/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Fonts / Spørgsmål
10  Bille1948 320
Danske skrifttyper
Fra : louie2003
Vist : 5163 gange
50 point
Dato : 01-02-05 09:31

Hej! Hvor på nettet kan jeg GRATIS downloade danske skrifttyper, dvs. som indeholder æ, ø og å?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-05 09:46

Du skulle da gerne have dem på din PC allerede. Hvilket styresystem kører du med?

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 01-02-05 09:56

Jo jo, jeg har alle de gængse fonte på min pc, men jeg synes efterhånden, at de er lidt kedelige. Jeg bruger XP Home og Professional.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-05 10:01

OK. Så tror jeg ikke at der er ret meget at gøre. Men har du prøvet en Google-søgning på "Fonte"? Det ville jeg da prøve først! Ellers må jeg bare ønske dig held og lykke. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-05 10:09

P.S.: Hvis det kun er til brug for emails, kandu hvis du bruger Microsoft Outlook Office, gratis downloade en add-on version af Incredimail. Den lægger sig oven på din Office og giver dig mange muligheder for at forbedre dine emails. Du kan finde den på www.incredimail.com men lad nu være med at downloade SELVE incredimail-programmet, det er et HELT andet mail-program, der erstatter det du bruger nu, du skal ind under download og vælge Office-Add-on.
Hvis du IKKE bruger Microsoft Outlook Office kan du ikke bruge denne kommentar til noget. Arne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-02-05 10:53

http://www.chank.com

Og mange flere. Jeg har søgt "Font" eller "Skrifttype" på Google - danske sider og vups!

Men det er rigtigt, at de skal være danske - ellers mangler æ ø å. Det hjælper ikke,at æ ø å er på pc i forvejen, hvis ikke skrifttypen er lavet til det, Arne

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-02-05 11:10

lige et ps herfra - du kan selv bruge skrifttyperne - også på hjemmesider - men vil du for eks sende mail til en bekendt så skal vedkommende have samme skrifttype installeret for at se den

det er ærgeligt hvis man for eks til jul - fødselsdag osv får lavet en flot mail og modparten så ikke kan se hvis skrifttypen er speciel flot eller dekorativ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-05 12:47

Hanne - Det har jeg sandelig da heller ikke påstået?

Og hvor mange af de fonte du har fundet ligger på PC'en i forvejen? Har du undersøgt det? Ét er at du finder mange fonte, men det betyder jo ikke at de ikke allerede ligger på din PC.

Mirit - bruger man det program jeg omtalte, er det intet problem. ALT vises uanset hvad.

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 01-02-05 20:41

Såvidt jeg kan se, er det ikke gratis at downloade fonte med æ, ø og å fra chank.com
Og nej, det er ikke til e-mail; mest til flotte print fra f.eks. PowerPoint. Er der andre gode forslag?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-05 21:30

Først vil jeg sige at hvis du bruger en FONT type som ikke er standard i din/vores PC'er, så er de kun 100% anvendelige hvis du bruger dem i ex. tekstbehandling m.m.
Hvis du bruger det på websider og i e-mails, så "dutter" det "skutte", for hvis modtageren ikke har denne type, så kan han/hun ikke se det, men vil få teksten serveret i en standard type.
Der findes små programmer som viser dig alle de karakterer der er i en FONT-file, så du kan se om den skriver dansk eller udenbysk. STONEWARE har et udemærket program der viser det, men jeg mener der er noget lignende i Windows.

Jeg har en lang række teksttyper, som alle er danske, hvor der er nogle af typerne der er specielt anderledes. Men mange af typerne ligner til forveksling de typer der er som standard.
En del af de typer som jeg har, har jeg pillet ud af nogle CD'er (5) som jeg gennem tiden har købt, og nogle få har jeg hentet på nettet, hos private der stiller dem til rådighed på deres hjemmeside.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-02-05 21:42

Sorry Arne, men sådan forstod jeg det

Ku' ikke tyde dine kragetæer

MVH
Hanne

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-05 19:34

Louie2003!
Har du fundet nogle skrifttyper der kan bruges???
Ellers er der her et godt tilbud!
Send mig en brandbar CD og vedlæg en frankeret returkuvert, så skal jeg lave et kopi af en Laaaaang række TTF filer med æøå til dig.

Skriv til mig på - infomailpc.dk så finder vi ud af det.
Er der andre der er interesseret? Ja så OK da!

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 03-02-05 20:50

Hej Severino
Nej, jeg har endnu INTET fundet, hvor det er gratis... men dit tilbud lyder da for fedt! Jeg sender dig en mail i starten af næste uge. Hvad er det for noget fnidder rundt om snabel-a tegnet i din mail adresse?? Skal man skrive det??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-02-05 21:14

Dette fnidder skal du bare ignorere, så den optræder som en normal e-mail adresse. - Hvis jeg havde skrevet den direkte, havde den været klikbar. Det er for at undgå, at blive snappet af mail-robotter, som så sender spam ud, at jeg har sløret den.
Du skal være velkommen til at få et kopi.

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 03-02-05 21:22

Så lærte jeg også noget i dag!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-02-05 17:30

LOUIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEE
Mit tilbud står stadig ved magt, men jeg har endnu ikke modtaget noget fra dig!

Også dig Hanne!

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 11-02-05 20:32

Ooops! Skylder dig vist en undskyldning! Har haft meget travlt i denne uge, men nu lysner det. Jeg er helt klart stadig interesseret, så jeg skriver til dig på mandag. Promise! Hilsen LOUIE2003

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-02-05 20:45

Det er OK, jeg skulle bare lige se om du var faldet ned af stolen!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-05 18:41

Jeg har modtaget en mail fra dig, men TDC's virusbeskyttelse på mailserveren har snuppet det vigtigste af indholdet, så prøv lige at sende igen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-02-05 18:45

nupper lige et flueben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-05 19:45

miritdk er du blevet mini kanibal, så du går til fluebenene?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-02-05 23:01

LOUIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEE
Kan du bruge det fremsendte materiale, eller har postvæsenet rystet alle bogstaverne sammen i en pærevelling???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-02-05 23:05

Hvad bliver det til, med dig kamel moster?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-02-05 10:01

Ups! Jeg skal lige huske det

Sender fluks!

kamel moster

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 22-02-05 14:20

Hej Severino!
Du skulle meget gerne modtage en lille "tak-skal-du ha'"-ting med posten en af dagene. Den er da for cool, den CD! Helt suverænt! Tak for hjælpen! Du får ALLE mine points! Louie2003

Godkendelse af svar
Fra : louie2003

Dato : 22-02-05 14:21

Tak for svaret severino.