/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån i andelsbolig?
Fra : Axelise
Vist : 1542 gange
400 point
Dato : 24-01-05 17:12

Jeg har en andelslejlighed på Fredriksberg i København og vil her i løbet af foråret tage et lån i boligen, som der nu er blevet mulighed for pr. 1/2.
Min lejlighed er på 108 m2 og andelskronen er på nuværende tidspunkt på 3000 kr pr m2, altså en værdi på 324.000 kr. Oveni ved en eventuel vurdering kommer nyt køkken og badeværelse, hvilket ikke er noget jeg har kvitteringer på, men ved en eventuel vurdering tæller det måske alligevel noget i forhold til slet ikke at have nyt køkken og bad.
Da jeg i sin tid for 4 år siden gik fra at være lejer til at købe min andel, havde jeg ikke mulighed for at låne pengene selv, så mine forældre tog lån i deres hus, og jeg betaler et fast beløb til dem hver måned.
Mine forældre er gamle (84 og 88 år) og det er desværre nok ikke realistisk at regne med, at de lever mere end ca. 5 år til. Jeg vil imidlertid gerne overtage lånet selv nu, hvor der er blevet mulighed for at låne af andelsboligens friværdi.
Mit lån er oprindeligt på 240.000 kr og jeg vil gerne låne 30-40.000 kr ekstra, da jeg har i sinde at erstatte ét af mine vinduer med en dør, eftersom jeg har egen lille have.
Mit spørgsmål er nu:
Hvilken type lån kan bedst betale sig? Jeg har Danske Bank, men forestiller mig, at det er for dyrt at tage et lån i egen bank, - folk taler om Realkreditlån og Nykredit og dén slags. Er der nogen der har erfaring med det?
Mine forældre lever somsagt nok ikke mere end 5-6 år endnu, og til den tid kommer jeg og mine søskende til at arve ca. 1 million hver. Det vil sige, at der er helt realistiske udsigter til at kunne betale mit lån ud indenfor 10 år.
Jeg vil helst betale så lille et afdrag som muligt indtil jeg arver og kan indfri lånet helt, men muligvis er det en tosset idé med et såkaldt "afdragsfrit lån"? Hvis man tager et afdragsfrit lån, betaler man så kun lånets renter hver måned? Eller betaler man ingenting?
Jeg har på nuværende tidspunkt (gennem mine forældre) et flexlån, som løber over 30 år, så jeg betaler under 1000 kr i afdrag om måneden, hvilket jeg godt kan klare, men havde jeg mulighed for at betale mindre, ville det heller ikke gøre spor.
Min bror er advokat, så han kan muligvis lette nogle af låneomkostningerne ved at lave noget af papirarbejdet for mig.
Hvad kan I anbefale af lån-typer?

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 24-01-05 17:28

hvis du forventer inden for 10 år at arve, vil jeg foreslå at du tager
10 år afdragsfrit dermed for du den laveste afdrag pr. mdr. indtil du skal
betale dit lån tilbage.
eller tag et 30 årig obligationslån på 5 % og du kan betale tilbage til kurs 100 når du har pengene til det.

mvh
jan

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 24-01-05 17:53

hvis din bror er advokat, mon så ikke han ved bedre end så mange brugere på kandu.dk

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-01-05 18:24

Axelise

Min anbefaling er, at du rådfører dig med en rådgiver i din egen bank. Din bank - Danske Bank - kan godt yde et realkreditlån (Realkredit Danmark). Det er ikke muligt, her gennem KanDu, at rådføre dig ordentligt og etisk korrekt. Der er i dag så mange forskellige former for lån.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 24-01-05 19:18

Den nye lov pr. 1.02.2005 giver dig mulighed for at belåne din andel idet man nu kan udstede et ejerpantebrev i sin andel som bliver lyst i bil- og personbogen. Når man lyser et ejerpantebrev plejer man at skulle betale stempel 1,5% af lånets størrelse samt et tinglysningsgebyr dvs. et pantebrev på 300.000 koster i offentlige udgifter kr. 5.900,00.
Mig bekendt yder realkreditten ikke lån til andele og du skal bruge en Bank. Danske Bank
tager formentlig 5,25% for sådan et lån/kredit. Der er små niche banker hvor du kan få det fra omkring 4%. Du skal betale etableringsgebyr for lån. Som du har det nu betaler du en lavere rente end hvad du kan få det til som nyt andelsboliglån idet Flex F1 er 2,5%.
Så hvorfor lave det om? Du får højere rente og skal betale en masse gebyrer for at etablere et nyt lån der bliver indfriet i løbet af kort tid. Endvidere koster det også penge at indfrie dine forældres F1 lån medmindre du gør det til en refinansiering og opsiger det.
Du skriver ikke hvordan du har lånt pengene? Har du skrevet under på et gældsbrev og betaler du renter som du trækker fra i skat som de så opgiver som en indtægt? Et afdragsfri lån betaler man ikke afdrag på...kun renter. Hvis du har brug for nogle penge her & nu til din ombygning af din andel så spørg Danske Bank efter en kredit. En mindre kredit er som regel uden gebyr. Hvis du får en stor arv på engang skal du betale arveafgift. Dine forældre kan give sine børn omkring 51.000 skattefrit årligt. Dine forældre burde måske begynde at uddele portioner af 51.000 kr. årligt så i slipper billigere i arveafgift.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 24-01-05 19:28

Maksimumsgrænse i 2005 for afgiftsfri gaver til nærtbeslægtede 52.700 kr.

Kommentar
Fra : petunia

Dato : 25-01-05 10:23

Man kan godt bruge realkredit til andelsboliglån. Efter min mening er Nykredit een af de bedste. Få et tilbud på et 30 årigt afdragsfrit lån. Det er den billigste måde at låne på. Når du så får råd, betaler du lånet ud - og kommer på den grønne gren.

Kommentar
Fra : petunia

Dato : 25-01-05 10:23

Man kan godt bruge realkredit til andelsboliglån. Efter min mening er Nykredit een af de bedste. Få et tilbud på et 30 årigt afdragsfrit lån. Det er den billigste måde at låne på. Når du så får råd, betaler du lånet ud - og kommer på den grønne gren.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-01-05 10:24

Mine forældres penge er bundet i henholdsvis deres hus og i min fars firma, - de har ingen kontanter at dele ud af. Vi er 6 børn, der engang skal dele, og mine forældre har selv bedt mig om at overtage mit lån, da de gerne vil optage et sikkerhedslån til sig selv her på deres gamle dage. Derfor vil jeg gerne overtage lånet selv, så e ikke skal "bøvle" med det.
Min bror er ganske vist advokat, men han har så travlt, at jeg faktisk ikke nænner at besvære ham mere end højst nødvendigt. Jeg ved godt, at det er begrænset, hvor meget brugerne på Kandu kan rådgive mig her, da det kræver viden om en masse andet, end hvad jeg opgiver her. Jeg tænkte bare, at nogle af jer måske har kendskab til den nye type lån eller kendskab til lån i det hele taget, da jeg ikke aner en brik om det selv.
Jeg har på nuværende tidspunkt gennem mine forældre et flexlån i Realkredit Danmark. Mine forældre betaler et månedligt afdragsbeløb, og jeg betaler dem et beløb, der svarer til det månedlige afdrag minus de skattemæssige fordele.
Hvis mine forældre er meget påpasselige med deres økonomi og har været vant til at spare hele deres liv, så jeg ved at de vil opleve, at det er mere trygt for dem, når jeg selv overtager mit lån. Hvad låneomkostningerne angår, må jeg så bare låne tilsvarende meget.

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 400 point
Dato : 25-01-05 20:13

Man kan godt tage realkreditlån i andelsboligen. F.eks. kan andelsboligforeningen optage et realkreditlån mod pant i ejendommen..men når spørgeren vil belåne sin andel er det ikke ejendommen han belåner..men sin andel og derfor kan han ikke få realkreditlån f.eks. i Nykredit.

Nykredit beskriver det her:

http://www.nykredit.dk/templates/show_page.jsp?&id=664094998493&Andelsboliglån

Hvis jeg skulle ud og belåne en andel ud fra det oplyste så ville jeg kigge på SkandiaBankens AndelsPrioritetslån:

http://www.skandiabanken.dk/

idet renten er ca. 4%, ingen gebyrer og det fungerer som en kassekredit dvs. man betaler kun renter af trækket. Har man mulighed for at afvikle så indbetaler man bare på kreditten idet man senere jo kan tage det ud igen.

Kommentar
Fra : petunia

Dato : 26-01-05 10:15

Jeg er enig i at Skandiabanken er een af de bedste, fordi de ikke tager gebyrer!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-01-05 12:09

Tak for det wacher, - jeg kigger lige nærmere på det.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 25-02-05 17:47

Tak for svaret wacher.