/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Spørgsmål ang. Marsvin
Fra : SiaIce
Vist : 981 gange
3 point
Dato : 11-02-05 14:44

Hvor gammel bliver disse dyr?
Min søster har et Marsvin som er ved at være lidt små skørt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-02-05 14:47

Tror du det er dement?
de bliver ikke gamle, vel ikke mere end 6 år, normalt.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-02-05 14:49

Latinsk navn: Cavia porcellus.
Kønsmodenhed: 30-60 dage. Hunnen kan føde unger fra 3 måneders alderen. (Det anbefales dog ikke. Hunnen bør være 6-7 måneder gammel.)
Drægtighedsperiode: ca. 68 dage.
Antal kuld pr. år: 4-5. Marsvinet kan føde unger hele året.
(Det er dog ikke at foretrække, at marsvinet får så mange kuld, da det er fysisk krævende for hunnen.)
Antal unger pr. kuld: 1-6 unger (gennemsnit 3-4 unger).
Unger ved fødsel: Ligner de voksne marsvin - de er bare meget mindre.
Ungerne skal være minimum 4 uger gamle og veje 300 gram, før de forlader moderen.
Den ideelle alder for anskaffelse af et marsvin er 6 uger.
Gennemsnitlig levealder: 3-4 år - men kan dog blive op til 8 år.
Gennemsnitlig vægt: 1200 gram.
Gennemsnitlig længde: 29 cm.
Racer: 25 godkendte racer. Derudover mange krydsninger.
Marsvinet er aktivt om dagen.
Marsvinet er vegetar.
Mærkning: Man mærker ikke marsvin.
Stambøger: Ja.

Taget herfra. http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?10t.html&2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 15:01

Hvad mener du med, at det er ved at være lidt småskørt??

mvh dova

Kommentar
Fra : SiaIce

Dato : 11-02-05 15:10

Den opføre sig bare anderledes end normalt.
Den vil ikke rigtig op og nusse og den virker i det hele
taget bare mærkelig når man ser på den i buret.
Desuden spiser den ikke særlig meget mere.
Den plejer at komme løbende når der er frugt,
men det gør den heller ikke mere.

Den er 4 ½år.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 15:25

Så¨skal det marsvin en tur til dyrlægen hurtigst muligt.
De kan ikke tåle i ret lang tid hvis de ikke spiser.

En af de hyppigste sygdomme hos marsvin er at kindtænderne vokser skæve og får spidser der generer tungen og halsen på dyret.
Jeg har selv lige for 3 uger siden fået et marsvin aflivet på grund af det , og den opførte sig som du beskriver jeres marsvin.
Det plejer at komme i den alder, men er noget medfødt p.g.a. indavl hvor underkæben har en forkert stilling.

Og hvis det er det der er galt med det marsvin der, så dør den ganske langsomt af sult hvis I ikke går til dyrlæge med den med det samme

mvh dova

Kommentar
Fra : Nadia4

Dato : 06-03-05 00:12

Marsvin kan blive op til 7 år. Jeg har selv 3 lige i øjeblikket men har haft mange flere. Jeg synes du skal tage den til dyrelægen.

Accepteret svar
Fra : mille_pigen

Modtaget 3 point
Dato : 15-06-05 20:32

altså:

de bliver som regl 6 år... men jeg har kendt et som blev 8. nogen bliver kun 5. men i genemsnit bliver de 6-7 år...

Godkendelse af svar
Fra : SiaIce

Dato : 10-09-05 15:32

Tak for svaret mille_pigen.