/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
word
Fra : qwedsazxc
Vist : 863 gange
50 point
Dato : 26-01-05 13:32

hvodan laver man små bogstaver og tal under og over noget.

og hvordan laver men f.eks kvadratrods tegnet i word

jeg skal bruge det til matematik og fysik

eller er der nogen der kender et bedre program til dette formål

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 13:49

ctrl og + løfter et tal op og gør det mindre som i m2 og ctrl og + sænker igen
Jeg kan ikke huske de andre men ellers kig i indsæt>symboler

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 26-01-05 13:52

kan ikke få det til at virke

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 26-01-05 13:53

formater > skrift typer > flyben i enten hævet skrifter eller sænket skrifter

√ findes i start > prog. > tilbehør > system værktøj > tegn oversigter, vælger font. Det findes bl.a. Bitstream Vera
Kan det hjælp ? C....

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-01-05 13:55

bare tryk på "indsæt" + "symbol"

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 26-01-05 13:57

kan du ik forkalre det lidt mere og det kan ikke være rigtigt at jeg hele tiden skal lave mine instillinger om

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 26-01-05 14:40

Du kan også gå op i Indsæt - Symbol - og så finde det der

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 26-01-05 15:29

Der er en knap der hæver og sænker.
Højreklik et tomt sted oppe i menulinien.
Nede i bunden står der Tilpas. Tryk på den
Klik på værktøjslinien "formater"
Til højre er et rullepanel, og dernede et sted finder du et x med et 2-tal over eller under.
Hold fast i den knap og træææææk den op på værktøjslinien, hvor du vil have den. Slip.
Vips. Nu er det bare at markere det, der skal hæves/sænkes.

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 26-01-05 15:30

men jeg kan ikke finde kvadratrods tegnet

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-01-05 15:40

Kvadratrod kan du evt. finde på følgende måde:
(Desværre kan jeg kun give anvisning på den engelske udgave - der kan være små forskelle)

1: Vælg "indsæt" - "objekt"

2: objekt type "Microsoft Equation 3.0"
Her skulle så være kvadratrod med mere - valget er dit.

Det er muligt, at du skal installere "Microsoft equation 3.0" hvis den ikke findes.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 26-01-05 15:47

På dansk kan du bruge Indsæt-symbol.
På rullemenyen i Kategorifeltet er der en, der hedder matematiske operatorer - og der er sø'me også hævet- og sænket skrift.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-01-05 15:49

Indsæt symbol og indsæt objekt er ikke det samme.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 26-01-05 15:53

Hvis du nu lige følger min anvisning fra 15:29, så er der også en knap i "indsæt", der viser omegategnet. Det er "indsæt symbol". Den kan også ryge op på værktøjslinien. Equation-editoren sidder der også, men skal først installeres fra cd-en. Prøv nu lige selv.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 16:16
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 16:18
Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 26-01-05 18:33

IBM760 kl. 15:40 er det bedste svar, hvis du skal fremstille flotte matematiske formler og ligninger.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-01-05 07:49

Hvis du ikke kan finde et kvadratrodstegn (det ser ikke ud til at være standard i symbolerne), så kan du lave et selv:
I "Autofigurer" på tegningslinien vælger du "Streger". Vælg den krøllede nederst til venstre. Tegn så tegnet. Det bliver måske ikke helt lige, så nu højreklikker du på det, klikker på "rediger punkter" og sletter derefter overflødige punkter ved at klikke på det med højre museknap --> slet punkt. Hvis en linie er buet, højreklikker du på den og vælger "lige segment" i stedet for buet.
Når figuren er, som du vil have den, kopierer du den (ctrl + c).
Så vælger du "multimedieklip" --> "mine yndlingsklip" og indsætter figuren (ctrl + v). Nu kan du til hver en tid indsætte figuren i officeprogrammerne.
Hvis den skal stå midt i en tekst, er det praktisk at du i layout vælger tekstombrydningen: "bag ved tekst"

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 27-01-05 09:40

jo, kvadratrod ligger i symbolerne under kategorifeltets rullemeny geometriske former. Indsæt tegnet, tryk på knappen hævet skrift - som du sikkert nu har sat op i din værktøjslinie, skriv dit tal - nu kan du det.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-01-05 10:27

Kære Hans Jensen,
Kategorien Geometriske former ligger ikke i min rullemenu - og sikkert heller ikke i spørgerens, siden han har skrevet spørgsmålet.

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 27-01-05 23:09

jeg har xppro og office 2000. Hvad har I? Vi skal nok finde ud af noget i fællesskab.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 28-01-05 06:50

Jeg har ME og Office 2000, men jeg har ikke brug for kvadratrodstegnet - jeg har blot været rundt og lede for at hjælpe qwedsazxc, og så har jeg som sagt prøvet at lave tegnet selv. Det fungerer fint, og tallene står pænt under stregen, ligesom tegnet følger med, når der flyttes på teksten.
Men det må vel også være muligt at hente "geometriske former" på nettet og så lægge dem ind under skrifttyper som en font. Det har jeg ikke prøvet endnu.
Hej
Petra

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-05 21:54

Skal du skrive matematiske udtryk er det rigtigt at det er equation editor du skal bruge, der findes en udvidet version af equation editor du også kan vælge hvis du kan få fingerne i den, den hedder mathtype. Den er lettere at bruge, men du skal være opmærksom på at udtryk skrevet i mathtype ikke kan redigeres på en anden pc der ikke har instaleret denne udvidelse (du kan sagtens se dem i dit worddokument, de kan bare ikke redigeres).
Skal du have gang i den forkromede løsning skal du have fingerne i mathcad, der ikke bar kan skriv dine udtryk, men også kan regne for dig. Herefter kan du bare copy-paste over i word.
Men er det på gymnasieniveau du arbejder, er equation editor fuldt tilstrækeligt, som IBM760 også skriver.
Det er dog ikke nødvendigt at bruge hele "indsæt funktionen" hver gang, du kan bare lægge equation editor op i værktøjslinien. Er du i tvivl om hvordan, så bar spørg

Godkendelse af svar
Fra : qwedsazxc

Dato : 19-02-05 13:47

jeg synes at det var dig der skulle have pointene men alle andre tak for hjælpen