/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Arbejdsmarkedsbidrag
Fra : malumse
Vist : 1837 gange
200 point
Dato : 10-02-05 08:51

Hejsa
Mit spørgsmål er kort :
Skal man betale arbejdsmarkedsbidrag , når man går sygemeldt????

Tak for svar
Malumse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-05 09:01

Arbejdsmarkedsbidrag

Man skal ikke betale ambi af hverken dagpenge eller tillægsforsikring.

Arbejdsmarkedsbidrag (ambi) betales af alle lønmodtagere og udgør 8 % af den skattepligtige løn. Ambi’en trækkes før ligningsfradrag i modsætning til almindelig skat, og kaldes derfor også for bruttoskat.

http://www.lederne.dk/Till%E6gsforsikring/Ordforklaringer.html

Hilsen ans

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 10-02-05 09:08

Hej Ans
Tak for hjælpen .

Men så forstår jeg ingenting da:
Jeg har gået sygemeldt de sidste 5 måneder.................Og på alle mine lønsedler er der netop trukket 8 % til AM bidrag.
Og det kan da ikke passe , at min arbejdsgiver ikke ved, at jeg IKKE skal betale AM bidrag ...
Eller hva???
Malumse

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 10-02-05 09:12

Får du fuld løn under din sygdomsperiode, hvis du gør det, skal der betales AM bidrag.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 10-02-05 09:20

Hej Ans.........
Ja...........Det gør jeg ............
Nå..okay så er det ..derfor.TAk for hjælpen .........

Mon du kan hjælpe med et andet problem ??

Jeg har i april månede optjent FO -dage ( 3 stks)

Jeg opdagede i Oktober månede, at de ikke var sat på min arbejdsplan ...og jeg har ikke fået dem udbetalt....
Jeg ved, at de skal udbetales ..eller " holdes" efter 3 måneder............
Jeg gik med til at sætte dem på min arbejdsplan i december månede( altså så jeg skulle holde de 3 fridag)
Men Men ...............jeg blev så sygemeldt fra Oktober månede...............Og har ikke været på min arbejdsplads siden( og kommer der heller ikke igen )

Er de ,..dage " tabte" nu ...Ved du det ????..Eller en anden måske..

TAk
MAlumse

Godkendelse af svar
Fra : malumse

Dato : 10-02-05 09:20

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-05 09:40

Tal med din arbejdsgiver, da du har ret til at få feriepengene udbetalt.

Citat
De feriehindringer, som kan give dig ret til hel eller delvis udbetaling af feriepenge er:

egen sygdom.

http://www.adir.dk/extern/SpmSvar/Feriepenge.html#bm15

http://www.adir.dk/extern/SpmSvar/Feriepenge.html

Hilsen ans og god bedring

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 10-02-05 09:43

Hejsa.Ans
Tusinde Tak...........
Jeg vi straks gå igang med, at læse om mine rettigheder

Malumse..

Kommentar
Fra : ans