/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hd størrelse
Fra : frederikshavn
Vist : 564 gange
50 point
Dato : 05-02-05 13:28

stort problem,jeg har nogle problemer med min wd raptordisk,og har lavet noget skidt tror jeg,da jeg købte den var den 74gb,men nu fremtræder den kun som en 69.2gb når den er ren,kan ikke huske hvad for nogle programmer jeg brugte,da den drillede mig,men er er en mulighed for at jeg kan få de oprindelige 74.4gb tilbage

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-02-05 13:32

De "manglende Mb" mangler ikke, de er optaget af dit styresystem og Windows hjælpeprogrammer.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 05-02-05 14:07

Det har intet med styresystemet at gøre, selvom en disk købes som 74,4GB, så er der kun 74.400.000.000 bytes
Og faktisk ikke 74,4Gb, det er lidt snyd, men sådan bliver de altså opgivet.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=52039
Kapacitet
Mængden af data, der kan gemmes på en harddisk er dens kapacitet. Kapaciteten måles i byte, som er den mindste enhed der normalt benyttes i forbindelse med definitionen af størrelsen for en lagringsenhed.

Der kan laves følgende omregninger af bytes:

1024 bytes (B) = 1 Kilobyte (KB)

1024 Kilobytes (KB) = 1 Megabyte (MB)

1024 Megabyte (MB = 1 Gigabyte (GB)

1024 Gigabyte (GB) = 1 Terabyte (TB)

Ovenstående tal er de faktiske forhold mellem bytes, kilobytes osv. Imidlertid vælger harddiskproducenterne at gange værdierne med 1000 i stedet for med 1024. På den måde fremstår harddiskene faktisk som om de har mere plads, end der rent faktisk er. Hvis en harddisk er opgivet til 60GB, så er dens størrelse faktisk 60.000.000.000 bytes, hvilket svarer til cirka 55,88GB.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-02-05 14:12

Palle

Det vil også sige at den nævnte HD er 72,65625 Gb. Springet ned til de nævnte 69,2 Gb skyldes vel som jeg siger Styresystem m.v.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 05-02-05 15:31

Hej.

Åbn "Denne computer". Højre-klik på C-drevet og vælg "Egenskaber". Hér kan du se alle regnestykkerne for diskens størrelse... målt i bytes, GB, hvad kapaciteten er og hvad der er ledigt.

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 05-02-05 22:06

det er korekt hvad der bliver sagt af pallebhansen og arne.jakobsen vil blot lige tilføje at en formatering også kræver plads (går du fra det er hvad der her kaldes Styresystem) ex.120GB harddisk giver efter formatering ca 114GB,(delt i 3 partioner) altså 6GB til formatering

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 06-02-05 16:40

Tak for svaret pallebhansen.ok tak for oplysningen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-02-05 16:51

OK frederikshavn - men læs lige denne kommentar igen:
Citat
Det vil også sige at den nævnte HD er 72,65625 Gb. Springet ned til de nævnte 69,2 Gb skyldes vel som jeg siger Styresystem m.v.

De nævnte 72,65625 Gb er 74,4 delt med 1,024 og det er det Palle ganske rigtigt angiver. Palle forklarer IKKE forskellen imellem disse ca. 72,5 Gb og ned til dine 69,2 Gb. Det er jeg den eneste der gør.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-02-05 22:14

Selv tak for de 2 stjerner, mit svar må jo ikke være helt rigtigt?

computersmeden 22.06: Jeg og arne kan da ikke have ret begge to.
Jeg siger: "Imidlertid vælger harddiskproducenterne at gange værdierne med 1000 i stedet for med 1024. På den måde fremstår harddiskene faktisk som om de har mere plads"
Arne siger: De er brugt til styresystemet?
Og computersmeden, du siger "ex.120GB harddisk giver efter formatering ca 114GB,(delt i 3 partioner) altså 6GB til formatering"
Jeg siger nu, øø hvorfor delt i 3 partioner? Hvem siger han vil/har delt sin disk? Og nej der bruges ikke noget til formatering, der har aldrig været mere end ca 112Gb. Men hvis han deler sin 120(112)Gb disk i flere, så er det da rigtigt at C-drevet reserverer noget plads til oplysningerne om de 2 andre drev, men så ryger vi under 112gb, men det er en helt anden historie.

arne.jakobsen: Ja du forklarer forskellen som brugt til styresystemet, men det er forkert!!!! Det har intet med styresystemet at gøre.

Jeg syntes da nok jeg forklarer forskellen, men vi tager den en gang til: Sæt feks. en harddisk købt som en 60Gb disk, i din komputer, som et extra drev. Prøv så at se dens egenskaber, de er cirka 55,88GB, der har aldrig været mere, og der kan IKKE blive mere, da det er harddiskfabrikanternes lidt ufine metode for at kunne konkurrere på, da de regner det: 1000bytes=1Kb Hvilket ikke er korrekt, men 1024 bytes = 1 Kilobyte
VH Palle Hansen