/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Matematik spørgsmål???
Fra : mrm86
Vist : 2090 gange
334 point
Dato : 31-01-05 21:11

Hvad giver nulpunkterne, for funktionen : x^3-3x+d ----- d er = 18

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Der gælder følgende sammenhæng mellem adsætningen x i stk. og prisen f(x) i kr pr. stk. f(x) = 80-0,05*x ---- men hvad giver prisen pr. stk. og omsætningen, når der afsættes 900 stk???

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En funktion f er givet ved f(x) = 2x^2+3x-ln(x) ----- Bestem definitionsmængden for f ????

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er gået helt i stå ved disse spørgsmål!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-01-05 22:49

f(x)=x³-3x+d , d=18
f(x)=x³-3x+18
Vi gætter en rod.... x=-3 er rod idet f(-3)=0
Polynomiedivision med (x+3) (x minus roden)
(x³-3x+18):(x+3) = x²-3x+6

=> f(x)= (x+3)(x²-3x+6)
Så kan vi dinde rødderne i det normerede (koefficienten til x² er "1") 2'den gradspolynomie (x²-3x+6)

Det gør du på vanlig vis:

Diskriminanten D=B²-4AC hvor A,B og C er koefficenterne til x²,x og d
D=(-3)²-4·1·6=9-24=-15

Da D<0 findes der ikke yderligere rødder.

L={-3}

------------------------------------
f(x)=80-0,05x

x=900 => f(900)=80-0,05·900=35kr/stk

Omsætningen x·(f(x)) = 900stk · 35kr/stk = 31500kr.

------------------------------------
Den sidste.... definitionsmængden er alle reelle tal større end nul.

Det du skal finde er den afledte funktion der beskriver hældningen i ethvert punkt.

f(x)=2x²+3x-ln(x)
f´(x) = 4x+3-1/x

Heraf kan du se, at 0 ikke er defineret. Ydermere er logaritmefunktionen kun gyldig for alle positive relle tal.

Derfor er Dm(f)=R undtaget 0 - du må selv skrive det på den rigtige form, det kan man ikke her på Kandu

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-01-05 23:02

Rettelse:
Dm(f)= R+ undtaget nul (alle reelle positive tal større end nul)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-05 10:20

Hallooooooo......mrm86 er du der?

mvh berpox