/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdiode
Fra : vob
Vist : 2329 gange
120 point
Dato : 11-02-05 15:03

Er der nogen der kan svare på, om man kan få en lysdiode, der kan anvendes til et alm. AA batteri? og hvorlænge kan lysdioden lyse på et sådant batteri ??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-02-05 15:06

Ja--1,5 volts dioder kan fås, men hvorlænge de kan brænde på 1 AA aner jeg ikke.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-05 15:38

Med lidt enkelt elektronik kan du fordoble batteriets levetid (blink hurtigere end øjet opfanger)
Samtidig kan du sænke lysudbyttet og dermed strømforbruget.
Her har de byggesæt og løsdele:
http://www.brinck.dk/

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-02-05 16:23

En lysdiode og 1 AA + elektronik er nok lige så strømbrugende som , uden elektonik.
husk også at hvis det er et opladeligt AA er der højst 1.25Volt
det kan billige svagtlysende sikkert godt lyse ved. men 1.25volt er kun ved et friskt opladet batteri
en lysdiode bruger ca 20ma. = 0.010 Ampere. Et opladeligt på feks. 2 A
vil kunne holde i 2/0.02 =100 timer. men inden det er spændingen faldet så meget at lyset er en meget meget svag glød.

Det ville forenkle tingene en del hvis at du valgte en løsning med mere styrke. 2-3 AA eller speciel batteri,
et mini 12volt kan også bruges, men der skal så for ca 5kr. elektronik til.
Da lysdioder ikke kan lide over 3-5Volt.

Mvh. Natmaden

http://www.diode-styling.dk

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 120 point
Dato : 12-02-05 10:04

Der findes ingen AA batterier der kan trække en lysdiode (jævnfør natmaden) da der først går strøm gennem lysdioden ved ca. 1,2 volt. Et opladeligt batteri ligger også nominelt på 1,2V så det er en yderst usikker affære.
Så kan der benyttes 2 batterier a' 1.2 volt, men det krævert en modstand i serie med dioden og den giver varmetab. Det vil sige at ca. halvdelen af batterieffekten går til varme i modstanden.
Hvis du vil drive en lysdiode med 1 AA batteri, kan du benytte en spændingsdobler, -> en enkelt integreret kreds + nogle kondensatorer og lidt andet elektronik...
Derefter har du stadig problemet med at din spænding er for høj (som med 2 batterier).

Hvis løsningen skal være rigtig smart benyttes en såkaldt switch mode kreds med konstant strøm generator. Den gør det, at den ved hjælp af pulser sætter spænding på en kondensator (hvor dioden er forbundet henover), lige præcis så høj, at strømmen gennem dioden bliver konstant, uafhængigt af temperaturen...Fordelen ved det system er, at der ikke fragår mere effekt til varme end det, der går fra lysdioden...
Der kunne skrives bøger om emnet og det er der også -- bl.a. arbejdede jeg engang med et project for B&O, hvor de ved hjælp af switch mode ønskede at lave en forstærker, der omsatte al sin effekt direkte i højttalerspolen, netop som i lysdioden uden at miste effekt i udgangstransistorer og seriemodstande...
...
..men vil du hurtigt lave lys med en lysdiode, så sæt 2 AA batterier i serie og forbind dioden i serie med 120 ohm hen over polerne.....den vil kunne lyse ca halvt så lang tid som med switch mode systemet og det vil sige ca 110 timer for 2 normale 1100mAH batterier...

Godkendelse af svar
Fra : vob

Dato : 08-05-05 15:25

Tak for svaret bvh.