/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølervæsken forsvinder - Fiat Cinquecent~
Fra : renekoch
Vist : 2129 gange
50 point
Dato : 08-02-05 08:49

Kølervæsken forsvinder fra beholderen. Jeg har for 3 dage siden fyldt den op, men nu er kun halvdelen tilbage. Hvad kan være galt og hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 08-02-05 09:03

måske er toppakningen utæt, så får du "mayonaise" i olien - det er sket for mig

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-02-05 09:04

Jeg forstår ikke helt. Hvilken toppakning? Der er kølervæsken fra kølervæskebeholderen som forsvinder.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 08-02-05 09:07

Du kan sætte tryk på dit system, og overvåge om der er læk ved slanger eller evt. køler, (har du mulighed for at låne et sådant apparat/pumpe, ellers bor jeg ved Hobro). Jeg håber ikke for dig at det evt. er en toppakning, men så vil den starte ujævnt et øjeblik. Hvis det kun er e`n gang det er sket for dig, så kan det være at den kun har kompenseret for luft i systemet, - Men vær opmærksom på at du skal jo heller ikke må fylde ekspansionsbeholderen helt, der skal være plads til at udvide sig, for ellers smider den det jo ud. Men alt det ved du jo.

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-02-05 09:13

Tak for input. Jeg er ikke helt ferm til biler. Men beholder er fyldt til mellem min. og max. - så det burde være OK. Men den taber kølervæske i kold tilstand og jeg vil gætte på at der går 2-3 dage inden den er helt tom. Jeg bor på Sjælland, men eller mange tak for dit tilbud.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-02-05 09:22

Mit gæt er at den er utæt et eller andet sted. En slange der er mørnet måske?
Kan du se på jorden under bilen om den har dryppet? Så burde du kunne finde ud af hvor den drypper fra.

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-02-05 09:25

Det var også mit første gæt, at det er en slange som er mørnet. Det må jeg tjekke og så kan jeg vel selv skifte slangen, selvom jeg ikke er mekaniker.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-02-05 09:29

Ja, et autoriseret Fiat værksted kan vel sælge dig præcis den slange du skal bruge.

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-02-05 09:32

Jo, og hvad koster den? Det må så være den som sidder i bunden af væskebeholderen? Men jeg checker lige slangen først (iaften).

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-02-05 09:32

Hvis du har mulighed for det så lån en gør-det-selv bog på biblioteket (eller køb en) om din bil - så har du en nogenlunde vejledning til at skifte slangen uden at komme til at dumme dig (det ved jeg ikke om man kan med slangeskift).
Måske er der en bog fra Haynes om din model.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-02-05 09:34

Hvis det er en slange, så kan den ikke være dyr. Maks 100kr originalt - er mit gæt.

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 60 point
Dato : 08-02-05 09:44

Jeg syntes jeg kan fornemme at du har så lidt forstand på det, at jeg vil anbefale dig at bede en om at hjælpe dig, for ellers kan det blive dyrere for dig end at sætte den på værksted. for det første fokuserer du på en ganske bestemt slange, sandsynligheden for at det er den er meget lille, der er jo mange slanger vi snakker om i hele systemet, og så kan det jo være at det kun er et løsnet eller defekt spændebånd.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 08-02-05 10:23

Har opserveret at studsen på beholder hvor returvand fra køler (når den er meget varm) på denne model (og en del andere) har tendens til at revne. kølervæske/vand vil således forsvinde under kørsel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-05 11:32

Hvis du ikke direkte kan se, at der løber kølevæske ud nogen steder, fordi der er en slange der er utæt, så skal du have din bil på værksted og have det tjekket.
For det kan betyde at du har et defekt topstykke/toppakning eller en defekt vandpumpe.
Og den lille motor der, kan altså ikke tåle at blive kørt varm fordi den mangler kølevæske.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 10-02-05 13:00

Tak for svaret stilke. Anbefalingen om værkstedet var god. Det viste sig at det var en slange til sprinklervæsken som var revnet og jeg slap med 50 kr. til deres kaffekasse.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-02-05 13:11

renekoch, så havde vi da ret omkring vores slange-teori

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 10-02-05 13:22

Ja, det er rigtigt. Dejligt med lidt råd og vejledning fra denne hjemmeside.