/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rugbrød uden Hvidt mel
Fra : Dullermaren
Vist : 2192 gange
100 point
Dato : 07-02-05 11:10

er der nogen der ligger inde med en opskrift på rugbrød helt uden hvidt mel i ?
den må gerne være idiot sikker, da jeg i forvejen har bøvl med at lave rugbrød
på forhånd tak

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 07-02-05 12:12

http://astmaallergi.regado-dev.dk/regado.jsp?type=food&id=206
Rugbrød med hel hirse
Opskriften er uden mælk, uden æg, uden hvede, uden gluten, uden fisk, uden nødder, uden soja,

Ingredienser:
250 g hel hirse
250 g hirseflager
200 g hørfrø
200 g fintrevet gulerod
100 g Maizenamel
3 tsk salt
3 tsk honning
ca. 1 dl vand

Fremgangsmåde:
Hirsen koges op et øjeblik i en gryde med rigeligt vand. Gryden tages af ilden og henstår med låg i ca. 15 minutter. Hirsen hældes op i et dørslag og overrisles med koldt vand, så den slimede væske forsvinder. Sigten rystes godt og hirsen stilles til afkøling og afdrypning. Hørfrøene blendes og gulerødderne rives fint på et råkostjern.
Alle ingredienserne sammenblandes. Mængden af væske afhænger af, hvor meget væske der er i gulerødder og hirse, så det er nødvendigt at prøve sig lidt frem. Dejen æltes godt, den skal kunne slippe bord og hænder for at have den rette konsistens, men den må heller ikke være for tør. Dejen formes til et brød, lægges i en smurt form og ridses i midten.
Brødet bages i 4 timer overdækket med folie ved 150°. Herefter tages folien af, der slukkes for varmen, og brødet henstår i ovnen yderligere en ½ time.
Afkøles på rist, opbevares i en plasticpose i køleskabet. Brødet kan holde sig i en plastpose i køleskabet i ca. 14 dage.
Mvh stormb

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 07-02-05 12:28
Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-05 12:35

Rugbrød med surdej 1

Antal:

Ingredienser:
Surdej:
2 dl. kærnemælk
1 tsk. salt
4 dl. groft rugmel

Dej:
Surdejen
½ liter vand
1 spsk. salt
900 gram groft rugmel

Fyld:

Fremgangsmåde:
Surdej:
Alle ingredienser blandes og æltes til en klump, der lægges i en skål. Surdejen drysses med lidt groft salt. Skålen dækkes med plastfolie, så surdejen ikke tørrer ud. Når surdejen har stået 5-6 dage er den klar til brug. Man kan lade surdejen stå i op til 8 dage, hvis man ønsker et mere surt brød.

Dejen:
Surdejen lægges i en stor skål, og røres ud med det 50-50 grader varme vand. Saltet blandes i. Derefter tilsættes rugmelet lidt efter lidt. Brug evt. først et piskeris, og når dejen begynder at tage form en hænderne. Når dejen ikke kan tage mere mel, kommen den ud på det meldrysset bord og æltes godt igennem.

Dejen skal til slut være blank og smidig og så fast, at den ikke klæber til bord og hænder.

Tag en klump dej fra til surdej til den næste bagning, der har samme størrelse som den tilberedte surdej. Surdejen gemmes nu i køleskabet, hvis der ikke skal bages foreløbig.

Rugbrødsdejen formes nu til brød, der lægges i en smurt bageform. Tryk dejen ned i formen, inden den stilles til hævning et lunt sted i 8-10 timer. Brødet pensles med sammenpisket æg og smeltet smør, og bages ved 175 grader i ca. 1 ½ time. Ønskes brødet kraftigere brunet stilles termostaten op på 225 grader, til den ønskede farve er nået.

I den første halve times bagetid pensles brødet to gange med vand. Dette forhindrer brødet i at slå dybe revner, mindre revner kan man ikke undgå. Pakkes brødet efter bagningen i et viskestykke og lægges det med bunden opad, vil revnerne sætte sig, så der kan skæres pæne skiver.

Fra denne side

http://www.bager-kim.dk/opskrifter.vis.php?id=630

opskriften er uden hvedemel.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-05 13:20

KERNERUGBRØD

1 portion surdej

røres op med

1 kg knækkede rugkerner
1 spsk salt
vand, så det dækker, men ikke svømmer.

Står 1 døgn ved stuetemperatur

Blandes herefter med 3-400 gram kerner efter smag:

Hørfrø, solsikkekerner, sesamfrø, græskarkerner eller lign.

Bages i oliepenslet rugbrødsform som følger

1 time v/ 100 grader
1-1½ time v/180 grader

TIP: Efter dejen har stået et døgn kan man – INDEN man blander kerner i – tage en portion fra og bruge til surdej ved næste bagning. Kan fryses!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-02-05 16:59

Tip:

Min veninde, som har leveret ovenstående rugbrødsopskrift, har fortalt mig, at hvedemel fint kan erstattes med speltmel.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-02-05 21:12

Jeg har læst følgende: Sigtet speltmel (købes i helsekostforrtninger) kan fuldt ud erstatte hvedemel i traditionelle opskrifter med følgende bemærkninger: Der skal anvendes ca. 20-25 % mindre speltmel end hvedemel, og dejen bliver ikke så fast eller "puffet op".

Men vær lige opmærksom på at der altså ER GLUTEN i speltmel - hvis du lider af cøliaki

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 07-02-05 21:46

Der må ikke være "hvidt " mel i , hverken hvede , spelt, majs eller andet
ved godt der oftes er lidt hvedemel i rugbrød , da det så har nemmere ved at hæve , men det går desværre ikke

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-02-05 19:04

Majsmel er glutenfrit. Men det er måske ikke p.g.a. gluten du spørger?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-02-05 20:19

Så er "min" opskrift jo ideel. Der er kun kerner i.

Hanne

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-02-05 20:29

>Camillamoster

Nu er der jo altså gluten i rug - så den går ikke rigtig. Og hvad er din surdej lavet af?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-02-05 20:32

Opskriften er fra:
http://www.dsgnet.dk/Sites/Anette-opskrifter/Glutenfrit_rugbrød_med_kartofler.asp

Glutenfrit rugbrød med kartofler

Surdej:
10 gr. gær
2 tsk. honning
6 dl. Vand
200 gr. hirsegryn
200 gr. hele boghvedekerner

Gær og honning udrøres i vandet hvorefter grynene tilsættes. Dette står lunt ca. 2 døgn.

På 3. dagen tilsættes:
100 gr. svesker blendet med 2 dl. vand
600 gr. kogte kartofler blendet med 4 dl. vand
2 tsk. salt
2 spsk. dadelsirup
50 gr. Husk eller Skallin
200 gr. boghvedemel
200 gr. rismel
200 gr. majsmel
Røres grundigt sammen i en foodprocessor eller skål.

Til sidst tilsættes: (tilsæt forsigtigt, kernerne bør ikke blendes eller på anden måde knækkes, de skal være hele)
100 gr. hele hørfrø
100 gr. hele sesamfrø
100 gr. hele solsikkekerner

Røres forsigtigt i dejen, der hældes i 2 stk. 2 liters forme der forinden er smurt med lidt god olivenolie.

Brødene bages i 45 min. ved 100 grader og i 75 min. ved 175 grader. Når temp. hæves smøres brødene på overfladen med lidt god olivenolie.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-02-05 20:37

Opskriften er taget fra:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=3257

Ingredienser: Surdej:
100 g. quinoagryn
100 g. majsmel
100 g. hirseflager
4 dl. vand
25 g. gær

Dej:
50 g. hørfrø
50 g. svesker uden sten
4 1/2 dl. vand
100 g. hirseflager
100 g. Maizena
200 g. rismel
20 g. carob (johannesbrødkernemel)
15 g. salt
6 g. koriander
75 g. solsikkefrø
75 g. boghvedegryn

Dagen før fremstillingen: Surdej:
hæld quinoafrøene i en skål overhæld frøene med kogende vand og omrør ca. et minut kom frøene i en sigte og skyl med rigeligt vand rør gæren ud i vandet i en skål og tilsæt surdejens øvrige ingredienser dæk skålen med et fugtigt klæde og stil den ved stuetemperatur til næste dag.

Fremstillingsdagen: Dej:
blend hørfrøene, tilsæt sveskerne og blend igen hæld blandingen i en skål til røremaskine tilsæt surdejen og de øvrige ingredienser, sigt carob inden det tilsættes rør dejen sammen på en røremaskine med dejkrog i ca. ti minutter beklæd to et-liter folieforme med bagepapir hæld dejen i formene og lad den hæve tildækket i ca. en time forvarm en varmluftsovn til 225°C bag brødene ved 175°C varmluft i ca. en time på nederste ovnribbe vend brødene ud på en rist og lad dem køle af.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-02-05 20:40

Opskriften er taget fra:
http://www.bager-kim.dk/opskrifter.vis.php?id=785

Boller med fennikel og mandler

Antal:

Ingredienser:
100 g rismel
75 g hirsemel
100 g kikærtemel
50 g Maizenamel
2 dl æblemos (uden sukker)
3 tsk. bagepulver
2 tsk. sukker
2 tsk. salt
½ tsk. fennikelfrø
30 g solsikkekerner
30 g mandler
50 g revet rå æble
1 - 1½ dl vand

Fyld:

Fremgangsmåde:
Alle de tørre dele blandes (mandlerne hakkes groft, det er ikke nødvendigt at smutte dem).
Herefter tilsættes æblemos og vand. Det hele røres til en tyk men ikke for tung sandkagedej. En stor spsk. dej kommes i papirs- eller metalforme.

Sættes til hævning et lunt sted i 10 - 15 minutter. Bages ved 210° i 10 - 15 minutter. Bollerne er velegnede til madbrød.

Tips:
De skal serveres friskbagte eller lune. Man kan udskifte krydderierne med fx estragon, dild, kørvel, persille eller purløg, alt efter hvilke retter, brødene skal bruges til.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-02-05 20:42

Bare sig til, hvis du skal bruge nogle flere.

Godkendelse af svar
Fra : Dullermaren

Dato : 11-02-05 10:51

Tak for svaret Camillasmoster.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-02-05 23:09

Velbekomme Dullermaren (herligt alias)