/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
problem med tilslutning til netværk/inte~
Fra : fredag
Vist : 566 gange
200 point
Dato : 03-02-05 14:34

Hej.
Jeg har prøvet at sætte en ekstra computer til vores netværk gennem i switch box til at komme på internettet. Vi har lige nu i netværket 8-10 computere forbundet i netværket. Computeren jeg nu vil forbinde har netværkskort og win 98 men jeg får følgende fejlmelding: "Der er opstået en konflikt med IP xxx.xxx.x.x, fordi systemmet har denne hardwareadresse 00:08:02:F7:59:ED" og samtidig bliver de andre computere smidt af netværket.

Hvad kan jeg gøre, er det noget i den eksisterende computer der skal laves om ???

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-02-05 15:03

Du har åbenbart 2 enheder med samme IP-adresse. Du er nødt til at rette adressen på den ene.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-05 15:06

lyder som om den får tildelt en ip-adresse som der bliver brugt i forvejen

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 03-02-05 15:09

Til hansen9: Jeg må indrømme at jeg her er ude på tyndt is, hvor kan jeg ændre sådan en adresse uden at jeg komme i konflikt med resten af systemmet ??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-02-05 15:26

Jamen hvor har den fået sin IP-adresse fra - er det en du har tastet ind på computeren?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-02-05 15:26

Jamen hvor har den fået sin IP-adresse fra - er det en du har tastet ind på computeren?

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 03-02-05 15:40

Aner det ikke, den har en før været inde i netværket, men er så blevet pillet ud. Men der må da være et sted hvor jeg kan slette/ændre dette ip nr. ????

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-05 15:41
Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-02-05 15:54

rotw> det er godt nok, men har vi hørt et ord om DHCP? Ellers skal man ind i kontrolpanel-netværk-tcp/ip, puha det er længe siden jeg har arbejdet med win98

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-05 16:37

En anden kommando anvendes til at anmode om en IP-adresse, eller forny "lease-perioden":

rul ned i linket under komandoer der ligger også win98

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-02-05 18:34

Hvis du køre med faste IP-adresser, må du i gang med at sætte den PC op igen. Det kræver at du har styr på, hvilke maskiner der har fået tildelt hvilken IP-adresse. For man kan selvfølgelig ikke have to maskiner med samme adresse.

Havde du sat dem alle op, så de kørte DHCP, havde problemet løst sig selv.

Den adresse "00:08:02:F7:59:ED" du skrev er netkortets MAC adresse, som routeren tildeler en IP-adresse ud fra. Når den så skal tildele data til to forskellige MAC adresser, der vil bruge den samme IP, så er det der går "Krakkemut" i systemet.

Så først skal du have styr på de forskellige maskiners IP adresse. - Så skal du sætte den sidste maskine op med en ledig adresse. Så skal den nok komme på netværket igen.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 04-02-05 08:13

Til severino

Og hvor og hvordan sætter jeg så maskinen op med en ledig ip-adresse ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-02-05 17:52
Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-05 22:50

I første omgang, skal du jo have styr på de IP-adresser der allerede er i brug. D.v.s. du laver en liste over maskinerne på netværket, og angiver ud for hver af dem, hvilken MAC adresse og IP adresse maskinen har, samt navn og arbejdsgruppe. Disse oplysninger vil du senere kunne drage nytte af, hvis der skal ændres på noget.

Nu skulle du så have mulighed for at finde ud af hvilken adresser der er i brug.
Hvis Submast adressen er 255.255.255.0 så har du teoretisk 255 adresser at vælge imellem, så du løber nok ikke tør lige med det sammen.

I kontrol panelet under Netværk kan du så tildele maskinen et navn og en arbejdsgruppe. Ved at markere netkortet TCP/IP ?????? og trykke på Egenskaber, kan du tildele netkortet en valgt ledig IP adresse, så skulle du gerne kunne få den til at spille med på nettet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-05 19:36

Hallo Fredag er du stadig på nettet???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-02-05 20:53

det er jo søndag og ikke Fredag

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-05 21:16

Det er da uhyggeligt som tiden dog løber, så skal jeg jo snart på arbejde igen!

Kommentar
Fra : mrmagoo77

Dato : 09-02-05 10:00

Der er opstået en konflikt med IP xxx.xxx.x.x, fordi systemmet har denne hardwareadresse 00:08:02:F7:59:ED"
Hvis dette ikke hjælper kunne det også tænkes at denne maskine har en klonet mac ad. f.eks at i har 2 netkort med samme ad på netværk vil den også lave en konfligt. det kunne typisk ske med sis900 baserede kort da lige præcis den serie kort er klonede. det er da så råd for da du kan ændre mac ad. på de fleste kort. du skal faktisk bare ind på Egenskaber på lan og trykke på konfigurer i højre side, derefter avanceret og så mærkere netværks ad i menu. Herefter sætte prikken til højre op i værdi og taste 12 vilkårlige cifre, da det nok usandsynligt at du rammer en af de 10 andre mac andresser. (husk at genstart hvis det ikke er en XP)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-02-05 17:33

Så er det FREDAG igen igen!

Er der gået AGURK i det hele, eller er du kommet med på nettet, med den sidste maskine???

(Hold da kæft hvor er jeg nysgerrig )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-02-05 23:09

Nu er det så blevet søndag, og endnu en uge er gået uden forbindelse. - Det er næsten lige som i gamle dage, hvor man kun havde dampradioen.

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 24-02-05 15:35

Tak for svaret severino. Skulle først lige have tid til at prøve.