/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Rengøring af klinker + fuger?
Fra : Axelise
Vist : 35710 gange
50 point
Dato : 06-02-05 18:34

I mit badeværelse har jeg hvide fliser på væggene og hvide klinker på gulvet. Fugemassen er både på væg og gulve hvid. Det ser dejligt rent og æstetisk ud, men hvordan renser man bedst fugerne på gulvet? Jeg synes, at de er blevet noget beskidte med årene og vil gerne holde dem pæne og rene, men man kan vel ikke bruge de samme skrappe rengøringsmidler som til vægfliserne? Jeg bruger noget specielt klinkerens til klinkerne og skurer det ind med en børste og skyller grundigt af efter 5 minutter. Kan jeg bruge noget andet? Og er der nogen der har et godt råd omkring hvordan man holder fugerne på gulvet rene? På væggene er det ikke noget problem, da de får samme tur som fliserne.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 06-02-05 18:45

Jeg bruger grundrens.

Så har jeg også brugt kalkfjerner, fordi det ofte er kalk i vandet der har misfarvet fugerne, men det må man vist ikke. MEn det blev pænt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-02-05 19:04

start altid med kalkfjerner/eddike til at fjerne kalkoverfladen her efter kan du som iben skriver bruge grundrens eller kan du købe en "fuge tus" i dit lokale byggemarked

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=XD44320AB8E2ED38BC1256EA70045F7CF

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 06-02-05 19:07

rotw -

jeg syntes at have fået afvide, at man ikke må bruge kalkfjerner, fordi det kan "opløse" fugerne, hvis de er af cement/beton eller hvad det nu er fordi der også er kalk i ???? Men det er måske ikke rigtigt ?

Jeg har selv brugt kalkfjerner et par gange og det virker bare, men lidt nervøs er jeg over ovennævnte historie - har den mon noget på sig?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-02-05 19:20

man bliver nød til en gang i mellem at bruge kalkfjerne/eddike ( da kalken sætter sig som en overflade )

da det er i kalken misfarvningerne er , og få at opløse kalk skal der brugers ?? hvad

tør altid fliserne af efter et badet mm så skal du ikke gøre det så tidt

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 06-02-05 19:24

jeg er helt med, se mit første indlæg. Men der er jo også forskel på eddike og decideret kalkfjerner. Men så vil jeg blot fortsætte mit forehavende.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 06-02-05 19:26

iøvrigt en sidste bemærkning - når jeg har gjort brusekabinen helt rent med kalkfjerner og grundrens og tørret den helt tør med et håndklæde, så har min kæreste poleret med bilvoks, så går der LANG tid inden kalk og snavs sætter sig, især hvis du som guild skriver også sørger for at tørre fliserne af efter bad. Vi bruger en skraber.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 06-02-05 21:25

Hej Ibenboel.
Du kan bruge eddike eller kalkfjerner på dine fuger, MEN det er vigtigt at de får lov til at suge noget vand inden du går i gang, det vil minimerer at syren trænger langt ned i fugerne,absolut max trækketid 2-3 minutter.
Skylles grundigt , kan eventuelt gentages hvis det er nødvendigt.
Hilsen Rita
Det med bilvoksen er en rigtig god ide.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-02-05 21:46

Nej,lad være at bruge kalkfjerner, det løsner kalken i fugen, og efter gentagne gange, begynder fugen
at støve.
Gør sådan:
Hæld klorin på, skrup med en stiv skurebørste, skyl klorinen væk,
og der er hvide fuger, når det tørrer op.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-02-05 10:36

Nå...ja...det var jo en masse forskellig-rettede svar på mit spørgsmål.
Altså problemet er faktisk ikke kalk på klinker og fuger på gulvet, - for der kommer aldrig normalt vand, men menneskefødder og hundepoter og støv og skidt.
Fugerne og fliserne på væggene har jeg in´gen problemer med at holde fine, - det er kun fugerne på gulvet. Og eftersom der er klinker på gulvet, kan jeg vel ikke bruge meget andet end det, jeg hidtil har brugt, nemlig klinkerens. Eller hvad? Det er det jeg gerne vil vide.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 07-02-05 10:53

Hej Axelise.
Mit råd med eddike eller kalkfjerner gjaldt kalkproblemer ej snavs( Rådet har jeg fået af en murer) , i det tilfælde ville jeg vælge grundrens eller klorin og hvis du ikke kan lide lugten af det må du anvende rodalon som er væsenligt dyre og ikke må bruges sammen med sæbe.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-02-05 11:02

Må man virkelig bruge klorin på klinker???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-02-05 15:17

undgå klorin

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-02-05 16:42

OK. Klorin har en dårlig effekt på miljøet, men det er ikke farligt for hverken
klinker eller fuger, og det er ikke forbudt...........endnu.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-02-05 17:13

Hmmm...hvad skal jeg så tro på? Må jeg bruge klorin på klinker og fuger eller må jeg ikke? Dvs. ødelægger klorin klinkerne eller gør det ikke?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-02-05 17:32

som jeg skriver undgå at bruge det det er ikke sundt for heldbredet

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-02-05 17:55

Nej, jeg ved godt at det ikke er sundt for helbredet, men mit spørgsmål er, om klinkerne kan tåle klorin?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-02-05 18:01

ja hvis det er glaseret

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 07-02-05 18:02

Hej Axelise.
I de 15 år jeg har været i rengøringsbranchen har jeg ikke set skader efter brug af klorin på klinker.
Hilsen Rita

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 50 point
Dato : 07-02-05 18:55

Axelise:
Før i tiden var der klor i vandet i alle svømmehaller, og der er jo klinker og fuger over det hele.
Nu er der een eller anden form for salt i vandet, men stadig en lille smule klor.
Nu skal du jo ikke bruge det hver gang du gør rent, men det er godt til at gøre snavsede fuger og klinker
rene. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-02-05 19:18

Husk bare på at klorin ikke opløser fedtstoffer.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 07-02-05 19:48

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-02-05 20:10

Selvtak Axelise, så skal dit badeværelse, eller hvor du har fuger der er beskidte,
nok blive pænt igen.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Preben78

Dato : 31-07-07 11:31

Tusind tak for rådene, jeg kan meddele at jeg har købt en fugepen og prøvet i et ikke synligt hjørne i første omgang, men efter at have læst tidligere råd om rengøring, vil jeg prøve kalkfjerner og herefter prøve med tapetklister rørt op i klorin eén gang til. - Hvis resultatet bliver godt ( eller skidt) vil jeg senere orientere om dette.
Med venlig hilsen og tak
Preben 78

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 31-07-07 11:55

Tapetklister og klorin, tja det gør vel ingen skade, men klorin og en stiv skurebørste
så bliver det altså fint.
For meget tapetklister i afløbene, er nok ikke helt godt, men i så fald skyld godt efter med varmt
vand.
............Hilsen
Keldd..........