/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Værnepligt-Trænregimentet eller Dronning~
Fra : tiljoachim
Vist : 2485 gange
20 point
Dato : 04-02-05 15:00

Jeg står overfor det valg at jeg kan aftjene min 4 måneder lange, eller korte værnepligt hos enten Trænregimentet i Nørresundby eller Dronningens Artilleriregiment i Varde.
Jeg er godt klar over at min rekruttid er den samme alle steder og indebærer de samme ting. Men er der nogle der har været et af stederne, eller blot kan fortælle mig hvad et trænregiment er?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-05 15:08

træn -et, - [treng, tren] (fr. train, af traîner slæbe, trække; egl.: hvad der trækkes) den del af en hærafdeling der transporterer udrustning el. forsyning;
kolonne af forsyningsvogne..

Der sker 0 og nix i Varde

Accepteret svar
Fra : Traffic

Modtaget 30 point
Dato : 04-02-05 16:39

Hej....

Jeg har været med til, at udarbejde planerne for den nye værnepligt (Hærens Basis Uddannelse=HBU).
Og du har ganske ret du kommer nøjagtigt det samme igennem begge steder !

Jeg vil anbefale dig, at vælge udfra hvad der geografisk passer dig bedst !
Der bør ikke være uddannelsesmæssig forskel, men helt klart forskel på det de 2 byer kan tilbyde dig !!!!

Varde og Ålborg er de 2 største HBU garnisioner, altså dem der indkalder flest værnepligtige !

Så forskellene finder du nok i fritiden !!!!

Nazgul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-05 19:30

Aalborg er meget sjovere, meget endda.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-02-05 19:48

Der er noget mere krudt, kugler og kanoner i et Artilleriregiment end der er i et Træn-regiment. Så det har også en del at gøre med hvad du kunne tænke dig at opleve! Træn-regimentet liggger tæt på Ålborg og det giver mulighed for nogle druk-oplevelser med kammeraterne. Men tro mig: de er ikke mindre i Varde. Hvor soldater mødes findes der også en mulighed/vej til nogle sjove fællesoplevelser. Kort sagt: Hvad vil du helst opleve? Lastbil-kørsel i bagtroppen eller action med krudt og bang i fortroppen? Begge steder er i Jylland, og der er gode togforbindelser til begge.

Your choise. M.v.h. Arne

P.S.: Uanset hvad du vælger vil du aldrig fortryde det.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 04-02-05 22:53

Som Arne Jakobsen siger: Der er mere krudt, kugler og kanoner i et artilleriregiment !!!!

Dette er nok en modificering af sandheden: Som jeg skriver er der ingen uddannelsesmæssig forskel på regimenterne !

De er alle underlagt meget stramme standardiserede uddannelses forløb (STUF). Denne STUF skal følges af alle der uddanner soldater i HBU, jeg selv er en del af kontrol-setup'et i forløbet !

Har som sagt været med ved bordet i forbindelse med udarbejdelsen af STUF. Men efterfølgende kan du vælge Hærens Reaktionsstyrke Uddannelse (HRU), og nu kan vi snakke uddannelsesmæssige forskelle !!!!!!!!!

Men HBU er ens i hele Danmark, så vælg geografisk !
Uanset hvad du vælger vil der være oplevelser for livet, såvel indenfor hegnet som udenfor !!!

(HRU tager vi om 4 måneder) !!!!!!!!

Nazgul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-02-05 23:26

BjarneD - siger KUN noget om stedet og Klumme KUN noget om ordene.

Det rent Uddannelses-mæssige (som Traffic siger) , bør og skal være det samme. Så det er stadig helt op til dig selv at finde ud af om du vil læres op i traktorkørsel, eller noget andet!

P.S.: Traffic - Hvorfor tog du ikke profilen Nazgul? Den var garanteret ledig?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-05 23:31

Jeg kan skam godt fortælle en masse om feltartilleri da jeg har anvendt alt for lang tid med at finde mål til de knaldhætter. Det var da meget skægt, men dem der slæbte på granaterne havde da vist nok, at se til, men med den uddannelsestid vil de unge mennesker nok ikke få lov til at knalde med andet end håndvåben så det må da vist dreje sig om hvad der er sjovest, og da jeg harhaft lejlighed til at afprøve underholdningen i det sydlige Jylland og det nordlige så vil min anbefaling klart falde ud til fordel for Hvorup Kaserne.

Godkendelse af svar
Fra : tiljoachim

Dato : 19-02-05 20:40

Tak for svaret Traffic.