/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Spinning og hård slankekur
Fra : classic26
Vist : 3893 gange
20 point
Dato : 09-02-05 14:40

Jeg er begyndt at gå til spinning 2 gange om ugen, hvilket er rimeligt hårdt, for at imødegå vægtforøgelse i forbindelse med rygestop.
Har nogen erfaring med at gå på en slankekur i 14 dage (en hvor man ændrer stofskiftet ved kun at indtage f.eks. ;dag 1: 1 kop kaffe og 1 stk. sukker om morgenen
2 hårdkogte æg og spinat om middagen
o.s.v.
og så samtidig dyrke motion hver dag i ugen.

mvh Steen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 14:46

Det ændrer du ikke en skid dit stofskifte ved, og stofskiftet har ikke noget med forbrænding af kalorier at gøre.
Den kur du omtaler er en såkaldt FUP-kur, der i værste fald og gennem længere tid er direkte skadelig for helbredet.

Hvis du vil tabe dig og samtidig dyrke motion, skal du spise en masse der er fedtfattigt, for at hæve kroppens forbrænding, og så dyrke motion samtidig med.

mvh dova

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 09-02-05 14:55

Tak for svar, dova, men check link

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=433&a=2141

og læs om stofskifte

=.o)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 15:28

Dem der har skrevet de artikler har ikke meget styr på tingene når de på den måde sidestiller stofskifte og forbrænding.

Stofskiftet er styret af hormoner der dannes i skjoldbruskkirtlen, og det fungerer "automatisk", med mindre der ligger sygdom til grund for en evt. nedsat produktion af stofskiftehormonerne.
Det har ikke umiddelbart noget at gøre med om man har høj eller lav kalorieforbrænding = energiomsætning, medmindre der som nævnt er tale om sygdom i skjoldbruskkirtlen.

Og man kan ikke ved at dyrke motion, følge en kur eller andet, bare sådan ændre sit stofskifte.
Men man kan øge sin kalorieforbrænding (det der får en til at tabe sig), ved at dyrke motion og ved at lade kroppen få rigelig mængder af fedtfattig ernæring at arbejde med.

mvh dova

Kommentar
Fra : bne

Dato : 09-02-05 15:39

Den diæt, du beskriver, lyder ikke specielt tillokkende - og dermed er sansynligheden for at den holdes ikke synderlig stor - det samme gælder for motivationen; når det bliver surt, så ryger den ned i kulkælderen.
Hvis du vil blivende ned i vægt, så omlæg din kost - dette kan gøres med hjælp fra "de danske vægtkonsulenter", klik på http://www.weightconsultants.com/da/
Jeg er ikke selv medlem, men har flere bekendte der er, eller har været - og INGEN er negative !
Daglig motion må IKKE være hård motion, kroppen har bedst af mindst et døgns restitutionstid, ellers skal du anskaffe et pulsur, finde din makspuls, og lægge din motion i intervallet 40-60% af makspulsen i minimum ½ time ad gangen - så vil du nemlig lave det der kaldes fedtforbrænding.
Held og lykke med dit projekt.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 30 point
Dato : 09-02-05 15:41

Vil lige tilføje, at det er meget få mennesker, der har for lavt stofskifte. Det er en alvorlig sygdom at lide af, og ikke noget super almindeligt forekommende. Så jeg vil give Dova ret - de ved ikke, hvad de taler om. Skift i stedet ordet "stofskifte" ud med ordet "forbrænding" i artiklerne, og du kommer nærmere sandheden.

Med hensyn til din artikel. Du kan ALDRIG øge din forbrænding ved at spise den mængde mad, du nævner. Tværtom, du sætter forbrændingen ned for ikke at tære på depoterne, og opnår den modsatte effekt. Det du skal gøre er, at skære ned på sukker og fedt og kornprodukter - de har større betydning end de fleste tror. (Har selv netop tabt 14 kg alene ved at udelade hvede i min kost - og det ryger de rigtige steder )
Derudover skal du spise masser af frugt og grønt, kød og kulhydrater.... Og så selvfølgelig masser af motion, som du jo er startet på.

Vaxen

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 09-02-05 18:37

Brug kostpyramiden. Og glem alt om I form og vægtkonsulenterne. De er sat i verden for at tjene penge til aktionærerne. Og hvem skal så betale det? Og hvad så når idealvægten er nået? skal I så fortsætte med at betale jer fattige for at nogen klapper når i står på vægten?

Spis mindre og bevæg dig en times tid om dagen. Tag cyklen, gå to-tre stoppesteder, tag trappen, gå en tur med hunden efter aftensmaden - også selvom du ingen hund har. Spis gulerødder, cherrytomater og æblebidder i stedet for matadormix og chips til fjernsynet. Og drik vand. Meget vand. Oparbejd de gode vaner og glem dem ikke, når du har nået din ønskevægt. Det er hujende svært at holde vægten nede. Man skal nemlig VILLE.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-05 18:51

Hej, Steen.
Du henviser til en side med slanketips, men jeg kan da ikke se, at der nogen steder står, at det er en god ide at starte dagen med kaffe og sukker??
Ved allerfleste fornuftige slankekure, jeg har hørt om starter man dagen med groft brød og magert proteinrigt pålæg. Det giver langvarig energi til kroppen, så man ikke bliver træt og sulten i utide.
Og det er da vist også det, de anbefaler på den hjemmeside, du henviser til??

Når du lige er holdt op med at ryge, så er det en god ide at finde erstatninger for rygepauserne. Og det har du jo til dels også gjort ved at lægge dit liv om og starte på spinning..(hvad det så er?)
Men find dig også nogle små sunde mellemmåltider, der kan puttes i stedet for pause-cigaretten. Her tænker jeg på rå gulerodsstænger, -et æble eller en clementin, eller lignende.

På hjemmesiden anbefaler de jo netop 3 faste måltider PLUS flere mindre mellemmåltider. Mange andre slankekure anbefaler det samme.
Helst skal det ikke kun være en kur, men efterhånden blive en ny livsstil.
Og husk lige på, at der er rigtig mange tomme kalorier i alle former for spiritus, -samtidig med at alkoholindtagelse mangedobler risikoen for, at rygestoppet går i vasken.
Drik masser af vand. Et stort glas vand før måltidet kan faktisk virke slankende.

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 16-02-05 08:20

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : bif4evr

Dato : 04-05-08 15:39

Jeg har prøvet kuren for 7-8 år siden: Den virkede 100% efter hensigten. Jeg tabte mig 6 kg. på 13 dage, og herefter 3-4 kg i den følgende uge (hvor jeg igen spiste normalt - dog med omtanke).

Den er nem at have med at gøre - varer kun 13 dage (din måske 14???)

Jeg havde INGEN bivirkninger, men drak masser af vand , og spiste sukkerfri tyggegummi. (det stod der intet om i den kur jeg havde).

Jeg starter igen i morgen - derfor ledte jeg efter kuren her på nettet (den ligger nemlige inde på mit arbejde, og i dag er det søndag).

Min anbefaling:

1) Køb det meste af det du skal spise PÅ FORHÅND - det minsker risikoen for "at falde i"

2) Drik masser af vand.

3) Jeg er ikke den store fiskespiser (menuen vist nok 2 gange), så jeg spiste Tun i vand fra en dåse med salat.

Held og lykke, hvis du prøver. Jeg skal på ferie den 16.5 og når derfor formentlig kun 11 dage, men jeg prøver. Jeg vil skrive resultatet her.