/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Kun lyd i højre højtaler..
Fra : Karl_Smart
Vist : 1093 gange
100 point
Dato : 24-01-05 19:28

Hej Experts!

Lyden på min computer er begyndt at te sig underligt - den vil kun ud af højre speaker, hvilket bliver lidt irriterende i længden...
Jeg har er integreret Realtek AC97 lydkort, og jeg har prøvet at skifte højtaler, tjekke "balance", og geninstalleret lydkortet. Intet af det hjælper...

Håber at nogen kan hjælpe
Karl Smart

PS - points kan fordobles hvis svaret er godt...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-01-05 19:57

Og du har stillet balancen i windows kontrolpanel?
Der er jo nok fejl i bundkortet, eller i det bagerste stik, men det kan ikke betale sig at rode meget med det, da:
Nu får man rigtig gode lydkort til at sætte ind i komputeren, fra 100kr og op, som langt overgår dit, men også USB anlæg.
Jeg købte selv et indbygningslydkort, med firewire, da jeg alligevel manglede det til min digital camcorder, så jeg kunne ligge mine film ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-05 20:00

Er det al lyd både fra cd og comp.
Har du set om ledningen fra CD til bundkort sidder på plads.
Dit stik kommer vel helt ind i HT bøsningen.
hvad siger hovedtelefonerne (hvis du har sådan nogle)

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 24-01-05 20:01

Og stikket er sat ordentlig i, til lydkortet ??

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 24-01-05 20:12

Sjekk ledningen til den højtaler der ikke virker

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 24-01-05 20:20

har som sagt tjekket ledninger og stik og balancen i lydegenskaber.. og zibas - du skulle læse spørgsmålet før du svarer, lydkortet er integreret...
palle du har helt ret i at jeg burde købe et nyt, men det kunne nu være sjovere at få det her til at virke, hvis det kan lade sig gøre...

Så skriv videre, vise kanduer, hvis nogen har en ide til en løsning på problemet...

/Karl Smart

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 24-01-05 20:23

Sorry,den glippede jo

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 24-01-05 22:20

Jeg har før oplevet at ved at rokke ved stikket i lydporten så forsvandt lyden i den ene højtaler...prøv at spille noget musik mens du skubber stikket rundt i hulet indtil der er lyd i begge højtalere..det hjalp hos mig.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 24-01-05 23:29

virker heller ikke... ;-(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-01-05 23:56

Du skal ind i kontrolpanelets system/hardware/enhedshåndtering for at se om der er gule eller røde anmærkninger foran din lyd. (Enhede til lyd videoer og spil)
Ellers skal du i finde enheden derinde i "Enhede til lyd videoer og spil" og i driver vælge deaktiver opdateringen. (Eller helt fjerne driveren og så genstarte puteren.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-05 21:13

Prøv at sætte dine højttalere til en anden enhed, hvor stikket passer for at udelukke at det skulle være højttalerne.
Normalt er det et Jackstik der sidder på højttalerne, men et jackstik er ikke altid det som man tror, selv om de ligner hinanden, så kan der nemt være små differancer på stik længden, hvilket afviger fra de normer der er sat for sådanne stik. Der findes alt for mange discount stik på udstyr af denne art. Jeg har selv kæmpet med dette problem.
Her er jeg så stødt på et andet fænomen, nemlig den ledning der går fra stikket til den første højttaler.
Normalt skal ledningen indholde 3 ledere, en venstre, en højre og en stell ledning.
Japanske discount ledninger indholder kun een reel ledning, som består af mange lakerede tråde, som er farvet i tre forskellige farver, og hvor hver farvegruppe repressentere en af de førnævnte ledere. - Hvis lakeringen på disse tråde lider skade, så kan der nemt opstå en kortslutning så lyden falder ud.
Måske er det her at hunden ligger begravet?

Godkendelse af svar
Fra : Karl_Smart

Dato : 05-02-05 18:42

Tak for svaret severino...

Har lige bestilt nyt lydkort og byttet headsettet, da det på mystisk vis var galt med begge to :S

/Karl Smart

(Hvornår lærer jeg at lade være med at putte points i spørgsmål ingen kan svare på?)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-05 19:04

Det lærer du når du smider dit smart væk og bruger Karl.
Men det er da lidt fjollet at stille et spørgsmål som ingen kan svare på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-05 22:08

Ja ja Karl_Smart som du sikkert ved er det svært at undersøge patienten pr. fjernsupport. - Man kan jo kun stille en diagnose ud fra de oplysninger man får!

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 06-02-05 11:39

Men det letter nu også diagnosen, hvis man læser alle oplysningerne, severino..