/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plankegulv - behandling?
Fra : kaliandrina
Vist : 1138 gange
100 point
Dato : 27-01-05 15:54

Vi har lige købt lejlighed, 88 m2, som vi overtager 15.4. I den forbindelse vil vi gerne have plankegulvene afslebet og behandlet, og vi skal absolut have professionelle til at gøre det. Hverken min mand eller jeg har evnerne eller lysten til det ;) Vi er dog lidt i tvivl om hvordan vi skal behandle gulvet. Vi er ikke interesserede i ludbehandling, så vi overvejer lak eller olie. Hvad er pænest, og måske vigtigere, hvad er nemmest at vedligeholde? Vi hælder nok mest til at få det oliebehandlet, med en naturolie, men hvis det så skal have olie hvert 2. år, er det for besværligt. På den anden side vil vi også gerne have at gulvene ligner det de er, gamle fyrretræsplankegulve, og ikke glanslakerede parketgulve.

Et tillægsspørgsmål: vi skal også have malet, er det smartest at få gulvene ordnet først, eller få malet (vi får malere til at male lejligheden, der skulle vel ikke være risiko for, at de spilder??)

Håber at der er nogen der har et godt råd, jeg syntes ikke, jeg har kunnet finde lige det jeg ledte efter ved at bruge søgefunktionen.

Kommentar
Fra : Byggesjusk

Dato : 27-01-05 16:07

Hej Kaliandrina

Jeg er faktisk selv igang med at slibe gulv og male vægge på min nye lejlighed. ( Det er ikke svært at slibe gulv sel og man kan spare rigtig mange penge!!!) Men tilbage til spørgsmålet. Hvis i vælge lak er fordelen at det holder meget lang tid og man næsten ikke skal vedligeholde det. Ulempen er at hvis man bruger gulvet tit og der kommer ridser osv. bliver det efter min mening meget hurtigt grimt. og får man en plet som ikke kan gå af skal hele gulvet omlakeres. Med Olie kan jeg også helt klart anbefale natur olie ( evt. rustik hvis i vil have det lidt mørkere) Gulvet bliver ufatteligt flot og med fyrretræ får i det til at være meget meget flot ( Har det selv, og har brugt natur olie ) Det skal dog vedligeholdes oftere. skal vaskes grundigt med noget trærens ca 4 gange om året. Og som i selv siger skal der olieres ca hver 2-4 år. alt afhængig af slitage. Men får i en plet skal det blot slibes let med sandpapir og derefter ligges lidt olie ud hvro pletten var og DONE :)
Så jeg mener helt klart i skal vælge olie.

Kommentar
Fra : Byggesjusk

Dato : 27-01-05 16:09

Undskyld, glemte det sidste spørgsmål.

Der er en grundregel at man altid starter fra oven og arbejder sig ned efter. Altså først loft så vægge og til sidst gulv. Så igen vælger i at lave gulvet først, har olie igen det fordel at man blot skal slibe og så nyt olie :)

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 27-01-05 16:09

Hvis i alligevel skal have prof. hjælp til afslibning, vil det da være mest naturligt at rådføre sig der, og jeg er da sikker på at man, når man bruger prof. hjælp til afslibning, så kan man få et prima tilbud på behandlingsprodukt derigennem, - og så er det lavet som i vil have det og med en vis garanti.
Jeg ville nok male loft og vægge, og måske vente med at male fodlister til gulvet er ordnet, man kan så spare en lille smule på gulvafdækning, måske.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 16:37

Har vi ikke glemt: Hvordan skal gulvene se ud, når det hele er færdigt? Herhjemme og i feriehuset får gulvene koldpresset linolie med titanhvidt (konsistens som gammeldags sødmælk eller fløde 13), efterhånden som vi samler kræfter til det. Hvis man stryger det t y n d t ud, kan man sagtes se, at det er træ, og hvis man ikke bruger udesko i stuerne, er det udmærket med en gang gulvsæbe hver anden uge. Gæsterne kalder det ludbehandlet, men der er ikke megen lud i det! Det tager ikke farve af spildt te, kaffe eller rødvin og har en levetid, som i hvert fald er væsentlig større end 2 år. Der kan sagtens købes færdigblandede sager efter samme koncept, men de koster 4 gange så meget.
Der kan sagtens malles efter gulvbehandling. De mennesker, der får penge for den slags, har et hemmeligt våben, der hedder afdækningspap. Hvis man sniger sig ind hos en farvehandler eller i et byggemarked, kan man måske være heldig og få lov at købe en rulle eller fem!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dynamit

Dato : 27-01-05 16:42

Jeg er helt enig med "byggesjusk" og "stilke" men man kan altså også sæbebehandle gulvet, dette er ikke særlig besværligt, man kommer bare lidt sæbe i vandet når man alligevel skal vaske gulvet.
I kan jo også spørge fabrikanten hvad han/hun anbefaler.
held og lykke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 16:47

Hvis man starter med gulvet, er der en chance for, at støvet har lagt sig, inden man skal flytte ind. Gulvafslibning er en meget støvende affære.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-05 19:36

Fordele ved lak: Det er let at holde, og holdbarhedsmæssigt holder det bedre end andet. Ulempe: Det bliver svært at undgå en lidt skinnende blank overflade selv om man vælger mat lak.

Olien er sådan set også nem at holde. men som du selv er inde på, kræver det efterbehandling med mellemrum.
Men resultatet bliver også, at træet fremstår mere naturligt.

Så er der sæbebehandling.
Der ser træet også mere naturligt ud, og det er lige så let at holde når det vaskes med den sæbe der er beregnet til det.
Det er så bare ikke helt så modstandsdygtigt mod diverse ting man kan være uheldig at spilde.

Personligt ville jeg vælge olien.

Jeg ville vente med gulvet til maleren er færdig.
En af grundene er, at hvis maleren ikke kan nå og skal bruge trappestiger o.l. kan det ridse gulvet.

mvh dova

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 27-01-05 23:49

Sådan har vi gjort:
1) af med skyggelister og forlister, var grimme og vi valgte nye frem for at male.
2) male lofter og vægge. Småpletter og ridser og evt. uheld ville ikke ødelægge gulvet.
3) proff. gulvafsliber. Har det rigtige udstyr og frem for alt taget på arbejdet. Incl. 2 gange olie ca. 100 kr. pr. kvm.
4) gulvet fik først en hærdende olie, derefter en olie med lidt hvidpigment i.
5) nye lister på.
Det blev - og er stadig - rigtig flot.
Iflg. gulvmanden holder oliebehandlingen som han udførte i 6-8 år.
Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : kaliandrina

Dato : 31-01-05 11:33

Tusind tak til jer alle sammen, det var nogle rigtige gode svar. Egentlig syntes jeg at det lyder lækrest med oliebehandlede gulve, men vi er temmelig dovent anlagt i den her husholdning, så det er måske nemmest med gulve der ikke skal vedligeholdes, derfor bliver det nok alligevel lak, men en mat lak.

Kommentar
Fra : JacquelineBaird

Dato : 03-04-08 17:19

Tag en snak med Joachim på tlf: 3175 1070 eller på tlf: 4242 4545

hils ham fra jackie, og du spare nok nogle penge...

<a href="http://www.gamagulvservice.dk">gulvafslibning, gulvservice, gulvslibning</a>