/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hjælp, hvad så med det modsatte?
Fra : monique1983
Vist : 1213 gange
20 point
Dato : 27-01-05 16:49

Hejsa...

Håber på lidt hjælp.

Jeg vidste ikke lige hvilken kategori at placere denne, så jeg tænkte at der måske var nogle af jer der kunne hjælpe

Jeg er en pige på snart 22, og har et stort problem i min psyke.
Jeg er meget tynd og kan ikke tage på, jeg har prøvet alt muligt, for at komme mig, for jeg synes ikke det er sjovt at gå rundt og ligne lidt en med spise forstyrrelser, og folk kan se mine ribben når jeg blotter mig bare lidt.
Jeg har prøvet med fløde, herberlife som jeg fik at vide jeg skulle tage som ekstra til min mad, som heller ikke hjalp... alt mulig har jeg prøvet, men ikke et kilo har jeg taget på. Og jeg går også med en frygt for at hvis jeg bliver alvorlig syg, vil det ikke blive sjovt.

jeg er 167 cm. høj og ved små 45kg. men jeg skal have meget på, da jeg gerne vil op på de ca. 60 så jeg har lidt at stå imod med

jeg tager vitaminer, spiser også alt muligt for at tage på, har i det hele taget en rigtig god appitit

Håber på hjælp

Hilsen

Monica

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 17:11

Hvis du har talt med lægen, og der ikke ligger noget fysisk til grund for at du er tynd, skal du nok bare indrette dig på, at sådan ser du altså ud.
Hvis du altid har været meget tynd, er det jo nok ikke p.g.a. psykiske bekymringer over det, at du er tynd.

Men hvis det ellers kan berolige dig lidt, er det almindeligt, at man bliver lidt tykkere jo ældre man bliver.
Og ligefrem begynde at stopfylde sig med en masse fedende ting, er jo heller ingen god løsning.

Så det eneste jeg lige vil råde dig til, er at prøve at lade være med at være så fokuseret på det.
Lige som det heller ikke hjælper dig meget at tænke på, at "hvis du skulle blive alvorligt syg".
Det er yderst sjældent at unge mennesker på din alder bliver alvorligt syge, så hvorfor skulle du lige blive det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 17:17

Hej Monica.
Har du altid været så tynd?? Bliver du tyndere, når du har det skidt psykisk??? Stress kan gøre, at forbrændingen køre på højtryk konstant. Er "tyndheden" det eneste problem, du har psykisk???

Jeg har en veninde, med samme problem som dig. Jeg er sikker på, hendes er fremkaldt af stress. Har du talt med lægen om det?? Jeg tror ikke, du bliver syg af at være for tynd, når du spiser sundt og godt. Det er dem med anorexi, der bliver syge, for de når jo aldrig at få noget ud af maden.

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 30 point
Dato : 27-01-05 17:45

Hej, Monica.

Først og fremmest skal du holde op med at ryge, hvis du ryger.
Og så skal du sørge for at få min. 6-7 timers nattesøvn på nogenlunde samme tid hver nat.
----Derefter skal du tænke på, hvor meget du motionerer. Dyrker du nogen form for sport? Og hvor meget? --Både for lidt motion og for meget kan være galt når man er så tynd.
Og til sidst kan du kikke på, om du kan gøre noget, kostmæssigt. Regelmæssige måltider er en god ting. Det behøver ikke nødvendigvis være specielt fedende ting.
Prøv at lave en kostplan for alle måltiderne i en uge, -og overhold den.. Ikke noget med at springe måltider over, -eller "lette løsninger", som en banan i stedet for morgenmad eller frokost. ALDRIG! --Hvert måltid skal indeholde protein, fedtstof og kulhydrat i en rimelig sammensætning.

Hvis ikke du ligefrem er syg, så skal du nok tage på. Men det vil komme langsomt, over flere år. --Hormonforandringerne i forbindelse med svangerskab og fødsel -når den tid kommer- kan også give dig lidt ekstra på sidebenene.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-01-05 17:55

Drik hvidtøl, det feder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-05 18:00

jammm, det mætter osse....

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 27-01-05 18:00

Hejsa

Nej jeg fejler intet psykisk foruden, det ved jeg godt kan være med til at svække ens appitit.

Mht. motionen, så dyrker jeg ca 2 timer motin hver uge, og det efter vejledning fra min læge skulle være ok, da jeg som studerende ikke har al for megen tid.
Men det lyder som en god ide at holde nogle bedre fastemål tider.
Det med rygning, Ja desværre er jeg ryger, og jeg har prøvet flere gange at holde op men der er intet der har hjulpet, dog har det ikke været pga. min tyndhed jeg har gjort det. Den kunne nu være at denne grund kunne hjælpe til.

Nej jeg rent faktisk været små kraftig for ikke mere end et par år tilbage, det har været i teen-ager årene kiloene raslede af mig.
Jeg har ikke rigtig konfronteret min læge med det, men det kunne være en god ide at høre ham.

Hilsen
Monica

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-05 18:09

Nå, det er nu meget almindelig, at man starter teenagealderen med at være lidt buttet (hvalpefedt) og man så pludstelig render det af sig. --Især hvis man ryger. Rygning sætter stofskiftet i vejret for mange.
Og du kommer i en ubehagelig risikogruppe når du både er tynd og du ryger, -du kan få problemer med at blive gravid, og du kan få knogleskørhed når du bliver ældre.

Så du skal helt klart satse på at holde helt op med at ryge!!!!!!!

I øjeblikket kunne du slæbe rundt på en pose clementiner og pille dig én hver gang, du føler trang til en røg. Selv en clementin feder væsentlig mere end en cigaret.
En pose nødder og en nøddeknækker er også rigtig godt. Og DET feder! Med lidt held kan du finde nogle, der er nedsatte fra jul af.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 27-01-05 18:29

Du kan få piller af din læge som hjælper dig med at stoppe rygningen.
Du skal dog være motiveret.
Min datter stoppede rygning efter 15 år, - på kun 14 dage havde hun lagt tobakken bag sig. Men som sagt - manskal selv være motiveret for at stoppe.
Ammitz

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 18:43

Tjahh, den med pillerne er vist noget forskellig. En bekendt af mig holdt op med at ryge i over en mdr. på Syban-piller, som de hedder. Så faldt hun i og begyndte igen. Jeg har også flere gange prøvet at holde op - tror jeg nok. På den anden side, så kan man jo ikke føle sig særlig sikker, når jeg for en sikkerheds skyld gemte alt grejet (ruller selv). Sidste gang jeg holdt op smed jeg dog det hele ud, for NU skulle det være. Men da jeg passerede de 8 kg på vej op, så syntes jeg, at nu kunne det være nok. Hellere dø langsomt af rygning, end af fedme.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-05 19:04

8 kilo, det er jo lige, hvad du godt kunne bruge, Monica....

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 27-01-05 19:36

Hej Monica!

Det lyder til at du virkelig har brug for hjælp. Jeg kan grue for hvilken situation du står i, eftersom jeg har en svigermor som er i samme situation som dig.

Jeg har dog et løsningsforeslag, men det kræver personlig eller telefonisk rådgivning. Så hvis du vil prøve (og hvorfor ikke, du har intet at miste), så send en mail til mail@heshe.dk med dit telefonnummer og et tidspunkt du kan træffes. Så ringer jeg til dig, og så kan vi aftale nærmere.

Håber at høre fra dig, for det er virkelig ikke sjovt at se på folk i Jeres situation! (Jeg kan bare se hvor meget min svigermor lider!)

Mvh. Jens Heshe Knudsen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 20:16

Hej Jens.
Kan du hjælpe Monica???? Hvad ved du, som vi andre ikke ved??? Jeg vil frygtelig gerne vide det også, for så kan min veninde også få hjælp.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-05 20:48

Jamm. jens, hvad mener du dog??????
Hvad er der galt med din svigermor? Hvorfor har du ikke hjulpet hende?

Jeg synes, at det lyder som om at Monica har nogle problemer med vægt og rygning, men så er det da heller ikke værre..

Og Monica, hvis du har et godt forhold til din læge, så er det absolut en ide at snakke med ham om at holde op med at ryge for at tage lidt på.

Hvor meget ryger du om dagen?

Jette, det er altså ikke nogen spøg at dø langsomt af rygning.....

Min mor døde sidste sommer -knogleskør, kunne ikke gå mere, næsten blind, og totalt afhængig af ilt, måtte sidde op og sove. -Altsammen forårsaget af rygning gennem 60 år. De sidste 10 år kunne vi godt have undværet.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 27-01-05 20:50

Send en mail, og vi kan aftale en telefontid... Det er for besværligt at forklare det her! Det er ikke fordi jeg ikke vil, men der vil nok være ALT for mange spørgsmål, som er 10x nemmere at forklare over telefonen eller ved et personligt møde end her! Men send en mail til mail@heshe.dk med emnet "Kandu tage på?" eller lign. så jeg kan se det er herfra, samt dit kandu.dk brugernavn og dit telefonnummer og en træffetid, så tager vi en snak om det.

Dette gælder alle som læser dette!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 27-01-05 20:57

Birgitta - Det jeg mener er at min svigermor har meget ondt i sine hofter (også pga. ledgigt, som måske ikke har noget direkte at gøre med undervægtig), men hun har mange psykiske problemer, bl.a. fordi hun er meget "flad". Dvs. hun kan ikke engang fylde en A-skål ud. Så det er mest de psykiske problemer jeg taler om, men det er jo heller ikke sundt hvis kroppen er undervægtig. I mange tilfælde er det faktisk farligere at være undervægtig end overvægtig, da kroppen slet ikke har de kræfter den skal bruge for at fungere fuldt ud. Hendes immunforsvar er også meget langt nede grundet undervægtigheden, idet kroppen ikke har noget at "stemme imod med".

Jeg har tilbudt hende min hjælp, men hun har afvist da hun pt. er igang med en anden behandlingsform. Hvis denne ikke virker, går vi igang med min behandlingsmetode.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-05 21:10

Men Monika fejler jo ikke noget psykisk, andet end hun er utilfreds med sin vægt??

Jeg var selv meget tynd som ung, og jeg røg også..
Det er der altså mange piger, der er. -Og drenge også, for den sags skyld. Vi kan jo ikke alle være ens.

Man skal jo altså heller ikke gøre problemerne større end de er.

Og så er der ikke noget mere irriterende end, når spørgsmålet bliver lukket, -så er der nogen, der køber det for at se svaret, og så er svaret: "Send mig en mail" eller lignende... Det kan man altså ikke være bekendt overfor de andre kandubrugere.

Er det leddegigt, din svigermor har i sine hofter, Jens? Har hun fået den diagnose af en læge? -Altså ikke slidgigt?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 27-01-05 21:19

Citat
Jeg er en pige på snart 22, og har et stort problem i min psyke.

Jeg mener denne sætning tydeliggøre at monica har problemer (fejler noget) med psykisk!

Citat
Er det leddegigt, din svigermor har i sine hofter, Jens? Har hun fået den diagnose af en læge? -Altså ikke slidgigt?

Ja, den diagnose har hun fået af sin læge.

Citat
Og så er der ikke noget mere irriterende end, når spørgsmålet bliver lukket, -så er der nogen, der køber det for at se svaret, og så er svaret: "Send mig en mail" eller lignende... Det kan man altså ikke være bekendt overfor de andre kandubrugere.

Endnu et bevis på at pointsystemet her på kandu ikke er til nogen gavn.
Men der er jo ikke direkte noget svar på dette, andet end jeg kan tilbyde personlig rådgivning og vejledning. Og denne skal gives gives personligt/telefonisk, idet jeg spørger ind til en masse, og der plejer gerne at være en del spørgsmål. Den dialog vil være umulig at skrive ned her, eftersom det er forskelligt fra person til person!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 21:22

Hej Birgitta.
Nej, jeg ved det godt. Jeg så min svigermor dø langsomt og ulideligt. Hun fik konstant ilt, røg hele tiden på holspitalet med lungebetændelse, hostede og harkede og blev tyndere og tyndere. Hun fik Prednisolon med jævne mellemrum. Hun døde til sidst (heldigvis) af kræft - som jeg tror, hun fik af Prednisolonen. Det var ikke lungekræft hun fik.

Men jeg ved også, at jeg er så tung nu, at der er risiko for, at jeg dratter død om af en prop eller andet i den retning. Jeg får hele tiden taget blodprøver for at lægen kan se, om jeg ikke har fået sukkersyge endnu. Mit kolesteroltal ligger på kanten til at kræve behandling, og min ryg er gået totalt amok over vægtøningen. Som "toppen på kransekagen" er jeg ved at få rygerlunger også, så hvis jeg ikke skal stoppe, skal jeg skære meget ned. Jeg ved også, at hvis jeg ikke stopper helt, bliver mine lunger ikke bedre - snarere tværtimod = mere vægtøgning . Og her sidder jeg så, som en lus mellem to negle. Hvilken en af dem er mon den mindst afkyelige måde at dø på???

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-01-05 21:23

Rygning:
Jeg synes da ikke man skal erstatte den ene krykke med den anden. (Piller ellerplastre) Jeg stoppede efter 50 år som storryger, for 6 år siden. Du skal være forberedt på 4 onde dage, derefter tager rygetrange af lidt efter lidt og kun i perioder på 5 min. Der bliber længere og længere mellem disse perioder, med rygetrang, og perioden bliver kortere og kortere. Der går nogen tid, inden man slet ikke tænker på at ryge.
Det første halve år tager man mellem 5 og 10 kilo på.
Monica glem alt om at blive "Fedet" op. Du skal have en passende mængde protein (Vist 15%) fordi det er muskler du skal bygge op, ikke fedt. Start dagen med et blødkogt æg og et stykke rugbrød.
Birgitta siger en masse fornuftigt om kosten. Jeg er bare ikke enig med hende om søvnbehovet, jeg siger mindst 8 timer,hver nat! Tag en snak med lægen, måske du bør undersøges for stofskiftesygdomme, hvis det ikke er gjort, måske en diætist vil være den rigtige til at lave en kostplan. Det med rygningen tror jeg er vigtigt. bare tag en beslutning og stå fast. klippefast!
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 31-01-05 15:02

Hejsa til alle

Jeg skal lige love for at i alle kan komme med gode råd...

puha, der var lige lidt at indhente, da jeg havde været på weekend, men manden.

--- Mht. det psykiske, så er det jeg har psykisk dårlig på en eller anden måde men det fordi jeg er flov over min tyndhed, tør ikke at vise mig selv frem, kan gøre det foran manden, men det har taget mig langtid, før hen ville jeg helst at der var en meget dæmpet belysning når vi skulle i seng, og jeg skulle klæde mig af. Det er det jeg mener med det psykiske.

Jeg har bestilt en tid ved lægen, så inden jeg vil snakke med Jens hvis det kommer så vidt, vil jeg nu tage en snak med min læge, tros det jeg mener ikke han er den bedste, og venter på at kan få skiftet, det er også grunden til jeg ikke har søgt læge

Rygning... Der er mange gode råd, piller plastre inhalator osv. osv.
Men det er ikke sådan jeg vil stoppe når det skal være. Jeg vil ikke have hjælpe midler som jeg så bare risikere at blive afhængig af. jeg vil stoppe uden hjælp på den måde. Og jeg har prøvet to gange nu, men det er gået i vasken hver gang fordi vilje styrken ikke er stor nok i øjeblikket.
Jeg er i gang med en omskoling i øjeblikket, og den skole jeg går i er der røg luft, og masser af mennesker som omringe ind/udgang på selv skolen, og det er nok til at lokke mig tilbage. Så derfor mener jeg at jeg skal først opbygge en større viljestyrke... i stedet for at prøver gang på gang, hvor det mislykkes, bliver jeg ved på den måde tør jeg ikke at prøve tilsidst.

Mange hilsner

Monica

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-05 15:53

Prøv at spørge på sygesikringen. Jeg ved der er kommet nye regler, med hensyn til at skifte læge, Jeg ved ikke om man kan skifte fra dag til dag, men det er blevet meget lettere at skifte læge.
Rygning:
Jeg kender et par stykker, der har holdt delvis op, de ryger kun til måltiderne og til kaffen ca 6 sigaretter om dagen Det kræver også stor viljestyrke i den periode der går indtil kroppen har vænnet sig til det lavere nikotinniveau i blodet, når man har vænnet sig til det, sker der ikke noget ved at "Falde i vandet" en enkelt dag, bare man er tilbage på skinnerne næste dag.
Et andet "system" en sigaret ved hvert måltid plus en selskabssigaret mellem måltiderme! det bliver nok 10 - 12 om dagen. det er da langt bedre end 30 - 40 stykker.
Ingen sigaretter til erstatning for måltiderne!
Man skal ikke ryge fordi man nu lige føler trang til "noget" Så hellere et stykke fedende slik! Men igen hellere noget proteinrigt, for at opbygge muskler og ikke for meget fedt, bare ikke fanatisk: men lidt af hvert.

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 03-02-05 09:14

Det har været meget svært at acceptere et svar, men jeg valgt birgittas, fordi den var meget bred. Men også mange tak til alle andre

Hilsen

Monica

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-05 14:29

Hej Monica. Tak for accepten af mit svar.
Jeg er ret sikker på, at dine vægtproblemer vil løse sig, når du holder op med at ryge.
Jeg har selv røget meget og er holdt op flere gange. Sidste gang i sommeren 1975. -så det er nu næsten 30 år siden.
Du skriver, at det ikke er tiden lige nu at holde op, fordi du går på en skole med meget røg.
Hvis du gerne vil holde op, så vil jeg foreslå dig, at du beslutter dig for en dato ude i fremtiden.. For eksempel dagen efter sidste eksamensdag eller lignende. Hvis I slutter med en fest, så hold op dagen efter festen. Så har du god tid til at forberede dig. Læg en plan for, hvordan du vil gøre.
I hvert fald er det en god ide, at holde op i forbindelse med et "livsskift" af én eller anden slags. --Jeg har selv prøvet at holde op i forbindelse med graviditet. Jeg begyndte først at ryge igen da min datter var 1 år.
Sidste gang, jeg holdt op, var i en sommerferie, hvor cigaretterne blev efterladt ombord på bornholmerbåden...
Det er HELT afgørende, at din mand ikke ryger. Ellers skal han holde op samtidig.

Du kan sikkert få mange gode råd til at holde op her på kandu. Og så kan du selv vælge, hvilke, der passer bedst til dig.
Held og lykke med det.