/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering af harddisk
Fra : lidl
Vist : 437 gange
200 point
Dato : 26-01-05 11:33

Hej

Jeg vil ha formateret min computer og mine harddiske er i dag delt op i flere. Jeg vil så nu benytte lejligheden til ikke at dele mine harddiske mere.
Hvordan gør jeg det på den nemmeste måde, jeg håber der er en der kan forklare mig det på DANSK.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-01-05 11:52

Hvis du kører med XP skal du isætte cd´en og evt genstarte computeren..
når Computeren genstarter skal du trykke delete så du kommer ind i bios.
Her sætter du så computeren til at boote fra cd-rom, save og exit
så genstartes den og installationen begynder.. der kan du så slette partitionerne og formattere harddisken på ny.

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 26-01-05 12:04

Det lyder så nemt, så selv jeg kan finde ud af det.
Så jeg ser lige om der kommer andre bud, inden jeg forsøger som du har beskrevet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-01-05 12:53

Det er faktisk så nemt.
Men jeg vil dog kraftigt anbefale, at du deler din harddisk i min. 2 partitioner.
10 - 20 GB til drev C hvor du har styresystem og programmer.
Resten kan du partitionerer/formaterer fra Windows XP, som du lyster.
Her kan du så ha' data (Dokumenter, musik, film etc.).
Så er det meget nemmere, at installere en anden gang uden at skulle røre dine data.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peteralf

Dato : 26-01-05 13:01

Hej igen!
jeg forstår det sådan! Det at kunne formatere og geninstallere!
Man skal sætte XP-skiven i maskinen og genstarte.....men hvordan og hvad er bios???
Og hvordan sætter jeg maskinen til at boote???
Og hvornår skal jeg gemme/save???
Og hvornår skal jeg trykke exit ???
jeg håber ikke at jeg er vanskelig, men jeg har aldrig prøvet at gå så langt med en computer idet jeg faktisk kun er bruger. Men jeg mener at det er nødvendighed at lære selv kunne reparerer og opdatere o.a. sin Computer.
Er det muligt at man kan få disse for mig svære oplysninger......på en nem og punkt for punkt metode.
Så må da selv jeg som rigtig amatør kunne finde ud af det: På forhånd tak!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-01-05 13:26

Hejsa

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den, og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall
ovennævnte SLETTER ALLE partitioner

genstart så computeren med din win9x/2k/xp/linux bootdisc/cd
Du kan nu indstallere styresystem.

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

HVis du ikke kan boote fra din XP cd'en, sæt bootdisketten i igen og boot derfra når du har a:\>
sætter du din XP cd i og skifter til det drev bokstav (som regel d:\>) din cd sidder i
du får meddelse om hvilket drev det er.

gå ind i mappen i386 og når du har d:\>i386
skriv winnt
og tryk enter
bliver du på et tidspunkt spurgt om hvor win98 ligger lægger du din win98 cd i og
du er kørende.

ps tryk enter ved hver linie
a:\>d: << dette er hvor dit cdrom drev er.
d:\>cd i386
d:\i386>winnt

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-05 13:54

Lige inden du gør det................har du CD-rom med driverne til din comp.
Altså CD-rommen til dit motherboard.

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 26-01-05 15:12

Hvis det er mig du spør - så er svaret nej.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 15:58

OK det var dig "lidl" jeg spurgte.
Hvis du ikke har nogen CD med drivere til dit motherboard, så ville jeg lige vente med at formatere - for så er de drivere væk.
Nu gætter jeg på at du fik comp med programmer klar til at køre med.
Er det sådan - så har du måske en recovery CD
Din comp er delt op men hved du hvad den er delt op i og hvor store drev.
Det er altid godt at have to eller flere partitioner på comp til at lave backup.

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 26-01-05 21:04

SUK - nu har jeg formatteret og den ene af mine harddiske er skrumpet ind til det bare ingenting, hvordan bringer jeg den tilbage til sin normale størrelse.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 21:24

Er det C: drevet der er lille - og hvor lille er det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 21:30

h-klik på denne comp > administrer >diskhåndtering
nu kan du se din(e) harddiske nede til højre
Fortæl hvad de er på

eks:
HD-0 [(C: antalt mb) ( antal mb)]
HD 1 [(antal mb)(antal mb)]

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 21:34

ÅH ja - du skal jo lige opdatere til sp1 eller sp2 så den kan læse store harddiske.

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 26-01-05 22:08

Mit C drev er normal men så er mit D drev forsvundet fra oversigten, men inde i bios kan jeg se den står, men slet ikke de 80 GB som den er normal. Jeg har fået servicepakke 1 ind og ville vente med servicepakke 2 til senere. Så det er nok mens jeg har lagt windows ind igen jeg har gjort noget forkert ved mit D drev.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 22:15

h-klik på denne comp > administrer >diskhåndtering (har du været der)
nu kan du se din(e) harddiske nede til højre
Fortæl hvad de er på

eks:
HD-0 [(C: antalt mb) ( antal mb)]
HD 1 [(antal mb)(antal mb)]

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 26-01-05 22:52

Hej
Allerførst skal du ha tak for hjælpen og jeg har været ved at kigge lidt på de ting du omtaler så her følger hvad jeg har fundet ud af

I min bios står der

primaster 40020 MB
prislave 82.0 GB

Hvis jeg kigger under diskhåndtering til højre står der
i det øverste felt kun mit Cdrev NFTS system ...iorden

i rubrikken nedenunder står der så
disk 1 76.33 GB ikke allokeret

Så den er jo helt galt.

Jeg håber du kan hjælpe mig. Det er ikke for at være uhøflig jeg ikke svarer dig iaften men jeg er på vej i seng og håber på et hjælpende svar når jeg imorgen tidlig kigger forbi.
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 22:55

h-klik på det ikke alokerede område og vælg opret partition.
og formater.
Det vil først være brugbart efter genstart

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-01-05 09:16

i rubrikken nedenunder står der så
disk 1 76.33 GB ikke allokeret

Formater denne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 11:35

jlbendtsen > der skal oprettes en partition først - før den kan formateres.
Ikke alokeret = HD område uden partition.

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 27-01-05 11:50

Hej igen

Så er det iorden - tak for det
Nu vi er ved det, under indlæsning inden windowsprocesslinien går igang så skriver den hvad den har fundet af hardiske og andet hardware men den skriver ud for de to hardiske........S.M.A.R.T......Capable but not Disabled hvad betyder det igrunden.

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 27-01-05 11:51

Jeg gjorde som du beskrev emesen og det funker nu

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-01-05 11:55

jlbendtsen > der skal oprettes en partition først - før den kan formateres.
Ikke alokeret = HD område uden partition.

Det havde jeg lige glemt.. Det er længe siden at jeg selv har formateret min..
(ca 2år) det er jo et tegn på at XP virker..

Godkendelse af svar
Fra : lidl

Dato : 27-01-05 12:33

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 18:56

S.M.A.R.T er informationer som kan læses på en HD.
>>>Capable but not Disabled <<< er du sikker på at der står "not"
for jeg læser det som:" muligt men ikke fravalgt"

Kommentar
Fra : lidl

Dato : 28-01-05 22:06

Ja der står 'not'