/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Pulverlakering.
Fra : allano33
Vist : 4053 gange
80 point
Dato : 10-02-05 23:38

Hej.
Jeg er igang med at renover min mc, og som et led i det, vil jeg pulverlakere alle mine kåbedele, er der nogle der har erfaring med det? om hvordan jeg skal gøre, og om man kender et sted hvor man kan købe pulverlak?.
Hilsen.
Allano33

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 90 point
Dato : 10-02-05 23:50

Det kan man ikke.
Pulverlak bliver malet på i et specielt elektrostatisk felt, og kan kun bruges på metaldele.
Altså industrilakering, hvor emnerne der skal males bliver tilført strøm så der opstår elektomagnetisme.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-05 23:53

Kan man gøre det selv? Så er der kommet nye metoder siden jeg har set pulverlak. Det foregik i en kabine, hvor delene blev gjort elektriske så de tiltrak pulverlakken, som havde en anden elektrisk ladning.
Med andre ord, jeg tror ikke det er noget man selv kan gøre

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-02-05 23:55

Det er ikke noget du selv kan gøre, da:
Pulverlakering udføres ved at rent metal ophænges på kroge som bliver tilført en spænding der gør emnerne elektrisk ladede, så de tiltrækker pulver der er modsat ladede (Pulverpistol). Emnerne køres så langsomt ind i en ovn hvor der til sidst er ca 200 Grader.
Det er store dyre anlæg som kun findes på specielfabrikker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bne

Dato : 11-02-05 08:56

pallebhansen har ret i at det kræver store dyre anlæg at pulverlakere - men B&O har nu pulverlakeret deres plastkabinetter i gennem mange år efterhånden, så man k-a-n godt pulverlakere andet end metal, men det kræver meget specialicerede maskiner (bl.a. noget med 'fugt-imprægnering' for at gøre ledende) - og en serieproduktion, så man kan indkøre anlægget (og du ønsker nok ikke dine kåbedele anvendt som forsøgsobjekter )
Find en dygtig autolakerer (evt. en der er specialist i motivlakering), og brug pengene på mange lak klarlak til finish (du skal jo have noget at pudse væk i løbet af sommeren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 10:24

bne
Det du skriver om at B&O har pulverlakeret plastkabinetter, det kan man kun hvor plasticen gennemgår en proces så det bliver "metalliseret" så det kan lede strøm.
Samme proces bruges på visse mobiltelefoner, hvor coveret fungerer som leder for antennemodtager.

mvh dova

Kommentar
Fra : bne

Dato : 11-02-05 10:42

dova -> NÅ ! Lad venligst være med at fortælle dem det, oppe i Struer !
De havde lavet noget meget specielt, med befugtning osv - og der var altså ikke involveret noget med metalisering osv !! MEN du har ret så langt som at pulverlakering altid (vist nok) involveret noget elektricitet, og derfor skal overfladen være ledende på den ene eller anden måde.

Godkendelse af svar
Fra : allano33

Dato : 11-02-05 19:07

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 11-02-05 19:10

Jeg takker jer alle for svaret, jeg var ikke klar over at man skulle så meget igennem bare for at få malet lidt!

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 11-02-05 19:14

Er der så nogle der har erfaring med at sprøjte male delene selv, eller er det for svært?, ville det være smartere at få en prof. til at gøre det?.
Allano33

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 13-02-05 21:12

Til Allano33. Der er en grund til at pulverlak kun koster 1/3 af hvad vådlak koster. Pulverlak er sårbar over for uvlys samt benzin. Jeg ville aldrig selv lakerer noget, der kunne komme i kontakt med benzin... Man skal vådlakerer og ikke pulverlakerer emner til en mc... (Er lønlakerer til daglig, så du spørg bare...)
Til bne. Du har ret, det kan sagtens lade sig gøre. Vi lakerer stål,alu,træ,glas,ler samt plast tildaglig.... Det er et spørgsmål om at gøre det på den rigtige måde...

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 13-02-05 22:26

Tak for dit svar Caam2.
MVH
allano33