/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
bogføringsdato
Fra : svak
Vist : 3930 gange
40 point
Dato : 24-08-02 12:54

hvornår skal man bogføre en udgift eller indtægt?

1. den dato, der står på bilaget eller
2. den dato, man fx skriver en check, overfører bankbetalingen eller der fx står på indbetalingskvitteringen fra banken?

jeg vil meget gerne have en kilde på svaret (en bekendtgørelse eller lov)

på forhånd tak

svak

Kommentar
Fra : svak

Dato : 25-08-02 11:50

du besvarer desværre ikke mit spørgsmål - der mangler en lovhjemmel/bekendtgørelse el. lignende...

Accepteret svar
Fra : twitt

Modtaget 40 point
Dato : 26-08-02 09:19

Hej

Udgift:
Du skal bogføre en udgift den dag regningen modtages i virksomheden. Bogføringen sker ved at debitere den pågældende omkostningskonto og kreditere en konto for kreditorer. Ved betalingen krediteres kasse/bank/giro og kontoen for kreditoren debiteres.

Indtægt:
Du skal bogføre en indtægt på fakturadatoen. Bogføringen sker ved at kreditere indtægtskontoen og debitere en konto for debitorer. Når betaling modtages debiteres kasse/banke/giro og kontoen for debitoren krediteres.

At bogføring skal ske så tidligt som muligt fremgår af bogføringslovens (Lov nr. 1006 af 23. december 1998) § 7, der lyder således:
"§ 7. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser."

Bemærk at registrering skal ske "snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne".