/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
fysik gasser
Fra : qwedsazxc
Vist : 2929 gange
100 point
Dato : 06-02-05 21:57

her neden under har jeg et fysik spørgsmål som handler om gasser håber at der er nogen af jer der vil hjælpe mig med dem

spørgsmålet:

Temperaturen af en gas afhænger af gasmolekylernes gennemsnitlige hastighed. Sammenhængen er givet ved følgende formel:

1/2•m•^2 = 3/2•k•T

hvor m er massen, v hastigheden, k Boltzmans konstant (k = 1,38•10^-23 J/K)og T den absolutte temperatur (overvej: hvad er enheden for absolut temperatur?).
Massen af et N2 molekyle er 4,6•10^-26 kg.
Find den gennemsnitlige hastighed af et N2 molekyle ved 12◦C.
Ved en meget indviklet teknik er det i laboratoriet lykkedes at nå ned på en temperatur der er ca. 0,00001 K. Beregn den gennemsnitlige hastighed af et N2 molekyle i en gas ved den temperatur.
På solens overflade er temperaturen ca. 5800 K (ganske varmt med andre ord). Hvad ville den gennemsnitlige hastighed for vores molekyle være der?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 01:40

"Missing link" er måske "C"
/PG

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 07-02-05 10:08

Prøv at skrive det lidt om og sætte det ind i idealgas ligningen
P*V= n*r*T

// Kaasgaard
Stem på Martin Kaasgaard på liste C i Nordjyllands amt

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-05 21:47

Mon der ikke mangler et v i formlen...ellers kan man jo ikke regne noget ud.
Jeg antager at det er v, man sætter i anden, og isolerer v således:

1/2 m v^2 = 3/2 k T
<=>
m v^2 = 3 k T
<=>
v = kvadratrod( 3 k T / m )

Her kan temperatur og masse direkte indsættes sammen med Boltzmans konstant.
Jeg tror formlen passer, da enhederne passer. T indsættes i kelvin (K) og
Boltzmans konstant er i J/K. Når man så dividerer med massen fås enheden
(m/s)^2 da Joule kan omskrives til J = kg * (m/s)^2
Dermed må hastigheden komme ud i m/s.

VH Palle Hansen

PS: Den hyppigste fejl er, at man skriver forkert af efter opgaven...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-02-05 23:08

Hva så qwedsazxc
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 13-02-05 12:27

det var et v der manglede

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 13-02-05 12:27

det var et v der manglede

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 13-02-05 12:34

missing link er 12 grader C

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-05 12:46

Ja, det tænkte jeg nok.
Så kan du jo godt lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : qwedsazxc

Dato : 19-02-05 13:49

Tak for svaret pallebhansen.