/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Orm?
Fra : rubion
Vist : 2369 gange
100 point
Dato : 08-02-05 20:07

Hvordan kan man vide om en kat har orm? Hvis det er noget med at rode i dens afføring, så har jeg bare det problem at jeg ikke aner hvor den "afleverer" (naboens have, måske?...

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 08-02-05 20:10

hvis det er en killing så tager den ikke på i vægt
og det gælder vel også for en voksen selvom det er svært at se
men så vidt jeg ved sker der ikke noget ved at gi en ormekur uden at katte har orm så hvis du er usikker så gi den en

ellers ja så må du finde "lorten"

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-05 20:11

http://www.hunde-info.dk/apo12.shtml

temmelig informativt link - det er svært at se hvis katten er udekat jo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-05 20:13

Hvis din kat har orm så kig den i rumpen. Hvis du så ser små hvide orm hænge i pelsen og lidt ned af benene, så har du konstateret at din kat har orm.
Ormene ligner hvide ris, når de falder af katten.

Katten vil også være mere sulten end normalt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-05 20:20

Hvis du konstaterer om din kat har orm, skal den på ormekur. Recept kan du få ved henvendelse til dyrlægen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-05 20:23

Der kan være tale om flere slags orm.
Bl.a. dem som ans omtaler, men derudover kan dårlig trivsel hos katten være tegn på, at den har orm.
Måske har den diarre, vil ikke tage på eller ligefrem taber sig.
Pelsen kan blive "kedelig" og hvis katten hoster meget lige som om den skal kaste op.
I særlige tilfælde ved alvorligt ormeangreb, kan man se blinkhindefremfald i øjnene på katten.
Og hvis det er en udekat, er det næsten 100 % sikkert at den får orm, og derfor er det en god ide at give den en ormekur hvis den ikke har fået det før.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 08-02-05 21:05

Tak for svaret miritdk.
Det er nok tvivlsom om jeg selv havde fundet på at klikke på noget med HUNDE-indfo!.......:-9
Og tak til alle andre. Det er nogengange svært at vælge hvem man skal give points. Min kat har fået en ormekur som killing, for ca 9 mdr siden. Så, såvidt jeg kan se af det hele, er det nok snart tid til et "pulver" mere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-02-05 21:06

held og lykke med missen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-02-05 21:15

Det er ikke nødvendigt at "rode i kattens efterladenskaber".
Killinger er nemme at iagtage, de hoster, får diarræh og brækker sig. Er man "heldig" kan man se orm i deres bræk eller afføring, normalt drejer det sig om spolorm., de er lange, tynde og nærmest hvide. Ved længere tids angræb af orm, bliver killingerne utrivelige og får stor, oppustet mave. Behandling med Panacur ½ tablet 1 x daglig i 3 dage. Voksne katte hoster en hel del (det er det sikre tegn på orm!!!), hvor efter de synker, - således kan ormen fortsætte dens videre cyklus i kattens indre organer. Nogle gange kan de voksne katte brække sig, afføringen behøver ikke være ændret, har de mange orm i længere tid, kan man se blinkhindefremfald og nogle gange også orm i afføringen. Behandling 1 tablet 1 x daglig i 3 dage. Kuren gentages efter 10 - 14 dage. Panacur findes også i pasta, hvis man ikke er vant til at give i tabletform. Panacur er effektiv overfor: spolorm, hageorm og tænier.
Hvide "risgryn" som kan ses på bagpartiet hos en kat er led fra bændelorm. Disse led smitter og formerer sig videre til andre dyr (og mennesker), hvis de indtages. Bændelorm behandles med Dronsit eller Drontal (sidstnævnte er effektiv mod flere slags orme). Katten får bændelorm bl.a. ved at spise fugle og til dels også mus. Alle slags ormemidler er receptpligtige, dvs. henvendelse til dyrlæge. Dyrlægen kan desuden give en indsprøjtning mod orm, Ivomec, er her virkelig effektiv, og virker mod alt levende udenpå (hud), som indvendigt på katten.
God jagt.
Akle

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 08-02-05 21:44

Mistanke om orm hos kat= Tag en afføringsprøve med til dyrlægen. Problem løst!