/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Installer volder problemmer !
Fra : renekure
Vist : 450 gange
200 point
Dato : 02-02-05 14:10

Hej Gruppe !

Jeg kan ikke installerer nye programmer, eller for den sags skyld afinstallerer programmer i min WinXP home version

Jeg får følgende fejltekst:

"Der kunne ikke opnås adgang til Windows Installer.
Dette problem kan opst, hvis du kører Windows i
fejlsikret tilstand, eller hvis Windows Installer ikke er
korrekt installeret. Kontakt supportpersonen for at få hjælp"

Jeg har prøvet følgende:

Installeret ver 3.0 fra miscrosofts hjemmeside, men den siger at der ligger en nyerer version på computeren og afbryder derfor installationen.

Jeg har konstateret 2 stk msiexec.exe filer på computeren. den ene ligger i:
c:\windows\system32 - hvilket jeg mener er den korrekte placering, men der ligger også en tilsvarende fil i
c:\windows\ServicePackFiles\i386 !!!!

i registreringsbasen har jeg, efter microsofts hjemmesides anvisninger, checket
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSIServer
under "ImagePath"
...og her peges der på filen der ligger i C:\windows\system32

har prøvet at ændre dette til at pege på den anden fil - men det hjalp heller ikke.

Er der nogen her i gruppen der har et godt bud, på løsning af problemmet, vil jeg være taknemmelig.

Mvh René

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 02-02-05 14:25

Kan du afinstallere noget af det? eller måske omdøbe så den tror den ikke er der. - før du installerer nyeste igen

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 02-02-05 14:27

Gå i start - kør - skriv: sfc /scannow Der skal være mellemrum mellem sfc og /scannow Og du skal have din Windows XP Cd i drevet mens du foretager dig dette.

Det der sker med denne kommando, er hvis du har mistet eller fået ødelagt en systemfil, så bliver den repareret/gendannet.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 02-02-05 14:53

Jeg har prøvet som olepost skrev, men det har ikke ændret noget. Problemmet er stadig det samme.
I øvrigt undrer det mig, at når man kører sådanne et "genoprettelse program" at man ikke bliver promtet for noget som helst,
hvad angår ændringer på systemet, og at man ikke får en "slut-rapport" på hvad der er blevet ændret !!!

mvh René

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 02-02-05 15:40

Hvad så har du installeret alle opdateringer samt hvilken antivirus og firewall kører du det kan godt tænkes at din firewall "strammer"

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 02-02-05 17:01

Jeg har installeret alle opdateringer som microsoft er kommet med - også sp2
Jeg kører Norton Antivirus og Norton Firewall !!

Jeg har fundet denne side hos microsoft, så den vil jeg prøve at følge:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;315346

Jeg kører med Norton GoBack - og kan ikke rigtigt gennemskue hvordan jeg starter op i fejlsikret tilstand, uden at skulle disable Norton GoBack. Det tager en hulens tid at disable den !!! hvorfor ved jeg egentligt ikke.

Hvis nogen kender en måde at starte i fejlsikret tilstand uden om Norton GoBack - hører jeg gerne fra dem

Mvh René

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 02-02-05 17:03

Prøvede lige at slå min firewall fra !
Hjalp ikke - kan stadig ikke installerer programmer der benytter "Windows Installer"

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 02-02-05 18:03

Jeg har løst problemmet:

Her er løsningen:

Find filen "msiexec.exe" på computeren

(Hos mig lå den i "C:\windows\system32")

Gå ind i registreringsbasen - og find:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSIServer

Værdien i "ImagePath" skal svare til den sti, hvor "msiexec.exe" filen ligger

Når dette er på plads - genstartes windows i fejlsikret tilstand.

i fejlsikret tilstand vælges "kør"
i "åbn" boksen skriver du "msiexec /regserver" - uden anførselstegn !!!

genstart windows i normal tilstand

og vupti - så var mit problem løst

-----

Jeg takker alle der har brugt tid på at læse om mit problem og kommet med forslag til løsningen af dette.
Håber at andre kan få gavn af at læse denne tråd, hvis de kommer ud for tilsvarende problemmer.

Nu er spørgsmålet bare hvem jeg skal tildele kandu´s point ???

det må jeg finde ud af !!

Tak for nu

Mvh René

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 02-02-05 18:19

Hvad hvis du starter i safe mod og installerer programmerne der fra har du så stadig problemer - det er ikke for at du skal gøre det i fremtiden det er kun for dersom - hvis du kan så ligger der et eller andet "lort " og hindrer normal brug

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-05 11:36

Prøv følgende:

Søg efter filen: msi.dll
Omdøb den msi.dll-fil, som du finder i system32-mappen - fx til msi.old.dll
Kopier så den msi.dll-fil, som du finder i servicepacks-mappen, over i system32-mappen.

(Du er nødt til at omdøbe den gamle msi.dll-fil, før du kan kopiere den nye over.
Ellers kan kopieringen ikke gennemføres)

Gå så ind i msconfig, vælg "udpak fil" - og skriv i de tre rubrikker:
msi.dll
c:\windows\servicepackfiles\i386
c:\windows\system32
Klik ok og sig nej til at genstarte computeren nu.

Åbn "Kør" - skriv: regsvr32 msi.dll
Klik ok - og genstart så computeren.

Dermed burde problemet være løst.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-02-05 11:52

PS! Hvis der befinder sig flere msi.dll-filer i servicepackfiles-mappen, skal det være
den nyeste - den med det højeste nummer - du kopierer over i system32-mappen.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-02-05 11:54

Hovsa, jeg ser først nu, at du selv har løst problemet.
Så glem mine indlæg.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-02-05 12:02

PPS! Bare for en sikkerheds skyld: Pointene vil jeg IKKE have, eftersom du selv har løst problemet.
Jeg hader at få point på den måde.

Så du kan altså roligt lade mig ude af betragtning.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 04-02-05 12:41

Hej Rellom

Tak for dine svar.
Hvis nogen fortjener pointene, så MÅ det da være dig.
Du er kommet med det mest seriøse bud på en løsning, og har sat dig godt ind i problematikken.

Er du sikker på at jeg ikke må tilegne dig pointene, for dit arbejde

Mvh René

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-02-05 12:51

Hej René

Jeg har selv haft problemet og løste det på den måde,
som jeg beskrev, så det har ikke været noget arbejde
for mig at gentage det her.

Tværtimod har jeg lært noget af dig, for jeg troede faktisk ikke,
der var andre måder at løse problemet på, men det kan jeg jo
se nu, at der er.

Så nej tak, jeg skal ikke have nogen point.
Jeg er godt tilfreds med at være blevet lidt klogere.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 04-02-05 12:56

Hej igen

Ok - så må du "nøjes" med en venlig tanke herfra !
Det er altid dejligt når man kan lærer lidt ved at kigge på andres problemmer.
Det har jeg selv ofte glæde af.

God weekend til dig

Mvh René

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-02-05 13:01

I lige måde.

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 28-11-05 17:18

Tak for svaret Rellom.

Og du fik alligevel pointene