tak for accepten af mit svar, sprit73. Jeg håber, du finder ud af noget, du kan lide.