/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Bærbar + Stationær
Fra : Spirillen
Vist : 547 gange
140 point
Dato : 25-08-02 23:08

Hej!
Jeg har en bærbar med netkort og en alm pc med netkort men jeg kan ikke få dem til at se hinanden.
Jeg kan pinge 127.0.0.1 på begge to (ok)
På den alm pc kører jeg adsl (usb)

Alm pc kører windows xp pro
bærbar kører med windows Me
Alm PC; ip:192.168.0.1 (kan pinges)
Bærbar; ip:192.168.0.2 (kan pinges)
sekundær på begge 255.255.255.0

Er det fordi det er to forskellige os'er??
Hvad gør jeg

/Spirillen

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 25-08-02 23:14

Jeg har selv en bærbar og en stationær, men har dog ingen problemer, én kører Win98 og én XP.

Har du en hub imellem dem eller bruger du kryds-kabel?

Den med XP, skal du bare lade være, dvs. du skal ikke ændre noget ved den, da den automatisk finder netværk. Men den anden skal opsættes med Workgroupnavn og ip.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 25-08-02 23:18

Hej
Jeg bruger kryds
De har godtnok samme workgroup navn og ip har jeg sat op i begge to

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 25-08-02 23:23

Hmmm ok, gå ind i Netværkssteder og tryk F3 og søg på computernavnet på den anden pc og se om ikke den kommer - XP kan være EXTREM lang tid om at finde andre computere.
Prøv evt. at trykke F5 nogle gange for at opdatere.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 25-08-02 23:27

Ok men den siger der ikke er noget/nogen
Ikonet i systray viser godtnok at der er forbindelse

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 25-08-02 23:32

Jeg har personligt sletter en nøgle i Registringsdatabasen, der gør, at XP hurtigere leder efter andre computere i netværket, se her hvordan:

This is a great tweak. Before I found it, I was always smashing my head against the table waiting to view shares on other computers. Basically, when you connect to another computer with Windows XP, it checks for any Scheduled tasks on that computer - a fairly useless task, but one that can add up to 30 seconds of waiting on the other end - not good! Fortunately, it’s fairly easy to disable this process. First, navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Explorer/RemoteComputer/NameSpace in the Registry. Below that, there should be a key called {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF}. Just delete this, and after a restart, Windows will no longer check for scheduled tasks - mucho performance improvement!

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 25-08-02 23:39

Ok er hermed gjort, søger men finder intet

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 25-08-02 23:46

start ---> kør ---> skriv \\computerneavnet_på_den_anden_computer\ og tryk ok

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 25-08-02 23:48

Ok, men den siger bare at den ikke findes

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 22:20

"Spirillen" <Spirillen.news@kandu.dk> wrote in message
news:Fzba9.17054$ww6.2100570@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en bærbar med netkort og en alm pc med netkort men jeg kan ikke
> få dem til at se hinanden.

Hvis jeg må være fræk, så lad være med at få dem til at se hinanden! Det er
bøvlet, langsomt og fuld af drillerier. Der må være over 100 tråde om dette
i denne nyhedsgruppe.
Okay, nu har jeg været fræk, så nu vil jeg komme med noget konstruktivt: Med
"se" mener du at bruge Windows Network Neighborhood (WNN), formodes? :)

> Alm PC; ip:192.168.0.1 (kan pinges)
> Bærbar; ip:192.168.0.2 (kan pinges)
> sekundær på begge 255.255.255.0

Lige for en ordens skyld, der burde stå "subnet", hvor du har skrevet
"sekundær".
Du har flere muligheder.
A) Med TCP/IP som eneste protokol, skal du være klar over at der kan gå alt
mellem 1 og 15 minutter (eller mere) før maskinerne automatisk finder
hinanden. Dette her med at "se hinanden" i Windows er som nævnt ikke bare
lige til. Jeg ved godt det synes nemt, når det virker, men det har skabt så
utrolig mange spørgsmål om hvorfor det ikke virker, at jeg er ved at være
træt af det. Nå nå, konstruktiv: Prøv at bruge search-funktionen (F3) og søg
efter din pc's maskin-navn (hermed menes det unikke navn pc'en har i
Windows, fx. "PC1"). Du kan også skrive \\192.168.0.2\ i en explorer
(forudsat du sidder ved 192.168.0.1) - dette fremmer efterfølgende også
Windows' evne til at finde den anden pc i WNN.
B) Installer en eller flere hjælpe-protokoller. Fx. NetBeui eller IPX. Dette
hjælper også på Windows' evne til at finde hinanden.

> Er det fordi det er to forskellige os'er??
Nej da :)

mvh
///JJ

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 26-08-02 00:00

prøv start ---> kør ---> skriv cmd og tryk ok----> skriv: net send * test ---> tryk enter
Hvis de er i samme workgroup skulle der gerne komme et vindue på den anden maskine hvori der står test

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 26-08-02 00:05

Jeg vil næsten æde min ga,le hat på at hvis du går TCP/IP indstillinger igennem, så vil du finde en fejl (måske en meget lille fejl)

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-08-02 00:14

:) ja jeg får nu altså ikke et popup på den anden maskine, kun på xp'er
Jeg prøver at gå det hele igennem igen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 22:34

"Spirillen" <Spirillen.news@kandu.dk> skrev:

>Alm pc kører windows xp pro
>bærbar kører med windows Me
[...]

>Er det fordi det er to forskellige os'er??

Nej, det burde ikke betyde noget. Her kører det mellem stationær med
Win Xp home og blærbar med win me.

>Hvad gør jeg

Begynder forfra og bruger Win Xp's netværksguide? Den brugte jeg, det
funkede bare.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-08-02 11:02

Hej per,

har du installeret netbeui?

har du en firewall installeret på en eller begge af computerne?

har de samme gateway?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-08-02 11:21

Ja jeg har netbeui på den bærbare, men kan ikke "finde" det på den stationære (XP)
Min firewall er slået fra på XP'
jeg har ingen gateway

/Per

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-08-02 11:27

Hvis jeg pinger 192.168.0.2(den bærbare) fra XP så får jeg;

Request timed out.
Reply from 212.242.47.97
Request timed out.

Min adsl ser sådan ud;

PPP adapter ADSL connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLI
Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-00-
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 217.157.139.9
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 217.157.139.9
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

/Per

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-08-02 13:13

Hvis jeg nu vil fjerne opsætningerne for netkort i xp, har prøvet at installerer flere forskellige, hvordan gør jeg så det

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 26-08-02 20:14

Der er altså noget jeg ikke forstår.
Du skriver at du pinger 192.168.0.2, men får reply fra 212.242.47.97 og i din opsætning står der at den har ipadressen 217.157.139.9

hvis du pinger 192.168.0.2 så skulle du gerne få svar fra 192.168.0.2 og i din opsætning skulle der gerne stå at den har ip adressen 192.168.0.2

?????

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-08-02 20:32

korrekt, lyder mærkeligt, men det var hvad der skete :). Har nu installeret netbeui på windows xp (ja har installeret det hele igen på begge maskiner) og nu har jeg så ikke DET problem mere.
Men jeg kan stadigvæk ikke ikke pinge fra me til xp og omvendt.
Har nu brugt hele eftermiddagen på at prøve og læse og prøve, men intet hjælper.
Jeg har fået netværk op at køre før (med hjælp fra kandu) :) men lige nu fatter jeg ikke en skid.

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 26-08-02 20:52

Hep,

Er du sikker på at dit kabel virker?

Har du shared noget på maskinerne? Ellers kan de nogle gange ikke se hinanden.

// Martin

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 26-08-02 20:57

Hep,

Prøv desuden at sætte gateway til 192.168.0.1 på den bærbare.

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-08-02 21:10

Ja, det er helt nyt (kablet) og jeg har share på begge pc'er.

Her er konfigurationen fra XP:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : pc1
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

PPP adapter ADSL connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 217.157.139.9
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 217.157.139.9
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Ethernet adapter Local Area Connection 7:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Physical Address. . . . . . . . . : 00-50-BF-6B-2F-AB
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Og her for ME:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . : PC2
DNS Servers . . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . : Broadcast
NetBIOS Scope ID. . . . . . :
IP Routing Enabled. . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . : No
NetBIOS Resolution Uses DNS : No

0 Ethernet adapter :

Description . . . . . . . . : Compaq Ethernet 10/100 PC Card
Physical Address. . . . . . : 00-80-5F-D8-47-06
DHCP Enabled. . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . : 192.168.0.2
Subnet Mask . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . : 192.168.0.1
Primary WINS Server . . . . :
Secondary WINS Server . . . :
Lease Obtained. . . . . . . :
Lease Expires . . . . . . . :

Accepteret svar
Fra : kaasgaard

Modtaget 140 point
Dato : 26-08-02 21:24

Hmmm,

Test lige kablet med et andet alligevel, nye kabler kan godt være defekte :)

Men hvis ikke det virker, så skal der bug-huntes :)

Hent evt nyeste drivere til netværkskort inden du går igang.

1) Prøv at slå din adsl fra og se om der så er forbindelse. (evt. usb netværks devicen under enhedshåndtering)
2) Check enhedshåndtering på begge maskiner at der ikke er installeret flere netværkskort og at de der er der virker.
3) Hvis det fejler så afinstaller netværkskort på begge maskiner, pil kortene ud og genstart. sørg for at alle netværkskort er fjernet under enhedshåndtering på begge maskiner. Luk ned og geninstaller netværkskortene på begge maskiner (ikke usb/adsl endnu).
4) Sæt netværkskort op med de rigtige informationer.
5) Hvis det stadig ikke virker kan du prøve at erstatte netværkskortene med nogle du ved, der virker (lån evt af en kammerat).

Hvis det virker så installer usb/adsl igen.

Hvis det stadig ikke virker så post lige igen.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-08-02 21:27

Hej Martin
Det vil jeg så prøve, men nu synes jeg lige jeg vil have en pause *G*
Jeg poster når engang jeg har prøvet, foreløbig, tak for din hjælp.

Skriver *G* nok senere

//Per

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 26-08-02 21:36

Held og lykke med det

Husk at:

Det gælder om at isolere fejlen, så prøv en ting ad gangen.

Hvis alt fejler er det tiest nemmere at afinstallere alt og starte forfra.

Det gælder om at have et "rent" system. Stop alle andre programmer, der kører. På win ME behøver du faktisk kun at have 'explorer' kørende (når du ser programmerne i job listen).

Go' fornøjelse

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 28-08-02 17:24

Hej igen
Nu har jeg prøvet med ny-installeret os på begge maskiner. osv
Så har jeg lige et sidste spørgsmål. Hvorfor kan begge maskiner sende, men ikke modtage. Forstået på den måde, at jeg kan se på ikonerne i systray, at de begge modtager, men ingen af dem sender.

jeg regner med at mit problem bliver løst (måske bliver det større *G*) for jeg får nu en router.
Men derfor kunne det nu være rart at få svar på ovenstående spørgsmål.

Hilsen
Per

Godkendelse af svar
Fra : Spirillen

Dato : 31-08-02 09:06

Hej Martin

Ja så er det oppe at køre, checkede det hele igennem og fandt fejl på netkortene.
Nå ja, skiftede i går over til router, kører også fint

Mvh
Per

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 31-08-02 11:26

Dejligt,

Glad for at kunne hjælpe :)

// Martin