/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Mere end depositum til istandsættelse?
Fra : itgirl
Vist : 5118 gange
115 point
Dato : 25-01-05 19:43

Jeg har lige fået synet min lejlighed, og selvom der ikke var nogle skader i lejligheden, så er det åbenbart standard, at udlejer altid maler, lakerer gulvet, udskifter pakninger på haner, osv. ved fraflytning. Jeg havde forventet at få noget af depositummet tilbage, men ak nej, det beløb de fandt frem til var faktisk mere end jeg betalte i depositum (3 mdr. husleje). Mit spørgsmål er nu, om de kan finde på at opkræve mig mere end mit depositum, så jeg skal punge ud med flere penge nu? Kan de tillade sig at tage det af den forudbetalte måneds husleje, som jeg også betalte i sin tid, og som var meningen, at jeg skulle bo op i den sidste måned?

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 25-01-05 19:50

Hej

Du skal i hvertfald havde det hele på skrift fra din udlejer, dvs. dokumentation for alt hvad der skal laves. Er der blevet lavet en fraflytningsrapport??

Mit råd vil være at tage fat i Lejernes LO og høre dem ad. Det er gratis at gå derind og forhøre sig hvad dine rettigheder er.

Min udlejer ville også havde mere end mit depositum da jeg fraflyttede. Jeg lod LLO om at føre sagen for mig. Det endte med at min udlejer skulle af med 2300 kr. istedet for at jeg skulle betale 2000 mere end mit depositum lød på.

Og jeg venter nu spændt på mit varmeregnskab som jo kommer her til April.

Henrik

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 25-01-05 20:15

Sørg for at få en dags dato for hvornår nøglen bliver afleveret. .så har udlejer 14 dage til skriftligt at informere dig om hvor meget du får tilbage.. hvis ikke har du krav på hele inskudet..
Vi har selv gjort det og fik 10.000 tilbage..det er sq rart..

Junior

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-01-05 20:47

Husleje og depositum er to forskellige ting, og en udlejer må ikke modregne evt. efterregning for reparation ved fraflytning i huslejen.

Hvis der ligger et regnskab fra synet af lejligheden der viser, at det bliver dyrere at reparere end det du har givet i depositum, skal du betale.
Selvfølgelig kan ejeren ikke kræve at du betaler for evt. forbedringer, men de ting du nævner som maling, tapet, lakering af gulve, og så udbedring af evt. skader der er på lejligheden er ting du skal betale for.

mvh dova

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 25-01-05 22:44

Medmindre der er en vedligeholdelsesordning. Nu fremgår det ikke om du bor privat eller alment. Hvis der er en vedligeholdelsesordning må der kun beregnes for misligholdelse, så skal vedligeholdelseskontoen betale almindelig overfladebehandling.
At du regnede med at bo gratis den sidste måned, er dit regnestykke. De tre måneders depositum inkluderer IKKE sidste måneds husleje. At den så alligevel mange gange kan komme til det, det er en anden sag.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-01-05 22:46

Du skriver at det "åbenbart" er standard at udlejer maler, lakerer osv. det kan vel ikke vær eden store overrakselse for dig, det var vel også gjort da du flyttede ind ?

Med hensyn til prisen så skal du naturligvis betale det det koster at sætte lejligheden i stand efter din beboesle, men udover dit depositum må der også være en vedligeholdelseskonto der skal betales fra, så hvad er bundlinien i regnestykket?

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 25-01-05 23:21

Det med den den forudbetalte husleje som jeg kunne bo op, var det udlejeren der fortalte mig, og det var penge der kom oveni depositummet. Jeg vidste godt, at der skulle males, lakeres, osv., men det jeg er i tvivl om er prisen...altså, hvis det er standard at de gør disse ting, hvorfor overstiger det så depositummet? Jeg kan vel ikke anfægte prisen? Jeg synes bare, at det lyder helt vildt for f.eks. 3.500 kr. for malerarbejde for en lille et-værelses med 2 vægge, og så alt det andet der kommer oveni, for en lejlighed der ikke er nogen skader på.
Vedligeholdelseskontoen er åbenbart kun til brug for mens jeg boede i lejligheden.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 26-01-05 08:18

Det med at male kan man godt sætte spørgsmålstegn ved. Man plejer at sige at du ganger din lejlighedens størrelse med 1,5 og så ganger man med en pris (den kan du få oplyst hos LLO.

Jeg mener ikke at du skal betale for pakninger i vandhanen m.m. da det jo er alm. vedligehold som din udlejer står for.

Har du fået en fraflytterapport hvor alle skader der skal udbedres er beskrevet??

Jeg fik en regning på 1300 kr. for at de gjorde rent. Jeg ringede til dem og spurgte hvorfor det var så højt så sagde de at forlangte et rengøringsfirma for det, men de gjorde det selv. Jeg ringede så selv og fik oplyst en pris der var 1000 kr. Så man skal passe på med alle regninger. Så sørg for at få tilsendt en kopi af alle regninger og som CCjunior skrev få dato og underskrift på hvornår han har fået nøglen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-05 09:18

Boligselskaber anvender oftest deres "faste" firmaer til den slags. Der "luskes" særdeles ofte med regningerne. Jeg har personligt kendskab til flere ping'er, der ikke kan fremvise regning på lokummer og nye badeværelser. Til gengæld betalte man gladeligt hvad der blev forlangt, når en lejer fraflyttede en lejlighed. Det sker vist alle steder.

Kontakt LLO og få dem til at vurdere sagen. De kender procedurerne og har også en klar fornemmelse af hvem der "fusker".

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 12-02-05 19:41

Der står i min lejekontrakt:
" Når lejer fraflytter skal udlejer iflg. lejelovens § 98, stk. 2, gøre krav om istandsættelsesarbejder, gældende inden 14 dage efter fraflytningen. Denne frist forlænges til 5 uger."
Betyder dette, at de kan vente i op til 5 uger med at fortælle mig hvad regningen bliver?

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 12-02-05 19:50

Jeg mener, er der nogen der ved om de har ret til at fravige paragraffen i lejeloven i en lejekontrakt?

Accepteret svar
Fra : SittrupJensen

Modtaget 115 point
Dato : 26-02-05 13:55

Ja i §11 kan du og udlejer lave fravigelser fra standarden. Det er her der også beskrives hvad der skal laves ved fraflytning og ligeledes hvornår du skal modtage en flytteopgørelse.
Da du skrev under på lejekontrakten accepterede du de forhold der står i hele lejekontrakten. Man kan dog ikke tilsidesætte lejelovens bestemmelser i §11

Godkendelse af svar
Fra : itgirl

Dato : 26-02-05 19:05

Tak for svaret SittrupJensen.